18 ימים בלבד נותרו עד שישראל תלך לקלפיות בפעם השלישית תוך פחות משנה, ותמונת המצב הפוליטית תקועה: פחות משלושה שבועות ליום הבוחר, סקר שערך מכון מדגם בראשות מנו גבע עבור חדשות 12 בשיתוף iPanel מעלה שלא צפויה הכרעה - ולאף צד אין יכולת להקים ממשלה ביום שאחרי. ומה הציבור יעדיף שיקרה ביום שאחרי - הקמת ממשלה בראשות נתניהו, בראשות גנץ או הליכה לבחירות נוספות עד להשגת הכרעה? 

לנתוני הסקר המלא

מהנתונים עולה שמפלגתו של בני גנץ, כחול לבן, עדיין מובילה על הליכוד בשני מנדטים - וזוכה ל-35 מנדטים בסקר. הליכוד בראשות נתניהו זוכה כאמור ב-33 מנדטים והרשימה המשותפת שומרת על כוחה ונותרת המפלגה השלישית בגודלה בישראל עם 13 מנדטים. 

האיחוד בין העבודה, גשר ומרצ מניב 9 מנדטים לפי הסקר, ש"ס של אריה דרעי ויהדות התורה עם 8 מנדטים כל אחת - וישראל ביתנו של ליברמן וימינה של בנט ושקד נחלשות במנדט כל אחת - וזוכות ל-7 מנדטים לפי הסקר. עוצמה יהודית של איתמר בן גביר לא עוברת את אחוז החסימה גם לפי תוצאות הסקר הזה, וזוכה ל-2.2% תמיכה.

מהנתונים עולה שתמונת הגושים נותרת קפואה: 56 מנדטים לגוש הימין-חרדים לעומת 57 מנדטים לגוש המרכז-שמאל-ערבים. ישראל ביתנו של ליברמן נותרת לשון המאזניים עם 7 מנדטים. 

הציבור נחוש להימנע מסבב בחירות רביעי 

בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, הפער גדל במעט לטובת נתניהו: 42% מהמשיבים לסקר סבורים שהוא המתאים ביותר לתפקיד לעומת 36% שהשיבו שגנץ מתאים יותר. 17% השיבו "אף אחד מהם". 

הנתון הבא מהסקר אמור להטריד את חברי כחול לבן, אם המחשבה היא להקים אחרי הבחירות ממשלה צרה בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ: 25% בלבד מהמשיבים ענו שהם תומכים בהקמת ממשלה כזו, ורוב גדול של 56% השיבו שהם מתנגדים לאפשרות כזו. 19% אמרו שהם לא יודעים מה עמדתם בנושא. 

בנימין נתניהו בני גנץ מתחבקים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90 )
אי הכרעה תוביל הפעם לממשלת אחדות עם רוטציה? | צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90

ועד כמה המצביעים הישראלים רוצים להימנע מעוד סבב בחירות? רוצים מאוד. בסקר נשאלו המשתתפים שתי שאלות - איזה מהתרחישים אתם מעדיפים יותר: בחירות רביעיות או ממשלת אחדות שכל אחד מהמועמדים בראשה.

אם נתניהו עומד בראש - רק רבע מהמשיבים העדיפו בחירות, 50% העדיפו הקמת ממשלת אחדות כשנתניהו ראשון. במקרה שגנץ ראשון ברוטציה, 52% העדיפו אחדות ו-27% העדיפו ללכת לבחירות נוספות. כשמפנים את הדילמה הזו למצביעי כחול לבן בלבד, רק 36% היו מעדיפים שתקום ממשלת אחדות בראשות נתניהו תחילה, רק כדי שלא יהיו עוד בחירות. 

_____________________

מזמין הסקר: חברת החדשות
עורך הסקר: מדגם ייעוץ ומחקר בראשות מנו גבע
מועד איסוף הנתונים: 13.2.2020
אוכלוסיית המחקר: מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 18 ומעלה
מספר המשיבים בפועל: 505
מספר המתבקשים להשתתף: 3,507
טעות הדגימה המירבית: 4.4%+
שיטה סטטיסטית: הסקר בוצע בשיטות סטטיסטיות מקובלות
שיטת הדגימה: דגימת שכבות ובתוך השכבות דגימה אקראית
אופן ביצוע הסקר: אינטרנטי + טלפוני