מערכת הבחירות השלישית בתוך שנה: ראשי המפלגות וחברי הכנסת התייצבו הבוקר (שני) בקלפיות ברחבי הארץ כדי לממש את זכותם האזרחית. ראש הממשלה נתניהו הגיע להצביע עם רעייתו שרה והודיע כי "יש לבוא בזקיפות קומה ולהצביע בביטחון - ולא לחשוש מנגיף הקורונה". מוקדם יותר, יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע לקלפי בראש העין לצד אשתו רוויטל והכריז: "מקווה שהחל מהשבועות הקרובים נוכל להוציא את ישראל לדרך חדשה". 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"לצערי בימים האחרונים עד הבוקר הזה שומעים שקרים נוראיים מבית היוצר של נתניהו – הקלטות, מניפולציות, רוע ושיסוי", המשיך גנץ. "אני מקווה שהיום הזה יהיה יום שבו מחליפים את הדיסקט ומתחילים לחיות אחד עם השני, מפסיקים ללכלך, לשקר. שמחתי ללכת עם אשתי ולקיים את החובה הדמוקרטית ואני קורא לכל האזרחים – אלה שתומכים בי ואלה שלא, ללכת ולהצביע כפי שהם חושבים בצורה ישרה ופשוטה", קרא. 

במעמד ההצבעה התייחס ראש הממשלה נתניהו לחשש של חלק מהציבור בשל התפשטות נגיף הקורונה בישראל: "קורא לכולם ללכת להצביע. זו זכות דמוקרטית גדולה ואנו צריכים להיות גאים בה. לבוא בזקיפות קומה ובביטחון להצביע. אנו עושים את כל מה שצריך כדי לטפל בנושא הבריאות והקורונה. אין לכם מה לדאוג, רק דבר אחד - אל תשמעו לפייק ניוז ולנסיונות למנוע מכם לבוא להצביע".

נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין, התייצב אף הוא להצביע והביע את מורת רוחו ממערכת הבחירות החוזרת: "אני מוכרח לומר שהיום אין בי שום חגיגיות, יש לי תחושה לא פשוטה, אפילו של בושה - מולכם אזרחי מדינת ישראל היקרים. לא מגיעה לנו עוד מערכת בחירות איומה שמתדרדרת עד כדי טינופת. כמו המערכת שנגמרת היום אסור לנו לצפות בה פעם נוספת. לא מגיעה לנו גם תקופה נוספת של חוסר יציבות שאינה מסתיימת. מגיעה לנו ממשלה שתעבוד עבור כולנו. מבקש מכם, גם אם יש תחושה קשה או תחושה יותר חגיגית – צאו להצביע, כל קול הוא הקול שלכם. צאו להשמיע אותו, בתקופה הזו יותר מאי פעם". 

גם יו"ר ש"ס הגיע לקלפי בשכונת הר נוף שבירושלים וקרא להצביע למפלגתו. במקביל יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן הגיע להצביע ביישוב בו הוא מתגורר - נוקדים וקרא "לרוב הדומם" לצאת ולהצביע. ברחבי הארץ יצאו להצביע שר הבטחון נפתלי בנט, שר התחבורה סמוטריץ', שר הבריאות ליצמן, יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה וח"כ יזבק, יו"ר העבודה-גשר-מרצ ח"כ פרץ, וחברי הכנסת שקד, הורוביץ, אשכנזי, גפני ויעלון.     

אביגדור ליברמן  (צילום: החדשות 12, החדשות12)
יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יוצא להצביע | צילום: החדשות 12, החדשות12

יו"ר ש"ס, אריה דרעי התריע עם הצבעתו בקלפי כי "אם גוש הימין לא יגיע ל-61, המפלגות בגוש השמאל יקימו ממשלה וזה סגור ביניהם". עוד הכריז יו"ר ש"ס ש"ברור לי מעל כל ספק, עמיר פרץ אמר את האמת – זו או ממשלה ימנית דתית בראשות נתניהו או ממשלת שמאל של גנץ. נעשה הכל כדי שתהיה הכרעה".

אך במקביל הביע דרעי אופטימיות ואמר כי הוא מעודד לאחר שקיבל את הסקר האחרון מאמש שמראה על התעוררות בקרב ציבור המצביעים שלו, "עם קצת מאמץ בלי להשליך את הפתק לאיבוד – אנחנו נצליח". הוא הכריז בנוגע למפלגות הימין כי "אם לא נגיע ל-61 הם לא יצטרכו אותי, הם (בשמאל) יקימו ממשלה וזה סגור ביניהם", אך אמר כי הוא "מעודד מאוד כי כל הלילה ישבתי עם המטה המצומצם שלנו - ויש התעוררות". ‎ 

ח"כ יאיר לפיד התייצב הבוקר בקלפי ואמר: "לא הלכתי עכשיו להצביע למפלגה, הלכתי להצביע על השאלה איזו מדינה תהיה פה מחר. אם תהיה לנו מדינה טובה, הגונה, מחבקת ומאחדת או מדינה של פיצול, פחד ושנאה. כל אזרח ישראל צריך היום ללכת ולנקוט עמדה על השאלה איפה הוא רוצה לחיות ובעיקר איפה הוא רוצה שהילדים שלו יגדלו". 

שר הביטחון בנט יצא להצביע לצד אשתו גילת והכריז כי "הבחירות האלה הן לא על השמצות וטינופים, הן על החיים שלנו. על מי יגבה את חיילי צה״ל ולא מי יטנף על היריב הפוליטי שלו. יש גם דרך אחרת, נקייה וטובה, של אהבת ארץ ישראל. תבחרו טוב, תצאו להצביע".

עמיר פרץ (צילום: החדשות 12, החדשות12)
עמיר פרץ בקלפי | צילום: החדשות 12, החדשות12

יו"ר רשימת העבודה-גשר-מרצ, ח"כ עמיר פרץ, התייצב יחד עם רעייתו אחלמה פרץ בקלפי בעיר מגוריו שדרות והכריז: "הגענו לרגע האמת. זה הזמן להצביע לאמת שלכם. המאבק בין הגושים צמוד מאוד, והניצחון בהישג יד. אנחנו יכולים לעשות את זה.הלחמו על האמת שלכם, על האמת של הילדים שלכם, על האמת של ההורים שלכם, על האמת של הבריאות שלכם, האמת של החינוך שלכם. זה הזמן שלנו לעשות את השינוי. תביאו את המשפחות שלכם, החברים שלכם. זה תלוי רק בנו". 

בחירות 2020, קלפי, יעקב ליצמן (צילום: אייל מרגולין, יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב ליצמן מצביע בבחירות 2020 | צילום: אייל מרגולין, יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל, הבוקר יצא להצביע יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, וקרא ל"רוב הדומם" להצביע. ליברמן הצהיר כי "הערב תהיה הכרעה – בין מדינת הלכה לבין ישראל ביתנו חזקה. הכל תלוי בכם". גם נציגי כחול לבן כבר הצביעו הבוקר - חבר הכנסת משה יעלון הגיע לקלפי ומימש את זכותו האזרחית בקיבוץ גרופית, כמו גם ח"כ אשכנזי. 

משה יעלון (צילום: החדשות 12, החדשות12)
משה יעלון בקלפי | צילום: החדשות 12, החדשות12

מנגד, התייצב יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני מיהדות התורה בקלפי תוך שהוא קורא "בעזרת ה' שאלה הבחירות האחרונות". גפני הוסיף כי "מי שגרם לבחירות האלה גרם נזק גדול למדינת ישראל, לעם ישראל ולציבור כאן ואני מקווה שהוא ישלם את המחיר הזה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה הגיע לקלפי סמוך לבית מגוריו בחיפה והכריז כי "בבחירות האלה נקבל 15 מנדטים מהציבור הערבי ואת המנדט ה-16 מהציבור היהודי שמאמין בדמוקרטיה. יודעים שלא ניתן לעשות את השינוי העמוק במדינה בלי שותפות בין ערבים ויהודים. בזכות הרשימה המשותפת לא תהיה לנתניהו ממשלה - והדחתו היא רק ההתחלה". 

איילת שקד (צילום: החדשות 12, החדשות12)
ח"כ איילת שקד בקלפי | צילום: החדשות 12, החדשות12
איימן עודה (צילום: רויטרס)
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מצביע | צילום: רויטרס

גם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, שהודיע אמש סופית כי אינו פורש מהמירוץ התייצב הבוקר בקלפי בקריית ארבע יחד עם רעייתו אילה כדי להצביע. בן גביר חזר על מסריו מהימים האחרונים ואמר: "הבוקר הזה זה בוקר של נצחו האמת על השקר. במשך כל השנים האחרונות מסתובבים פוליטיקאים שמספרים לנו כמה הם "ימין". כמה הם יפנו את חאן אל אחמר, יטפלו בחמאס וישנו את מערכת המשפט. יום למחרת הבחירות, אף אחד לא רואה אתכם. אף אחד לא מסתכל לכם בעיניים. אף אחד לא מנסה ולא מתיימר לקיים את ההבטחות שהוא הבטיח יום לפני. הבוקר הזה, זה בוקר שאפשר ליצור אלטרנטיבה. בוקר להצביע לאנשים שמילה שלהם זו מילה. זו האלטרנטיבה, זו הבחירה, זו האמת".