לפני כחצי שנה נבחרה סתיו שפיר למקום השני בבחירות לראשות מפלגת העבודה, כשהיא נחשבת לאחת ההבטחות הגדולות של מחנה השמאל. היא עזבה את ההעבודה בבחירות הקודמות כדי לאפשר את החיבור בין מפלגתו של אהוד ברק למפלגת מרצ בראשות הורוביץ, ובריאיון שהעניקה לדפנה ליאל אמש (רביעי) במהדורה המרכזית היא סיפרה על תחושת האכזבה מכך שהיא עלולה למצוא את עצמה בחוץ: "כשמקבלים סכין מהשותפים שלך – זה מאוד כואב".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"הגענו לרגע המכריע ומרצ אמרו שהדרך היחידה להביא לאיחוד עם ברק זה אם אני מצטרפת", סיפרה שפיר. "קמתי עזבתי את מפלגת העבודה, המפלגה שלי, והלכתי לעשות את האיחוד. הם הדגישו שאם אני רוצה שיהיה חיבור ביניהם אני חייבת להצטרף אליהם אחרת הם לא יחברו לברק".

המחנה הדמוקרטי אליו הצטרפה שפיר היה שילוב של שלוש מפלגות, ההרכב הזה לא ענה על הציפיות של מחנה השמאל - אבל כן הצליח להציל את מרצ, ולהציב אותה מעל חמישה מנדטים. שפיר טענה בריאיון שביום שאחרי הבחירות - היו"ר, ניצן הורוביץ, פשוט הפסיק לענות לטלפונים.

"לא העליתי בדעתי שרגע אחרי הבחירות פתאום כל הדבר הזה ייפול קורבן לדילים מלוכלכים שלא מעניינים את הציבור שלנו, שהם לא לפי רצון הציבור שלנו ושעכשיו מעמידים את המחנה הדמוקרטי ושלומו של כל גוש השמאל בסכנה", תקפה שפיר. "אם מרצ תלך בדרך הנוכחית ולא תחבור לחיבור גדול יותר - אני לא חושבת שיש איזה סיכוי שהיא תעבור את אחוז החסימה".

מקום 3 - יאיר גולן (צילום: החדשות)
"סומכת על גולן ועל החברים במרצ שיתעשתו" | צילום: החדשות

על פי הפרסומים האחרונים בתקשורת, לשפיר הוצע לזוז מהמקום השני לחמישי, בלי הסבר הנראה לעין. מי שהיה השותף שלה לחיבור, אלוף (במיל') יאיר גולן קיבל את המקום השלישי והמכובד: "הגיעו אליי לפני כמה שבועות עם הצעה שאני אשאר בהרכב וגולן יהיה בחוץ ואני סירבתי להצעה הזו". על האפשרות שגולן קיבל את ההצעה הזו אמרה: "אני מאוד מקווה וסומכת על גולן ועל החברים במרצ שיתעשתו ויבינו שאי אפשר לשחק בדבר הזה".

שפיר ניסתה לשדר עוצמה, אבל ניתן לראות עד כמה היא מרגישה פגועה ונבגדת, דווקא מצד המחנה שלה: "אני חושבת שהרבה מאוד זמן הייתי כל כך ממוקדת בקרבות שלנו והמאבקים שלנו למען הדמוקרטיה ונגד השחיתות, מול מי שיושבים בממשלה ומול הימין, וקצת לקחתי כמובן מאליו את זה שאנחנו בשמאל צריכים לעמוד שם ביחד. וכשפתאום את מקבלת סכין כזו מהשותפים שלך - זה מאוד מאוד כואב".

ניצן הורוביץ בראיון לרינה מצליח (צילום: החדשות 12, החדשות12)
יו"ר המחנה הדמוקרטי הורוביץ | צילום: החדשות 12, החדשות12

הערב רומזת שפיר שעומדת בראש התנועה הירוקה שלא תסכים להצעה של הורוביץ ואולי תבחר כיוונים נוספים. אין לדעת כיצד זה יסתיים אבל אפשר לומר שזו הייתה שנה קשה לפוליטיקאיות משמאל. אחרי ציפי לבני שלי יחימוביץ' וזהבה גלאון שעזבו בזו אחר זו, גם סתיו שפיר אולי תיפרד מהכנסת מוקדם מהצפוי.

בתגובה לדברי ח"כ שפיר, נמסר מהמחנה הדמוקרטי: "במהלך המו"מ נהגנו בשפיר בהוגנות, למרות התבטאויות חריפות שהשמיעה כלפי שותפיה ולמרות הצהרותיה על ריצה עצמאית. הוצעה לח"כ שפיר הצעה הוגנת, ובעבור האיחודים והסיכוי לחילופי שלטון כולם נדרשים לפשרות ואפילו יו"ר המחנה הדמוקרטי ח"כ הורוביץ הודיע כי הוא מוכן לוותר על מקומו בראש לטובת איחוד עם מפלגת העבודה".

עוד הוסיפו במחנה הדמוקרטי: "האיחוד האסטרטגי הגדול בין המחנה הדמוקרטי והעבודה הוא החשוב ביותר בשעה זאת ואותו אנו פועלים ליצור. זאת התקווה לה מצפים הבוחרים, זה המהלך הפוליטי הנדרש על מנת לסלק את נתניהו ולבנות שמאל ישראלי חזק".