בשונה משלוש מערכות הבחירות הקודמות, יו"ר ימינה נפתלי בנט קיבל החלטה תקדימית מבחינתו: לא להתחייב מראש שיילך עם נתניהו. בכך, הפך את עצמו לשחקן המשמעותי במערכת הפוליטית, ועם היוודע התוצאות – שני הצדדים החלו בחיזורים אינטנסיביים אחריו: ראש הממשלה קרא לו אמש (רביעי) "לחזור הביתה" והגיש הצעה מפתה, ומנגד – גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מנסה ללכת לקראתו, עד כדי ויתור על הבכורה. לקראת הפגישות של לפיד ונתניהו עם בנט בסוף השבוע – בדקנו: כיצד התבטאו כלפיו השניים במהלך מערכת הבחירות?

 לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נתניהו מול בנט

הניסיונות להקטין את ימינה

נתניהו, כהרגלו במערכות הבחירות של השנים האחרונות, מצא בבנט מאגר אלקטורלי משמעותי מבחינתו. אלא שהפעם, בנט הציב עצמו כגורם שאינו משתייך לגוש "רק ביבי" או לגוש "רק לא ביבי" – והכריז כי הוא מתמודד לראשות הממשלה. נתניהו, שראה אפשרות להתפתחות אלטרנטיבה גדולה מספיק מימין, החליט משלבים מוקדמים מאוד בקמפיין להקטין את ימינה כמה שרק ניתן, ב"משתה" המנדטים המוכר.

בתחילה, ראש הממשלה התמקד בהסכם העודפים שנחתם בין ימינה של בנט לבין תקווה חדשה של גדעון סער, שהצהיר מפורשות שאינו מתכוון לשבת עם נתניהו – כעדות לכך שפניו של בנט מועדות לחבירה עם "גוש השינוי", למרות ניסיונותיו להתנער מהתגית שניסו בליכוד להצמיד לו. יממה לפני פתיחת הקלפיות, נתניהו אף קרא לבנט לבטל את ההסכם עם סער, כדי לא לבזבז קולות לגוש הימין, לגישתו.

"הצבעת בנט – קיבלת לפיד"

אלא שהניגוח המשמעותי ביותר של הליכוד כלפי בנט היה סביב הטענה לחוסר היכולת הטכנית של בנט להקים ממשלה, ללא שיתוף פעולה עם יאיר לפיד ברוטציה. "בנט לא יוכל להקים ממשלה בלי לפיד כראש ממשלה", הכריז נתניהו פעם אחר פעם – ברשתות החברתיות ובראיונות הרבים שהעניק בתקופה שלפני הבחירות.

"הצבעתם בנט – קיבלתם לפיד", קרא ראש הממשלה, בניסיון לספח לליכוד את מצביעי ימינה. "זו ברית אחים 2", כינה נתניהו בריאיון בגלי צה"ל את הקשר שלכאורה נרקם מאחורי הקלעים בין השניים. באחד מסרטוני קמפיין הליכוד נאמר: "בנט נטש את גוש הימין לטובת ממשלה עם לפיד".

"בנט יכהן כשר מכובד בממשלת הליכוד"

בשלב מאוחר יותר, נתניהו עבר לטקטיקת "חיבוק דוב" לבנט: בתגובה לזעקות ראשי ימינה על כך שנתניהו זנח אותם בממשלות העבר – ראש הממשלה הבהיר למצביעיו שאינו מתכוון לזנוח את יריבו מימין בממשלה הבאה: "מי שמצביע לליכוד יקבל את בנט בממשלת ימין יציבה". נתניהו הבטיח לתת לבנט תפקיד "שר מכובד", כלשונו, בממשלה שיקים.

ראש הממשלה המשיך לחפש כל סימן בהתבטאויות של יו"ר ימינה, בניסיון לאתר רמיזות על חבירה לצד השני. כשמצא כאלה – עלה למתקפה נרחבת, בכל האמצעים שברשותו: "נחשף - בנט וגדעון מודים שיעבירו קולות לממשלת רוטציה עם השמאל", צייץ נתניהו לאחר המפגש בין סער לבנט באולפן "פגוש את העיתונות", ימים לפני הבחירות.

"נוהל שכן": ההטרלה שתוכננה מחוץ לביתו של בנט

בישורות האחרונה, נתניהו דרש התחייבויות ברורות לכך שלא ייתן יד לממשלה עם לפיד – ובנט נעתר וחתם בשידור ישיר בערוץ 20 על הצהרה שאכן לא יעשה זאת. אלא שלנתניהו זה כנראה לא הספיק, ובסוף השבוע האחרון של מערכת הבחירות – התכוון להגיע פיזית אל מחוץ לביתו של יו"ר ימינה ברעננה, בכוונה לדרוש ממנו להכריז פומבית שלא יישב עם לפיד.

נתניהו תכנן גימיק מול ביתו של בנט
ימים לפני הבחירות: ההטרלה שתכנן נתניהו מחוץ לביתו של בנט ברעננה

"תכננו להפעיל היום 'נוהל שכן' ולנסות להשיג הסכמה מנפתלי בנט על ממשלת ימין יציבה והתחייבות שלא לשבת עם לפיד בממשלה - עם או בלי רוטציה", אמר נתניהו בכנס פעילים שארגן בעיר מגוריו של בנט. "כיוון שבנט הודיע שהוא לא מעוניין, החלטנו לוותר על כך".

לפיד מול בנט

המטרה - להשאיר את ימינה בתמונת "גוש השינוי"

מנגד, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נאלץ להתמודד במהלך הקמפיין עם הניסיונות של ראש הממשלה להציבו במאבק ראש בראש. אולם לפיד התאמץ שלא להיגרר לשם, וסירב להצהיר שהוא מתמודד על התפקיד. באשר לבנט, לפיד נמנע מלתקוף אותו והשתדל להימנע מהכרזות נחרצות לגביו.

הוא אף הדגיש שוב ושוב במערכת הבחירות שבכוונתו לעשות פשרות כואבות ברמה האישית, כשרמז שייתכן שיהיה מוכן לוותר לבנט על הבכורה. "יותר חשוב להזיז את נתניהו מאשר שאני אהיה ראש ממשלה", אמר בריאיון בוועידת המשפיעים.

"בנט של האולפנים ובנט של השיחות הסגורות – לא אותו אחד"

לפיד, שצריך היה לייצר תחושה שביכולתו לייצר כוח גדול מספיק שיוכל להחליף את נתניהו, נשאל פעמים רבות – איך הוא מתכוון לעשות זאת כשבנט פוסל את האפשרות שיישב תחתיו? לפיד התעקש שהחרמות מצד ימינה ייעלמו לאחר הבחירות.

ארכיון (צילום: פלאש 90)
יו"ר ימינה יחבור לגוש השינוי? בנט ולפיד, ארכיון | צילום: פלאש 90

"לא מתרגש מאמירות של קמפיין", טען לאורך הדרך. "יש תמיד הבדל בין בנט של הטלוויזיה לבנט של השיחות בחדרים הסגורים", הסביר יו"ר האופוזיציה בריאיון בכאן רשת ב'. הוא חזר על המסר בשורה של ריאיונות נוספים, לאחר שבנט הצהיר ואף חתם על מסמך בשידור חי, שבו התחייב שלא לשבת תחת לפיד כראש ממשלה, מה שכביכול סתם את הגולל על האפשרות של ממשלת שינוי.