התקרבות ביחסי כחול לבן והרשימה המשותפת? אתמול (שלישי) הציב יו"ר הרשימה המשותפת תנאים לבני גנץ על מנת שיקבל את המלצתו בפני הנשיא. גנץ הבהיר אמש כי יתנגד להעברת אוכלוסיית ושטחי המשולש לרשות הפלסטינית - והיום התחמק משאלה על אפשרות שהרשימה המשותפת תתמוך מבחוץ בממשלה שיקים - כלומר ממשלת מיעוט. ראש הממשלה תקף וטען כי גנץ שיקר בנושא.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אחד מראשי הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, אמר היום: "נחליט אחרי הבחירות יחד ולא הכרענו עדיין. מעולם לא אמרנו שאנחנו רוצים להיות חלק ממצשלת גנץ, להיפך - אנחנו לא רוצים".

"נעשה כל מה שאפשר כדי שלא יהיו בחירות רביעיות וכחול לבן תהיה המפלגה הגדולה ביותר", אמר גנץ במהלך סיור בסורוקה. "אין פה שאלה של תמיכה בחוץ. יש אוכלוסייה ערבית, 20% מהמדינה הם האוכלוסיה הערבית. אנחנו בעד לקדם את נושא המאבק באלימות, התשתיות, החינוך וההתקדמות התעסוקתית שלהם בחברה הישראלית".

עוד הבהיר: "אנחנו מבחינת שותפת אזרחית נעשה כל מה שצריך בשביל האזרחים הערבים בישראל, אנחנו לא מסכימים עם המשותפת באשר לוויכוח הלאומי בינינו לבין הפלסטינים". כשנשאל על התרחיש של ממשלת מיעוט, אמר: "אנחנו נקים את הממשלה - מי שרוצה לתמוך שיתמוך, מי שירצה להתנגד - יתנגד - ככה זה בדמוקרטיה. אנחנו בעד שותפות אזרחית אבל לא נשב עם הרשימה המשותפת".

אבו מאזן נואם יחד עם אהוד אולמרט (צילום: רויטרס_)
אבו מאזן ואולמרט, אמש | צילום: רויטרס_

נתניהו: "אסור לתת לסכנה הזו להתממש"

בהתייחס לפרסום על קביעת השופטים במשפט נתניהו אמר: "נתניהו יצטרך להיות בבית משפט שלוש פעמים בשבוע, הוא לא יכול להיות יותר ראש ממשלה". גנץ נשאל גם לגבי פגישת אולמרט אבו מאזן ואמר: "תוכנית טראמפ היא הנקודה שממנה נכון להמשיך קדימה. הפלסטינים יצטרכו לקבל החלטה היסטורית שהם מצטרפים למיזם שלום על בסיס זה, כך ראוי שיקרה. אני מקווה שאבו מאזן אמר לאולמרט שאין מה לחזור אחורה לתוכניות בלתי רלבנטיות. אולמרט היה ראש ממשלה בעבר ואני לא קובע לו מה לעשות מחר בבוקר".

ראש הממשלה נתניהו הגיב לגנץ ואמר: "השקר נחשף. גנץ מודה שישען על תמיכת הרשימה המשותפת כדי להקים ממשלה. לגנץ אין ממשלה בלי אחמד טיבי. אסור לתת לסכנה הזו להתממש. גם בוחרי כחול לבן כבר יודעים שלגנץ אין ממשלה בלי אחמד טיבי ולכן רבים מהם עוברים להצביע לליכוד".

אתמול בריאיון לגלי צה"ל עודה הבהיר: "אין מצב שנתמוך בשום ממשלה שיש בה ליברמן – אנחנו נצביע נגד. אנחנו לא רק מתכוונים 'רק לא ביבי', אנחנו נגד דרכו של ביבי ודרכו של הימין. כחול לבן שותקים על התקיפה של נתניהו נגד האוכלוסייה הערבית ואנחנו לא נקבל את המצב הזה".

עוד איים עודה לא לתמוך בגנץ - ובכך אולי למנוע ממנו את קבלת המנדט להרכבת הממשלה. "המלצנו על גנץ אבל לא שמענו אותנו מדבר נגד הסיפוח או הטרנספר", אמר, "אין מצב שאנחנו נתמוך בו שוב או נמליץ אם לא ייצא נגד זה, אין מצב שנתמוך בו עם העמדות של השבועות האחרונים - אני רוצה לשמוע מגנץ שהוא מתנגד לטרנספר".

 אם הרשימה המשותפת תתנגד לממשלת מיעוט של כחול לבן, ישראל ביתנו והעבודה-גשר-מרצ, גנץ - בהנחה שיקבל מנדט - לא יוכל להשביע ממשלה כזו. התנגדות של עודה וחברי מפלגתו מצמצמת את התרחישים האפשריים שעומדים בפני יו"ר כחול לבן, שיצטרף לשבור את גוש הימין מבחוץ - או לפנות לממשלת אחדות עם נתניהו. ההתנגדות גם עשויה להגדיל את האפשרות להליכה למערכת בחירות רביעית ברציפות.