בשלושת החודשים מאז שהכנסת הצביעה שוב על פיזורה, עברה ישראל מערכת בחירות יצרית נוספת שצפויה להגיע ביום שני אל סיומה. השבועות שלפני רגעי ההכרעה סיפקו לא מעט דרמות, הצהרות, השמצות וגם רגעים משעשעים. לכבוד הישורת האחרונה בהחלט, הגיע הזמן להיזכר בבולטים שבהם.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הכנסת פוזרה, הולכים לבחירות - 11 בדצמבר

מדינת ישראל רושמת שפל חסר תקדים בתולדותיה והכאוס הפוליטי מגיע לשיאו עם ההכרזה על בחירות 2020. ב-2 במרץ ילכו אזרחי ישראל לקלפיות בפעם השלישית בתוך פחות משנה - והשיתוק השלטוני בישראל יימשך עוד חודשים ארוכים.

מליאת הכנסת (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש/90 )
מליאת הכנסת בהצבעה על התפזרותה | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש/90

 

ניצחון ענק לנתניהו בפריימריז - 27 בדצמבר

גדעון סער קיווה לחולל הפתעה עצומה ולגבור על יו"ר הליכוד, אבל בבחירות המקדימות לראשות המפלגה הביס אותו ראש הממשלה נתניהו שזכה ב-72.5% מקולות המתפקדים. סער, שזכה ל-27.5% מהקולות בלבד, הודה בהפסד: "נעמוד מאחורי נתניהו".

מיוחד: כך ניצח נתניהו את הבחירות (צילום: עודד קרני, mako)
הליכוד שלו. נתניהו | צילום: עודד קרני, mako

 

"חסינות - אבן יסוד בדמוקרטיה" - 29 בדצמבר

ראש הממשלה נתניהו התייחס לדיווחים על כוונתו לבקש מהכנסת חסינות מפני משפט וסיפק התבטאות שנויה במחלוקת: "חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה, חסינות היא אבן יסוד בדמוקרטיה". האמירה עוררה הדים ובכחול לבן תקפו: "חסינות היא אבן בראשה של הדמוקרטיה".

נתניהו מבקש חסינות: "אפליה" - 2 בינואר

ראש הממשלה הגיש ללשכתו של יו"ר הכנסת אדלשטיין את בקשת החסינות, שבה טען לאפליה ולנזק ממשי לתפקוד הכנסת בשל ההליך הפלילי: "אין ספק שבתום ההליך המשפטי אמצא זכאי". עם הגשת הבקשה, ההליכים המשפטיים נגד נתניהו הוקפאו לחלוטין.

ראש הממשלה נתניהו נואם (צילום: רויטרס, רויטרס_)
"אין לי ספק שאמצא זכאי". נתניהו | צילום: רויטרס, רויטרס_

כחלון פורש מהחיים הפוליטיים - 12 בינואר
 

למרות ניסיונותיו של נתניהו להניא אותו מהמהלך, שר האוצר כחלון הודיע להנהלת סיעת הליכוד כי הוא לא מעוניין להופיע ברשימת הליכוד לכנסת ה-23. מהלך זה סימן למעשה את סיום הקריירה הפוליטית בת שלושה העשורים ועל סיום כהונה של כמעט חמש שנים במשרד האוצר.

שר האוצר כחלון (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)
פורש מהפוליטיקה. כחלון | צילום: הדס פארוש, פלאש 90

רפי פרץ שוב מסתבך - 10 בינואר

כחצי שנה אחרי סערת "טיפולי ההמרה" וחזרתו מהדברים שאמר, נשאל שר החינוך בריאיון ב"ידיעות אחרונות" כיצד היה מגיב אם אחד מילדיו היה מגלה נטייה מינית שונה. תגובתו - "ברוך השם ילדיי גדלו בצורה טבעית ובריאה" - עוררה תרעומת בקהילה הגאה. ארגוני הלהט"ב זעמו: "כעת יודעים מי שלח את הפושע הבא שיפגע בנו".

רפי פרץ (צילום: נועם רבקין פלאש 90)
הסתבכות נוספת. רפי פרץ | צילום: נועם רבקין פלאש 90

העבודה-גשר ומרצ ירוצו יחד - 13 בינואר

למרות הצהרות חוזרות ונשנות של יו"ר העבודה עמיר פרץ כי לא יחבור למרצ, הוחלט בתום פגישה לילית בביתו עם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, כי העבודה-גשר ומרצ ירוצו ברשימה משותפת תחת הפתק "אמת". פרץ שובץ ראשון ברשימה, אורלי לוי-אבקסיס שנייה, הורוביץ שלישי וסתיו שפיר נותרה בחוץ. שתי המפלגות - שהיו בסכנת שקיעה מתחת לאחוז החסימה - זכו ברשת ביטחון.

אושרה הוועדה שתדון בחסינות - 13 בינואר

ברוב של 13 תומכים ובלי מתנגדים, הוועדה המסדרת של הכנסת החליטה להקים את ועדת הכנסת שיועדה לדון עוד לפני הבחירות בבקשת החסינות של ראש הממשלה נתניהו ושל ח"כ חיים כץ מפני העמדה לדין. נתניהו הגיב בחריפות: "כחול לבן חטפו את הכנסת כדי לקדם את הקמפיין היחיד שלהם - 'רק לא ביבי'".

חיים כץ בדיון על החסינות בכנסת (צילום: פיטוסי , פלאש/90 )
חיים כץ בדיון על החסינות | צילום: פיטוסי , פלאש/90

הזיגזג של יברקן - 15 בינואר

שעות אחדות לפני סגירת הרשימות לכנסת, ח"כ גדי יברקן מכחול לבן הודיע רשמית על הצטרפותו לליכוד ושריונו במקום ה-20. בעקבות המו"מ, גנץ ויעלון הודיעו על הוצאתו מהרשימה: "התנהלותו מעידה על ערכיו". בעבר הצהיר יברקן פעם אחר פעם שלא ינטוש את כחול לבן ותקף את נתניהו: "דואג רק לעצמו". ייתכן ששכח את ציוציו החריפים בטוויטר, אך האינטרנט אינו שוכח.

פרץ נשבר, הימין מתאחד - 16 בפברואר

פארסת הימין נגמרה ברגע האחרון עם הסכם לריצה משותפת של הימין החדש, הבית היהודי והאיחוד הלאומי, בלי עוצמה יהודית. לטובת האיחוד, ויתרה איילת שקד על המקום ה-2 לרפי פרץ - שהפר את ההסכם שלו לריצה משותפת עם מפלגתו של איתמר בן גביר. רגעים קודם לכן עוד צייץ פרץ "מילה זו מילה" - ומיד מחק.

הציוץ שרפי פרץ מחץ (צילום: צילום מסך)
הציוץ של רפי פרץ שנמחק | צילום: צילום מסך

נתניהו חיקה, המגמגמים זעמו - 22 בינואר

בהשקת קמפיין הליכוד לעג נתניהו ליו"ר כחול לבן גנץ וחיקה אותו תוך שהוא מציג אותו כמגמגם חסר אחריות. בארגון המגמגמים תקפו בחריפות: "מה נאמר לאלפי הילדים שמגמגמים ורואים את ראש הממשלה לועג לבעיית הדיבור שלהם בשידור חי?". נתניהו מיהר להתנצל: "אם יש מי שנפגע - אני מאוד מצטער על כך".

טראמפ מציג את "עסקת המאה" - 28 בינואר

כפי שנחשף לראשונה בחדשות 12, ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ נועדו בנפרד עם נשיא ארה"ב טראמפ שהציג בפניהם את מה שהוגדר כתוכנית המדינית הטובה ביותר שהוצעה אי פעם לישראל. במוקד - הקמת מדינה פלסטינית "כאשר יתנערו מטרור" והכרה אמריקנית בריבונות ישראל בהתנחלויות. נתניהו מיהר להבטיח: "ביום ראשון אביא לממשלה הצעה להחלת ריבונות".

בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישות עם טראמפ (עיבוד: רויטרס_)
גנץ ונתניהו בפגישות עם טראמפ | עיבוד: רויטרס_

נתניהו מושך את בקשת החסינות - 28 בינואר

שעות לפני פרסום תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי הוא מושך את בקשת החסינות מהכנסת לאחר שככל הנראה הבין שאין רוב למהלך. נתניהו כינה את כינוס מליאת הכנסת להצבעה על הקמת ועדת הכנסת "פוליטיקה זולה שפוגעת ברגע מכריע בתולדות המדינה". שעות לאחר מכן, היועמ"ש הגיש רשמית את כתב האישום בשלושת התיקים נגד נתניהו.

"נעביר את תפעול מעונות היום למשרד החינוך" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
רה"מ על דוכן הנאשמים. נתניהו ומנדלבליט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות

נעמה חוזרת הביתה במטוס רה"מ - 30 בינואר

כמעט עשרה חודשים אחרי שנעצרה במוסקבה ונכלאה בגין הברחת 9.5 גרם חשיש, נעמה יששכר שוחררה מהכלא הרוסי לאחר שקיבלה חנינה מנשיא רוסיה פוטין. נעמה ואמה יפה שבו ממוסקבה לישראל במטוס יחד עם ראש הממשלה נתניהו, שדחה את הביקורת על כך שניצל את השחרור לצורכי תעמולה: "הייתי נוסע בכל מקרה גם בלי נעמה".

"לא יהיה סיפוח עד הבחירות" - 8 בפברואר

11 ימים אחרי פרסום תוכנית השלום של טראמפ, הודה ראש הממשלה כי אין בכוונתו לספח שטחים בטרם נלך לקלפיות. נתניהו התכתב עם דבריו של ג'ארד קושנר, שאמר כי החלת הריבונות תתרחש רק אחרי הבחירות, ואמר: "עושים עניין מכמה שבועות".

בנימין נתניהו מציג את מפת סיפוח בקעת הירדן (צילום: הדס פרוש, פלאש/90 )
"עושים עניין מכמה שבועות". נתניהו | צילום: הדס פרוש, פלאש/90

העליון: יזבק תוכל להתמודד - 9 בפברואר

לאחר שוועדת הבחירות פסלה את ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת שהביעה תמיכה במחבלים, הכריעו שופטי העליון על חודו של קול כי היא תוכל להתמודד - אך ציינו: "אין מקום 'לחגוג' את ההחלטה". הנשיאה חיות הייתה בין ארבעת השופטים שתמכו בפסילתה של יזבק.

היבא יזבק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הביעה תמיכה בארגון טרור. יזבק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אושרה הבאת 400 עולים מאתיופיה - 9 בפברואר

בתום עימות חריף בין ראש הממשלה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, הממשלה אישרה פה אחד להקים ועדה לבחינת המחלקה לחקירות שוטרים ולהעלות לישראל כ-400 מבני קהילת הממתינים באתיופיה - בניגוד לעמדת היועץ. נתניהו דרש להביאם מיד ואילו מנדלבליט העלה חשש שמאחורי ההחלטה עומדים שיקולי בחירות בניסיון לגרום ליוצאי אתיופיה להצביע לליכוד.

"כשזה מגיע לאתיופים - אין תקציב". צפו (צילום: AP, חדשות)
יהודי אתיופיה קוראים להעלאתם ארצה. ארכיון | צילום: AP, חדשות

סערת הדרבוקות של יועז הנדל - 8 בפברואר

ראיון שהעניק חבר הכנסת מכחול לבן למוסף "הארץ" עורר סערה במערכת הפוליטית, כשמשפט אחד שאמר פורש כגזעני כלפי עדות המזרח. "הגיעו לפה אנשים מכל מיני מדינות, חלקם הגיעו עם מנטליות של קונצרט בוינה וחלקם הגיעו עם מנטליות של דרבוקות", אמר הנדל בהתייחסו למדינת ישראל כקיבוץ גלויות. הליכוד מיהר לתקוף: "גרבוז של 2020".

"ניר ברקת - שר האוצר הבא" - 13 בפברואר

בניסיון לקרוץ למצביעי הימין הרך, ראש הממשלה הבטיח כי ימנה את ניר ברקת לשר האוצר אחרי הבחירות והודיע כי בכוונתו להוביל שש רפורמות גדולות בכלכלה ובבריאות. "מאיפה יבואו המשאבים?", שאל נתניהו והשיב - "מהגז".

בנימין נתניהו וניר ברקת (צילום:  הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90 )
קורצים לימין הרך. נתניהו וברקת | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, פלאש/90

נתניהו קרא לעימות, גנץ סירב - 19 בפברואר

אחרי שנים ללא עימותים בין מועמדים לראשות הממשלה, נתניהו הרים את הכפפה וקרא לגנץ: "בוא לעימות טלוויזיוני, מוכן להתייצב בכל מקום". כעבור שעה רמז גנץ בטוויטר כי יסרב להצעה ואחרי קצת יותר מחצי יממה השיב בשלילה: "לא אשתתף בחגיגה הזו, זה ספין של נתניהו". בחדשות 12 אמנם הציעו לשני הצדדים לארח את העימות באולפן, אך בבחירות 2020 זה כנראה כבר לא יקרה.

מטחי רקטות לדרום - 23 בפברואר

כשבוע לאחר שישראל החליטה להגדיל בצעד יוצא דופן את מספר היתרי הכניסה לסוחרים מעזה, נורה לעבר הדרום מטח רקטות, וכמו בשידור חוזר - זה קרה ימים ספורים לפני יום הבוחר. כמעט שתי יממות נמשך סבב הלחימה ובמהלכו נספרו למעלה מ-100 שיגורים לעבר ישראל. בתגובה לירי, צה"ל תקף יעדי טרור של הגי'האד האיסלאמי ברחבי הרצועה ובאזור דמשק. בעזה, כך מתברר, עוקבים אחר הפוליטיקה הישראלית ומגיבים בטילים.

ילדים בבית ספר באשקלון נשכבים על הרצפה (צילום: רויטרס, רויטרס1)
מציאות בלתי נסבלת. תלמידים באשקלון בזמן אזעקה | צילום: רויטרס, רויטרס1