צה"ל פתח במבצע "עלות השחר" אתמול (שישי), 88 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-25. מדובר בנצח במושגים פוליטיים, ואין ספק שעד הבחירות סדר היום ישתנה עוד פעמים רבות. ולמרות זאת, עם התגובות של חברי הכנסת במפלגות הערביות על היציאה למבצע הצבאי - עולה השאלה איך התקיפה תשפיע על היכולת של לפיד להרכיב ממשלה ו/או לקבל מנדט.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, קראה אתמול להפסיק את "מתקפת הברירה בעזה". לדברי חברת הכנסת, התנקשויות והפגזות יובילו רק לעוד סבל וחורבן בעזה ולא יביאו שום ביטחון לאזרחי ישראל. "לפיד מנסה להוכיח שהוא 'ביטחוניסט' בכך שזורע הרס בעזה ומכניס ישראלים למקלטים. יש לעצור את האש עכשיו", אמרה חברת הכנסת מהרשימה המשותפת. 

גם חה"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת טען שמדובר במלחמת ברירה שמונעת מכוונות פוליטיות: "מתקפת 'עלות הסחר' - דם תמורת קולות. מהלך האלימות הציני של לפיד וגנץ בתקווה לעוד מנדטים בבחירות יביא רק לים של דמעות ודמים, בגטו עזה, שם כלואים 15 שנה 2 מיליון בני אדם, וגם ובישראל".

אין ספק שגוש המרכז-שמאל התכוון להיעזר ברשימה המשותפת לכל הפחות בשלב ההמלצות למנדט. התגובות שאנחנו רואים מצד הרשימה יאלצו את כל המעורבים לעשות חישוב מסלול מחדש. בריאיון לדני קושמרו ב"אולפן שישי" אמרה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד כי "'הרשימה המשותפת' היא לא אופציה מבחינתנו".

הרשימה המשותפת אמנם המליצה על שני האנשים שמובילים את המבצע הזה, לפיד וגנץ, אבל יש פה מן הסתם דילמה גם לרע"מ. זהו מצב חסר תקדים שבו מפלגה ערבית נמצאת בקואליציה שתוקפת עכשיו בעזה. בשעות האחרונות דנו ברע"מ איך מגיבים לדבר הזה, ולעת עתה החליטו החליטו שהם לא מוציאים שום הודעה. בימים האחרונים אנחנו רואים בסקרים שלהם מגמת עלייה באחוזי ההצבעה, אך אם המבצע הזה יימשך הרבה זמן, והיקף ההרוגים יהיה גדול - זה יכול להיות לרעתם.