הרכב השופטים הבכיר של בג"ץ הודיע היום (חמישי) כי הוא מסרב לקיים דיון בשאלת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, שנגדו עומדים כתבי אישום בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. בעתירה נתבקש בית המשפט להצהיר כי החוק אינו מאפשר להעניק את המנדט להרכבת הממשלה על חבר כנסת המואשם בעבירות שיש עמן קלון.

לקריאת פסק הדין המלא לחצו כאן

בפסק הדין הסבירו השופטים כי לפי שעה השאלה בנוגע להטלת הרכבת הממשלה על נאשם היא תיאורטית ומוקדם לדון בה. "על אף שהסעד שנתבקש בעתירה נוסח בלשון כללית", כתבו השופטים. "נימוקיה כולם מכוונים ומתייחסים לעניינו של רה"מ, ח"כ בנימין נתניהו". בהקשר זה ציין בית המשפט כי לא כל העובדות אשר מתוכן יש לגזור את הדין ידועות לעת עתה, כי מערכת הבחירות היא 'ממלכת אי הוודאות' וכי סימן השאלה הגדול ביותר נוגע לתוצאות הבחירות ולזהות חבר הכנסת שעליו ימליצו בפני הנשיא רוב סיעות הבית להרכיב את הממשלה".

הנשיא ריבלין ורה"מ נתניהו לוחצים ידיים (צילום: החדשות 12, החדשות12)
נתניהו מקבל את המנדט מריבלין. מוקדם לדון בסוגיה | צילום: החדשות 12, החדשות12

בתגובה אמר ראש הממשלה כי "בית המשפט נהג נכון, הבחירה היא של העם בלבד". עוד הוסיף נתניהו: "זו הייתה העמדה שלי והיא לא השתנתה ואני מקווה שכך ינהגו גם בעתיד. זה לא צריך להגיע לדיון והכרעה".

"כל אחד מהנעלמים הללו", הסבירו השופטים. "משפיע על הסוגייה שהעלו העותרים והוא אף עשוי ליתר את הדיון בה כליל. משטרם נולדו התנאים המאפשרים לנשיא המדינה לקבל החלטה בעניין זה לפי חוק יסוד: הממשלה נקבע, כאמור, שהעתירה היא מוקדמת ותיאורטית בעת הזו".

יחד עם זאת, ציינו השופטים כי "הסוגייה שהועלתה בעתירה היא אכן עקרונית וחשובה, ונוגעת לעיקרון שלטון החוק, לטוהר המידות של נבחרי הציבור ולאמון הציבור במוסדות השלטון ומשכך היא נוגעת לליבת ערכי היסוד שעליהם מושתתת שיטת המשפט בישראל". על כן, דחה בית המשפט את טענת ראש הממשלה ותנועת הליכוד כי מדובר בסוגיה שאינה שפיטה.

עם זאת, ובהתייחסו לעמדת העותרים הרואים כחזות הכל את הסרת אי הוודאות מן הסוגיה המשפטית שהעלו, הדגיש בית המשפט כי "על פי שיטת הבחירות בישראל הבוחרים מצביעים לרשימות מפלגתיות ולא למועמדים לראשות הממשלה. עוד צוין כי ראש הממשלה כשיר להתמודד בבחירות בראש רשימת הליכוד בהיעדר מגבלה בחוק האוסרת עליו לעשות כן, תהא אשר תהא ההכרעה בסוגיה שהועלתה בעתירה".

מתי בחירות? הדילמה של נתניהו (צילום: רויטרס)
"בהיעדר מגבלה בחוק האוסרת עליו, כשיר להתמודד בבחירות" | צילום: רויטרס

לבסוף, עמד בית המשפט על כך ש"תקופת בחירות היא תקופה רגישה מבחינה פוליטית, ועל כן מן הראוי כי ינהג באיפוק ובריסון וביתר שאת, נוכח התקופה הרגישה והמורכבת ביותר שבה נתונה כיום מדינת ישראל, אשר אין לה אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו".

עו"ד דפנה הולץ-לכנר, באת כוחם של העותרים, מסרה בתגובה: "העותרים מכבדים את הכרעת בג"ץ ומברכים על החלטתו שלא לדחות את העתירה ולסגור את דלתו, אלא למחוק אותה בעת הזו תוך קביעה כי הסוגיה שהעלינו היא בעלת חשיבות ציבורית עקרונית, גם אם זמנה להתברר טרם הגיע. אנו מביעים גם סיפוק לאור הבהרת בג"ץ בדבר שפיטות הנושא. ההכרה של בג"ץ בחשיבות הציבורית של השאלה לגבי כשירותו של מועמד לראשות הממשלה, הנאשם בעבירות שיש עמן קלון - הכרה זו מן הראוי כי תעמוד לנגד עיניו של נשיא המדינה, בבואו לשקול אחרי הבחירות על מי להטיל את הרכבת הממשלה".

"העתירה ביקשה לתקן את המצב הקיים בישראל, שבו אין מענה בדין למצב חסר התקדים אליו נקלעה המדינה בעקבות הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה. סברנו, כי העיתוי הנכון לתיקון כזה, אשר ימלא את החלל המשפטי, הוא טרם ההליכה לבחירות. זאת, על מנת שלנגד עיני הבוחרים יעמוד המידע המלא והמדויק ביותר לגבי כשירותם של המועמדים ושל ראשי המפלגות להרכיב ממשלה. עם זאת, אנחנו מכבדים כאמור את החלטת בג"ץ שלא להכריע בסוגיה בשלב זה. בינתיים, בקשת החסינות של ראש הממשלה היא ההמחשה העדכנית ביותר למחיר הכבד שמשלמת החברה הישראלית בשל חוסר הודאות המשפטית בנושא. בקשת החסינות מוכיחה, כי אם לא נקבע נורמות מוסריות ברורות, ראשות הממשלה בישראל בדרך להפוך לעיר מקלט מאימת הדין".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות