מה עשינו ביום הבחירות? נתוני הוצאות האשראי של הישראלים אתמול (שלישי) יכולים לספק תשובה מסוימת לשאלה הזו. בעלי עסקים רבים, בעיקר מתחום השירותים והאירוח, ציפו שיום הבחירות יאיר להם פנים, לאחר שנה קשה במיוחד, אך לא בכל הענפים זה הורגש.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מנתוני שב"א עולה כי בעוד שבימי הבחירות הקודמים נצפתה עלייה בהוצאות על תחבורה ציבורית (בין הבחירות בספטמבר 2019 למרץ 2020, ההוצאות עלו בכ-23%), ביום הבחירות לכנסת ה-24 נצפתה דווקא ירידה של כ-20%. מגמה דומה, ניתן לראות בהוצאות על דלק, שירדו מיום הבחירות הקודם בכמעט 10%.

גם בענף שאולי קיווה להתאוששות הזו יותר מכל, ענף המסעדנות, נרשמה ירידה מתונה בהוצאות בהיקף של 3.22%. יכול להיות שניתן לייחס את הירידה בהוצאות לקורונה ולעובדה שעסקים רבים עדיין סגורים, או בכלל למזג האוויר השרבי ששרר ביום הבוחר.

 

בתחומים אחרים נצפתה דווקא עלייה משמעותית בהוצאות: הרכישות במכולות ובמעדניות קפצו מהבחירות הקודמות בלא פחות מ-91%, וההוצאות על מלונות וחדרי אירוח זינקו בכ-45%. ההוצאות על הלבשה והנעלה עלו ב-19%, ועליות מתונות יותר נרשמו גם בתחומי החשמל והאלקטרוניקה והבידור והפנאי.

בסך הכול, על פי נתוני חברת שב"א, הוציאו הישראלים ביום הבחירות מעל מיליארד שקלים. רק בין השעות 9:00 ל-18:00 יצא סכום של 1.09 מיליארד שקלים בכרטיסי אשראי. למרות שזה נשמע הרבה כסף, מדובר בירידה של 5.2% לעומת יום הבחירות הקודם במרץ 2020, אז נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בהיקף של 1.15 מיליארד שקלים.

לפני הבחירות צפו באיגוד לשכות המסחר שהוצאות הישראלים יהיו דווקא גדולות במיוחד השנה, בגין הקרבה של יום השבתון לחג הפסח. על פי נתוני האיגוד, הפדיון ביום בחירות רגיל שאינו סמוך לחג, גבוה בממוצע בכ-5% מהממוצע היומי, והם קיוו שהשנה הממוצע יעלה לכ-7%. עם זאת, כאמור, ההוצאה הכללית בכרטיסי האשראי דווקא ירדה.