עד כמה חשוב לנתניהו האיחוד בין מפלגות הימין? כפי שנחשף אמש (שלישי) במהדורה המרכזית, ראש הממשלה איים לפטר את נפתלי בנט מתפקידו כשר הביטחון במידה שירוצו שתי רשימות ימין נפרדות.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

עוד לפני החבירה של הימין החדש לסמוטריץ', נפגשו נתניהו ובנט מספר פעמים בהן הועבר לשר הביטחון המסר לפיו אם ירוץ ברשימה נפרדת מזו של חלקים אחרים בציונות הדתית, הוא לא יוכל להמשיך בתפקידו. בסביבתו של נתניהו טוענים כי לא מדובר באיום, אלא בתיאור עובדתי: אם יהיה פיצול בציונות הדתית, בנט ייאלץ לתקוף את נתניהו כדי להשיג מצביעים ולא יוכל להמשיך בתפקיד.

מסר דומה הועבר גם לסמוטריץ', כשגם שם לא ברור אם מדובר באיום או בתיאור עובדתי: מרגע שחבר לבנט, אם זה לא יוכל להמשיך בתפקידו – ודאי שגם סמוטריץ' לא יוכל להמשיך לכהן כשר בממשלת נתניהו.

בתוך כך, בנט הציע שלשום לפייגלין את המקום השלישי ברשימת הימין החדש, וכן שיריון של מקום ריאלי נוסף ברשימה לנציג נוסף ממפלגת זהות. הסיבה: לימין החדש חסרו 1,400 קולות בלבד כדי לעבור את אחוז החסימה בבחירות הראשונות של 2019, וזהות קיבלה 120 אלף קולות באותן הבחירות. עם זאת, פייגלין סירב להצעה – ובשלב זה נעשתה הפנייה לבצלאל סמוטריץ'.

עד כמה ישפיע איחוד על מספר המנדטים?

בשלב זה טרם הושג הסכם על ריצה משותפת בין הימין החדש, בהובלת בנט ואיילת שקד יחד עם בצלאל סמוטריץ', והבית היהודי בהובלת הרב רפי פרץ יחד עם רשימת עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר. מצב זה עלול פגוע אנושות בשתי הרשימות, שכן פוטנציאל הקולות המבוזבזים גדול במיוחד.

נפתלי בנט ורפי פרץ (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
פרץ ובנט. יגיעו להסכמה? | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

סקר החדשות 12 ומנו גבע שנערך לפני יומיים כלל גם שאלה על ריצה משותפת של בנט וסמוטריץ׳, והעלה כי במקרה כזה הימין החדש והאיחוד הלאומי יקבלו ברשימה משותפת שישה מנדטים, ואילו הבית היהודי יקבל ארבעה - מנדט אחד פחות מריצה של כל רשימה בנפרד. את המנדט האובד יקבל הליכוד. 

כרגע ישנן שתי אפשרויות לאיחוד: הראשונה היא שבנט יסכים לשבת עם עוצמה יהודית ברשימה אחת, והשנייה היא שהרב רפי פרץ יבטל את הסיכום עם המפלגה לטובת איחוד גדול ומשמעותי יותר. הרשימות לכנסת נסגרות מחר בחצות, כך שיש לשתי הרשימות מעט יותר מיממה להגיע להסכמה בנושא.