המירוץ לקבלת המנדט: ההתייעצויות של הנשיא ראובן ריבלין עם ראשי המפלגות ייפתחו בתחילת השבוע הבא, לקראת הטלת המנדט להרכבת הממשלה ביום רביעי. אחרי 3 סיבובים ללא הכרעה, ייתכן שהנשיא יבחר הפעם באפשרויות תקדימיות בניסיון לשבור את הקיפאון הפוליטי. זו מפת ההמלצות הנוכחית – ואלו האפשרויות העומדות בפני הנשיא

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מי שרוצה לקבל את המנדט ראשון הוא יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. הוא מביא איתו נדוניה של 17 ממליצים ממפלגתו שלו ובנוסף את המלצתו של ליברמן ששוויה 7 מנדטים, העבודה עם 7 ומרצ עם 6 - כלומר בסך הכול 37 מנדטים בטוחים.

מי שנספרים בגוש לפיד אבל עוד לא הצהירו רשמית שיתמכו בו אצל הנשיא בשבוע הבא הם כחול לבן של בני גנץ, 8 מנדטים, שם מתלבטים בין לפיד לבין בנט. תקווה חדשה של סער, 6 מנדטים, צריכה לחצות קו אדום משמעותי מאוד בגישתה אל הרשימה המשותפת כדי שתוכל להצטרף אל הגוש הפוטנציאלי.

מנסור עבאס (צילום: פלאש/90 )
צילום: פלאש/90

בנוסף גם הרשימה המשותפת עצמה, 6 מנדטים, טרם הצהירה על כוונותיה - אך נראה שאין לה כרגע אפשרויות נוספות, פרט להימנעות. ביש עתיד חוששים שאם נתניהו יקבל את המנדט ראשון הוא ישביע ממשלה בעזרת מנסור עבאס ומפלגת רע"מ, 4 מנדטים.

אך מבחינת נתניהו ייתכן מאוד שלהיות השני שיקבל את המנדט זו דווקא אפשרות טובה יותר. אם לפיד לא יצליח במשימה, נתניהו יזכה למנוף לחץ גדול יותר על השחקנים שלא רוצים בחירות או יעדיפו להימנע מלהתייבש על הספסל.

לצד זאת, לנתניהו יש בשלב זה יותר ממליצים בטוחים; הליכוד עצמה עם 30 מנדטים, ש"ס עם 9, סמוטריץ' והציונות הדתית עם 6, וגם יהדות התורה עם 7 מנדטים. כאן יש צורך בכוכבית; כרגע רק ליצמן אמר שימליץ על נתניהו - וגפני שותפו עדיין לא התחייב לכך. למרות קולות הכעס מכיוונו של גפני, סביר להניח שגם אם יש לו הרהורי כפירה - הם כנראה לא יבואו לידי ביטוי בשלב ההמלצות. המשמעות היא שגם ללא בנט, נתניהו עומד על 52 מנדטים.

נפתלי בנט (צילום: החדשות 12, החדשות12)
צילום: החדשות 12, החדשות12

אלה לכאורה שתי האופציות המרכזיות, אך ישנה גם אפשרות נוספת לא מבוטלת. ייתכן שבשבוע הבא ישאל הנשיא את ראשי המפלגות לא רק על המומלץ הראשון – אלא גם על השני. אם ימצא הנשיא שלבנט, למשל, יש פחות מתנגדים מאשר לנתניהו ולפיד – אזי עקרונית יש אפשרות שהמנדט יוענק לו.

זהו מהלך תקדימי, יש לומר, אך זה דבר שהשחקנים צריכים לקחת בחשבון. גם 4 מערכות בחירות בתוך שנתיים הן, איך לומר, תקדימיות.