לפיד צפוי להשיג מספר רב של ממליצים, אבל ההיתכנות להקמת ממשלה בראשותו נמוכה למדי: המהלך המרכזי שהחל לאחר שנודעו תוצאות הבחירות הוא זה שבו נוקט בימים אלה יו"ר "יש עתיד" - הוא נפגש עם ראשי מפלגות כדי להבטיח שיקבל את מספר הממליצים הגדול ביותר, שיאפשר לנשיא להעניק לו את המנדט להרכבת הממשלה הבאה. מרתון הפגישות הזה, שנערך גם במהלך החג, הוא אמנם מרשים - אך בפועל, לא נראה שיש היתכנות לתרחיש שבו לפיד יקים ממשלה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

מהלך של הקמת ממשלה בראשות לפיד, שמשתרעת מגדעון סער מימין ועד הרשימה המשותפת, נשען על כמה הנחות משונות: בכיר "תקווה חדשה", זאב אלקין, אמר כשפרש מהליכוד שבגלל נתניהו "כמעט קמה ממשלה אסונית מהצד השני עם המשותפת". האם כעת הוא יוביל לכך שתוקם ממשלה כזו שבראשה יעמוד לפיד? 

מתקפה חסרת תקדים על נתניהו. נאום אלקין המלא (צילום: חדשות)
תקף את נתניהו שכמעט הקים ממשלה עם המשותפת, אז הוא ייתן את זה ללפיד? אלקין | צילום: חדשות

בנוסף - מספר 2 באותה מפלגה, יפעת שאשא-ביטון, אמרה אחרי הבחירות שהיא וחבריה לא יסכימו להקים ממשלה שנשענת על הרשימה המשותפת. גם יועז הנדל, אף הוא מאותה המפלגה, סיכל פעמיים הקמת ממשלה שנשענת על המשותפת. האם עכשיו הוא אמור להתחרט על כך? 

הצהרתו של יו"ר כחול-לבן, בני גנץ (צילום: חדשות)
יוותר על האפשרות שייכנס לבלפור בשביל לפיד? גנץ | צילום: חדשות

ולמשוואה הזו נכנס גם שחקן שמתברר כמשמעותי - יו"ר כחול לבן, בני גנץ: אם המערכת הפוליטית תידרדר למערכת בחירות חמישית שגם אחריה לא תוקם ממשלה, ייתכן מאוד שבנובמבר הוא יהפוך אוטומטית לראש הממשלה מתוקף הסכם הרוטציה עם נתניהו. האם הוא אמור למשכן אותה לטובת ממשלה רעועה בתמיכת המשותפת ועוד לשנוא נפשו לפיד? ההחלטה שגנץ צריך לקבל לא פשוטה: למרות הקרע בינו לבין לפיד, סביר שרוב בוחריו מעדיפים שימליץ על לפיד. 

שני צירים פועלים מול נתניהו: לפיד-ליברמן וסער-בנט 

נכון לעכשיו, לפיד מסתמן כמועמד עם הסיכויים הטובים ביותר לקבל את המספר הגבוה ביותר של ממליצים - זאת למרות שסיכוייו להרכיב ממשלה ב-28 הימים שיינתנו הם בלתי סבירים. על לפיד צפויים להמליץ 17 חברי מפלגתו, 7 חברי הכנסת של ישראל ביתנו, 6 הח"כים של מרצ - וככל הנראה גם 7 חברי הכנסת של העבודה. במצב כזה, ללפיד כבר יש 37 ממליצים - ואם גם גנץ וגם חברי הרשימה המשותפת ימליצו עליו - יהיו לו כבר 51 ממליצים. 

 

לפיד זקוק גם להמלצה של תקווה חדשה של סער, ימינה של בנט או של רע"ם כדי שיהיו לו יותר ממליצים מ-52 הממליצים של נתניהו, על מנת שהנשיא יטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה - אלא שכלל לא בטוח שרע"ם תמליץ על מועמד כלשהו בלי לדעת בוודאות שהוא יכול למלא את דרישותיה. ובנט וסער בכלל פועלים בציר נפרד, ומנסים להביא לצד שלהם את גנץ, כשמטרתם היא שבנט יהיה המועמד להרכבת הממשלה.  

לפיד כבר הספיק להיפגש עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהודיע שימליץ עליו, ולאחר מכן גם עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס, עמו התנהלה פגישה "ברוח חיובית". בשעות הערב, פגש לפיד את מי שהיה עמו בנתק במשך שנה, יו"ר כחול לבן, בני גנץ. השניים האחרונים, כאמור, לא התחייבו להמליץ על לפיד בפני הנשיא - והמאמצים נמשכים. בהמשך השבוע ייפגש לפיד גם עם נציגי הרשימה המשותפת. 

המתקפה של ימינה על לפיד: "רוצה ממשלת שמאל על מלא" 

לאחר המפגש עם גנץ, הודיעו יו״ר ימינה נפתלי בנט ויו״ר תקווה חדשה גדעון סער, שהם שוחחו הערב פעם נוספת, בהמשך לפגישתם שנערכה ביום חמישי האחרון, זאת לצורך "עדכון ותיאום עמדות לקראת המהלכים להקמת ממשלה חדשה". בנט וסער, כאמור, מתואמים, בניסיון להוביל לכך שהם יהיו אלה שיצליחו להתניע מהלך להקמת ממשלה חלופית אך כזו שתהיה ממשלת ימין-מרכז. 

גדעון סער ונפתלי בנט (צילום: החדשות12, פלאש/90 )
מתואמים בציר משלהם. בנט וסער | צילום: החדשות12, פלאש/90

לכך קדמה הודעה חריפה של ימינה נגד לפיד - ומטעם גורמים במפלגה נמסר כי "לפיד לא רוצה ממשלת פיוס, אלא ממשלת שמאל על מלא בתמיכת הערבים" - הודעה שיכולות להיות לה משמעויות על האפשרות ש"גוש השינוי" אכן יצליח להקים ממשלה חלופית - זאת מכיוון שבגוש זקוקים גם לתמיכתם. ייתכן שאם יתברר שלבנט יש סיכויים גדולים יותר להקים ממשלה מאשר לפיד - הוא יזכה במנדט המיוחל, אם כי עדיין לא ברור איך המהלך הזה הולך להתבצע ומי מבין המפלגות יתמכו בכך.