מינוי שנוי במחלוקת: ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט היום (ראשון) למנות את חבר הכנסת דוד ביטן לתפקיד שר החקלאות, למרות המלצת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום חמור בגין שוחד. במסגרת סבב התיקים בממשלה, ציפי חוטובלי מונתה לשרה - וגם יצחק כהן מש"ס, בעוד השרה יפעת שאשא-ביטון עברה למשרד הרווחה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

ראש הממשלה נאלץ למנות את הח"כים הללו במקומו לתפקידי שרים בשל מצבו המשפטי שלא מאפשר לו לכהן כשר תחת כתב אישום. בכיר בליכוד הבהיר: "ראש הממשלה נתניהו התחייב לח״כ דוד ביטן לתפקיד שר הרבה לפני החקירות בעניינו - וראש הממשלה עמד במילתו".

ביטן מסר בעקבות החלטת נתניהו: "אני מודה לרה"מ על האמון שנתן בי, אפעל באחריות כשטובת הציבור לנגד עיני, שאיפתו של כל איש ציבור היא לשרת את ציבור בוחריו ואת אזרחי ישראל מהממשלה. אוכיח בעשייתי, כפי שעשיתי לאורך כל הדרך, לכל תפקיד אליו אני נכנס אני פועל להביא לתרומה משמעותית לחברה הישראלית".

 

 נתניהו היה אמור למנות את ביטן ביום של בקשת החסינות - יום רביעי האחרון - אבל המתין כי פחד מפגיעה משמעותית מדי בקמפיין. ראש הממשלה הסכים לאחר שהשתכנע שכתב האישום נגד ביטן יוגש רק אחרי הבחירות.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הודתה לנתניהו על הקידום: "כשרת תפוצות אקדם את מדיניות הממשלה, שיהודי כל הקהילות וכל הזרמים ירגישו בבית בישראל. אפעל להדק את הקשרים בין מדינת ישראל לכל אחינו ואחיותינו בתפוצות. אני רואה חשיבות עליונה לפעול יחד עם מנהיגי כל הקהילות במאבק בגל הגואה של האנטישמיות בעולם".

 

 סבב התיקים - והביקורת

בנוסף לקידום לביטן, נתניהו מינה את סגנית השר ציפי חוטובלי לשרת התפוצות, השרה יפעת שאשא ביטון תמונה לשרת הרווחה, סגן השר יצחק כהן ימונה לשר השיכון והבינוי כמחליפה. 

ביטן מונה היום לשר למרות  שבחודש מרס 2019 המשטרה החליטה להמליץ להעמידו לדין באשמת שוחד מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון במאות אלפי שקלים. על הכוונה לפרסם את ממצאי החקירה ולהעביר את התיק לפרקליטות עוד לפני הבחירות שהתקיימו באפריל 2019. המלצות המשטרה מתייחסות גם לראש עיריית ראשון לציון לשעבר דב צור ולמשנה לראש עיריית תל אביב ארנון גלעדי. גורם המקורב לחקירה הבהיר כי "תיק ביטן מאוד מאוד מוצק ומגובה בקלטות שבהן נשמע גם ביטן עצמו, בצילומי וידאו, במסמכים רבים ובעדים רבים ובהם גם שני עדי מדינה".

בכחול לבן מיהרו לתקוף את המינוי של ביטן: "ראש ממשלה שהפך לעבריין נמלט ממשפט, ממנה כעת חשוד בשוחד למי שיהיה אחראי על מחירי המזון של כולנו. כך הפכה ממשלת נתניהו לארגון פשע שכל מטרתו היא לדאוג לחסינות לעומד בראשו". 

גם שני מינויים נוספים גררו ביקורת ציבורית: ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, תקף את קידומו של ח"כ יצחק כהן לשר. "מינויו של ח"כ יצחק כהן מש"ס לתפקיד שר השיכון בתקופת מעבר זה לא פחות ממחטף פוליטי, במטרה לקבוע עובדות בשטח", טען. "לא מספיק שש"ס מחזיקה במשרד הפנים שמעביר תקציבים לטובת ערים חרדיות על חשבון הפריפריה, עכשיו משרד השיכון יעביר שטחי קרקע ירוקים וחקלאיים מהמועצות האזוריות לערים חרדיות".

עוד אמר ליברמן: "אני קורא לראשי המועצות האזוריות לגלות ערנות ולא להסס ללכת לערכאות משפטיות במידת הצורך. בכל מקרה, לאחר הבחירות ישראל ביתנו תדרוש את משרד הפנים ותבחן את כל ההחלטות שהתקבלו בתקופת ש"ס".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, הגיב למינויה של חוטובלי והזכיר את המתיחות בעבר. "אנו מברכים את השרה חוטובלי על המינוי ומקווים כי תפעל במהירות לשיקום מערכת היחסים של ממשלת ישראל עם הזרמים הליברלים בעולם היהודי שנפגעה קשות בשנים האחרונות".

עוד הוסיף קריב: "אין זה סוד שבעבר נתגלעו מחלוקות קשות בין התנועה הרפורמית לשרה חטובלי על רקע התבטאויותיה כלפי יהדות התפוצות אך אנו מקווים כי היא תביא עמה לתפקיד מחויבות אמתית לטיפוח היחסים עם כל זרמי היהדות ולקידום מעמדם השווה והמכובד במדינת ישראל. בימים הקרובים אנו נפנה לשרה על מנת לתאם מפגשים עם הנהגת היהדות הרפורמית בישראל וברחבי העולם היהודי, ואין לנו ספק שהיא תענה בחיוב לבקשה".

כך החל סבב התיקים

חבר הכנסת וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן מונה לפני מספר ימים לשר הבריאות במקומו של ראש הממשלה נתניהו. מלשכתו של ליצמן נמסר כי "בשל ההתפתחות הפוליטית והמשפטית, מונה ח"כ יעקב ליצמן לשר הבריאות בפועל, במקום תפקיד 'סגן שר במעמד שר' - מינוי שהחזיק בו עד עתה. זאת לאחר שהוברר כי סמכויות 'סגן שר-במעמד שר' שהועברו לליצמן בשעתו, אינן תקפות במינוי שר מעליו שאינו ראש ממשלה". עוד נמסר המינוי בוצע בהתאם לאישור מועצת גדולי התורה.

שבועיים לפני כן הודיע נתניהו בתגובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון כי הוא יתפטר מכל תפקידיו - מלבד ראש הממשלה - עד ל-1 בינואר 2020. כיום משמש נתניהו, מלבד ראש הממשלה, גם כשר התפוצות ושר הרווחה - תפקיד שבו הוא מחזיק מאז אוגוסט האחרון, לאחר שהשר חיים כץ נאלץ להתפטר לאחר שהוגש גם נגדו כתב אישום. בנוסף, הוא משמש ממלא מקום שר החקלאות ופיתוח הכפר. לפני מספר חודשים ויתר נתניהו על תיקי החוץ והביטחון בהם החזיק במשך זמן רב, לטובת השרים ישראל כ"ץ ונפתלי בנט, בהתאמה.

במערכת הפוליטית העריכו עוד בתחילת החודש כי נתניהו יבצע מהלך כזה, עוד לפני שהיועץ המשפטי לממשלה יידרש לעסוק בנושא. לפי תקדימיים משפטיים מהעבר, שר שמוגש נגדו כתב אישום בעבירה שיש עמה קלון מחויב להתפטר - דרישה שאינה קיימת עבור ראש ממשלה.