הדקה התשעים: היום (רביעי) בשעה 00:00 ייסגרו הרשימות לכנסת ה-23, ובגוש הימין מתחוללת סערה. אתמול נחשף כי ראש הממשלה איים על בנט בפיטורים, בעוד פרץ וסמוטריץ' מתרחקים זה מזה. מפלגות הימין כולן תוקפות זו את זו, ויש להן עד חצות לקבל החלטה שיכולה לשנות את פני מפת המנדטים. הבוקר אנו מפרסמים כי נתניהו מקדם יוזמה שלפיה בכיר רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, יעמוד בראש הבית היהודי. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אלא שבניגוד ללילה הקודם, שבו התנהלו המגעים שהובילו להסכם בין בנט לסמוטריץ', הלילה לא התקדם דבר בגזרת החיבור בימין. הצדדים דיברו עם נתניהו במקום אחד עם השני. לחץ גדול הופעל על בנט להשלים את ההסכם עם בן גביר אבל במערכת הפוליטית מעריכים שהסכם כזה יקשה עליו אם ירצה למצב את עצמו בעתיד כמנהיג המיינסטרימי של הימין ואפילו אם ירצה להיכנס עם גנץ לממשלה. 

כפי שנחשף אמש במהדורה המרכזית של חדשות 12, ראש הממשלה בנימין נתניהו איים לפטר את שר הביטחון נפתלי בנט מתפקידו – אם מפלגות הימין לא ירוצו כאחת. עוד לפני החבירה של הימין החדש לסמוטריץ', נפגשו נתניהו ובנט מספר פעמים בהן הובהר לשר הביטחון המסר שאם ירוץ ברשימה נפרדת מזו של חלקים אחרים בציונות הדתית, לא יוכל להמשיך בתפקידו.

בסביבתו של נתניהו טוענים כי לא מדובר באיום, אלא בתיאור עובדתי: אם יהיה פיצול בציונות הדתית, בנט ייאלץ לתקוף את נתניהו כדי להשיג מצביעים ולא יוכל להמשיך בתפקיד.

מסר דומה הועבר גם לחבר הכנסת ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ', גם שם לא ברור אם מדובר באיום או בתיאור עובדתי: מרגע שחבר לבנט, אם זה לא יוכל להמשיך בתפקידו – ודאי שגם סמוטריץ' לא יוכל להמשיך לכהן כשר בממשלת נתניהו.

על פי הסיכום הנוכחי, הרשימה המשותפת לימין החדש ולאיחוד הלאומי תכלול את בנט בראש הרשימה, שקד במקום השני וסמוטריץ' במקום השלישי. אחריהם ישובץ מתן כהנא, אופיר סופר וכן שיריון נוסף לימין החדש במקום השישי ברשימה. 

סמוטריץ' ובנט, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ', ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

כרגע ישנן שתי אפשרויות לאיחוד: הראשונה - שבנט יסכים לשבת עם עוצמה יהודית ברשימה אחת, והשנייה, היא שהרב רפי פרץ יבטל את הסיכום עם המפלגה לטובת איחוד גדול ומשמעותי יותר. למרות שההצהרות אינן מבטיחות, בשתי המפלגות לא סותמים את הגולל על איחוד נוסף.

נפתלי בנט ורפי פרץ (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
פרץ ובנט. יגיעו להסכמה? | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"הבית היהודי פוגעת בסיכויים לעבור את אחוז החסימה", אמרו באיחוד הלאומי לאחר האיחוד של סמוטריץ' והימין החדש. "חתימה עם הבית היהודי בלבד ללא חיבורים נוספים היא חוסר אחריות לימין ולציונות הדתית".

יתאחדו עם שקד ובנט? פרץ וסמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90‎, חדשות)
סמוטריץ' ופרץ. עלו על שרטון? | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90‎, חדשות

מפלגת הבית היהודי תקפה בחזרה: "האיחוד הלאומי לא מעוניין באיחוד - אלא בהצעה חדשה מהימין החדש. הציבור במחנה הימין ובציונות הדתית מצפה מאיתנו להגיע לאחדות". גם ב"ימין החדש" לא נשארו חייבים, ואמרו על מפלגת "עוצמה יהודית" כי ״לא נצרף אותם אלינו. אם זה כל כך חשוב לנתניהו - שיצרף את בן גביר לליכוד או לש״ס".

לפני הסיכום עם סמוטריץ', הציע בנט לפייגלין את המקום השלישי ברשימת הימין החדש, וכן שיריון של מקום ריאלי נוסף ברשימה לנציג נוסף ממפלגת זהות. הסיבה: לימין החדש חסרו 1,400 קולות בלבד כדי לעבור את אחוז החסימה בבחירות הראשונות של 2019, וזהות קיבלה 120 אלף קולות באותן הבחירות. עם זאת, פייגלין סירב להצעה - ובשלב זה נעשתה הפנייה לבצלאל סמוטריץ'.

ההצעה בגוש השמאל

במקביל, בגוש השמאל עלתה הצעה יצירתית: במפלגת העבודה-מרצ-גשר מודעים לכך שיש בעיה עם היעדר הייצוג הערבי במעלה הרשימה, ולכן עומדים להגיש הצעה לבני גנץ ולכחול לבן. על פי ההצעה של ח"כ איציק שמולי, חבר כנסת מסוים מהעשירייה הראשונה בעבודה-גשר-מרצ ישובץ באופן טכני עד אחרי הבחירות במקום השלושים ברשימת כחול לבן, וזאת כדי לפנות מקום לעיסאוי פריג' במקום גבוה יותר.

עימות עם פריג', היום (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90, חדשות)
ח"כ עיסאוי פריג' | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90, חדשות

ההיגיון שעומד מאחורי ההצעה הוא כפול: ראשית, מתן ייצוג ערבי ריאלי שכרגע לא קיים במחנה המרכז-שמאל כולו, לא כולל כמובן הרשימה המשותפת. בנוסף, ההצעה מונעת את הכרסום של כחול לבן בירכתי הרשימה של העבודה כי חבר כנסת אחד ישוריין אצלה במקום ה-30.