הפתעה או חיזוק השליטה - הקרב על ראשות הליכוד יוצא לדרך: היום (חמישי), 68 יום לפני הבחירות, ייצאו לקלפי חברי הליכוד ויכריעו - סער או נתניהו. הקלפיות נפתחו בשעה 09:00 ויישארו פתוחות עד השעה 23:00 - והפעם חברי המפלגה יוכלו להצביע רק בקלפי ביישובם. במטה גדעון סער טוענים לאי-סדרים, אינדיקציות ראשוניות לזהות המנצח צפויות בסביבות חצות: עד כמה מזג האוויר הסוער הצפוי היום ישפיע? והאם רצף הניצחונות של נתניהו מאז שנת 2005 יישמר או יישבר?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

המתפקדים יבחרו את זהות המועמד המועדף עליהם ב-106 אתרי הצבעה בכל רחבי הארץ. בליכוד יש 116,048 מתפקדים בעלי זכות בחירה: בליכוד ציינו כי "התוצאות הסופיות יתפרסמו ביום שישי לפנות בוקר. ועדת הבחירות של הליכוד תפקח על כל מהלך ההצבעה ועל ספירת הקולות, בשקיפות מלאה מול מטות שני המועמדים". אחוז ההצבעה עד השעה 15:30 היה למעלה מ-20%.

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז של הליכוד
הזוג נתניהו מצביע בפריימריז

ראש הממשלה נתניהו הפציר במצביעים לצאת לקלפיות, חרף מזג האוויר החורפי. "‎כוחות אדירים, ולא רק מזג האוויר, מנסים להשפיע עליכם להישאר בבית", כתב. "בואו היום להצביע עבורי לראשות הליכוד. שנים אני פועל בשליחותכם למען המדינה האהובה שלנו. עכשיו אני מבקש את תמיכתכם. צאו היום להצביע עבורי כדי לתת תשובה מוחצת לשמאל ולתקשורת: הם לא יחליטו בשבילנו. רק אנחנו נקבע מי ינהיג את הליכוד והמדינה. נצחון גדול עבורי בפריימריז יבטיח נצחון ענק לליכוד בבחירות לכנסת".

הודעות למתפקדי הליכוד
הודעות נגד סער שנשלחו למתפקדי הליכוד

מהבוקר מופצות לחברי ליכוד הודעות מכפישות נגד סער, בהן נכתב: "היום מביסים את תומך הערבים ואשתו השמאלנית". עם זאת, במטה נתניהו מבהירים כי ההודעות מטעמם יוצאות אך ורק תחת המשתמש Bibi, וכי אין להם קשר להודעות הללו. 

במטה סער טוענים: "אי סדרים בקלפיות"

במטה של גדעון סער טענו לאי סדרים חמורים כבר עם תחילת ההצבעה: לטענתם, קלפיות נפתחו לפני הזמן בניגוד לחוק, ונאסר על משקיפים מטעם המטה להיכנס. בכפר סבא וראש העין אנשים הצביעו בלי משקיפים, כך לפי מטה סער - והוצא מכתב בנושא לוועדת הבחירות.

עם כניסתו להצביע, אמר סער: "אם לא נחולל את השינוי הזה, אנחנו יכולים להסתכן בממשלה של יריבינו הפוליטיים בעוד זמן קצר מאוד. צאו להצביע, אנחנו יכולים לעשות את זה. אני מרגיש בשטח התעוררות גדולה מאוד. אנשים מבינים שצריך להיות שינוי, ובעזרת ה' נעשה ביחד את השינוי הזה".

היממה המכריעה - והירי מעזה

ח"כ גדעון סער בילה את היום האחרון לפני הפריימריז באינספור טלפונים לשכנע מצביעים, ונתניהו הופיע בשורת כנסים ברחבי הארץ – ובהם האירוע באשקלון, שבמהלכו הורד מהבמה בגלל שיגור לעבר העיר. זמן קצר לאחר שהורד מהבמה וחזר לנאום באשקלון, קישר נתניהו בין הירי לפריימריז ואמר: "החמאס והג'יהאד האסלאמי לא רוצים שאני אנצח, מה לעשות, אבל על אפם ועל חמתם אנחנו ננצח. זה שניסה לעשות רושם עכשיו - שיתחיל לארוז את החפצים".

סער, מנגד, ‏מתח ביקורת על התנהלות נתניהו מול עזה. "אני חוזר על עמדתי: יש לבנות הסכמה לאומית רחבה לפעולה לפירוק התשתיות הצבאיות של החמאס והג׳יהאד האיסלמי בעזה. זו חובתנו כלפי אזרחינו בדרום. ויפה שעה אחת קודם".

ראש הממשלה נתניהו מוטרד מהתחזית לקראת יום הבוחר, ובליכוד תוהים אם ציבור המתפקדים יעדיף את התה על פני התור. "יש רוח, הסופה בדרך, אני צריך סופה של פתקים שלכם עבורי", קרא נתניהו בסרטון נוסף שהעלה לרשת. אחוז הצבעה נמוך משרת לפחות תיאורטית את סער, ונתניהו – אם נמשיך את המשל – מבקש ממצביעי הליכוד מטרייה. בתוך כך הוא כבר הכריע בהחלטה גורלית אחרת: אם ינצח את סער, יבקש מהכנסת חסינות בשבוע הבא.

המפתחות לניצחון

מטרתו של נתניהו איננה רק לנצח את סער אלא לחסל אותו – נתניהו שואף ל-70-80%. ראש הממשלה מצפה ליותר מ-60 אלף מצביעים – קצת יותר מ-50% הצבעה.

נתניהו גם בונה על שיעור הצבעה גבוה בפריפריה – שם הוא חזק גם בליכוד וגם בבחירות הכלליות. נוסף על כך, הוא צריך מעורבות של בכירי הליכוד – ולשכנע אותם שזו דרך להיפטר מסער, יריב פוטנציאלי שלהם לעתיד.

 

המפתחות לניצחון - גדעון סער
המפתחות לניצחון של גדעון סער

סער, מנגד, שואף לאחוז הצבעה של עד 50%. כמו כן הוא זקוק להצבעה גבוהה בערים, במיוחד בתל אביב – למשל מצד קבוצות הליכודניקים החדשים, למרות שלא קיבל את תמיכתם לאחר שלא הסכים לתת להם את מה שהם רוצים. ייתכן שליכודניקים חדשים רבים בכל זאת יצביעו לו כדי להתנגד לנתניהו.

מפתח נוסף של סער הוא שיעור השתתפות גבוה בקלפיות התעשייה האווירית – ח"כ חיים כץ, מגדולי מקורביו של סער, לא הביע באופן רשמי תמיכה אבל סער מקווה שבוחריו ינהרו. עם זאת, הפעם יהיה קשה לאבחן את הגעתם לקלפי כי המתפקדים לא יכולים להצביע בכל קלפי. הקרב מחר הוא על גורלו הפוליטי של נתניהו ולא פחות מכך – של סער עצמו.

המפתחות לניצחון - בנימין נתניהו
המפתחות לניצחון של בנימין נתניהו

רצף הניצחונות המוחצים של נתניהו - יישמר או יישבר?

הקרב מחר הוא לא רק על תפקיד יושב ראש הליכוד, אלא גם על מעמדו של נתניהו בתנועה: כבר קרוב לשני עשורים שנתניהו רק הולך ומתחזק.

נתניהו אמנם הפסיד ב-2002: שרון ניצח אז עם 56% תמיכה, נתניהו רק עם 40%. ב-2005 התחיל רצף הניצחונות של נתניהו: הוא נבחר אבל זוכה לאמון של פחות מחצי מחברי התנועה. נתניהו קיבל אז 45%  וסילבן שלום – שהחזיק עם מחנה גדול – הגיע להישג נאה של 33%, אחריו פייגלין עם 13% וישראל כ"ץ עם 9%. 

שנתיים לאחר מכן, ב-2007, נתניהו כבר ביסס את שליטתו עם 72%, פייגלין קיבל 23% ודני דנון השתרך מאחור עם 4%.

ב-2012 נתניהו התחזק עם 77% אחוזי תמיכה לעומת 23% של פייגלין. ב-2014 זה כבר היה ניצחון מוחץ - נתניהו עם 85%, דנון הובס עם 15%. ב-2016 הפריימריז בוטלו כי נתניהו היה מועמד יחיד.

המשמעות היא שיותר מעשור נתניהו לא ירד מ-70% תמיכה במפלגה שלו, ובדרך כלל השיג הרבה יותר. מנגד הוא מתמודד עם שלושה תיקים וכבר פעמיים לא הצליח להרכיב ממשלה - וכך כל הישג של סער שהוא עם 30% ומעלה ייחשב להישג משמעותי עבורו. אלא שבדברים האלה יש רק שורה תחתונה אחת - ניצחון או הפסד.

בליץ טלפוני, סערת ה"בוכרים" של רגב - וקרב ההשמצות

במטה סער עשו אתמול את הבליץ הטלפוני האחרון לקראת הבחירות. אחד ממקורביו אמר שהעיקר ההתמודדות, אך סער מנסה לשכנע עד הרגע האחרון את המתפקדים שהכול אפשרי."אני בסך הכול נעניתי לאתגר שהציב ראש הממשלה – פריימריז זה לא במעמד צד אחד", הסביר בריאיון לשש עם רינה מצליח. "מרגע שאני אמרתי שאני אתמודד, זה הפך ללא לגיטימי?".

אתמול במהלך היום סערה חדשה נוצרה בליכוד, לאחר שפורסם תיעוד של השרה מירי רגב אומרת "לא ניתן לבוכרים לנצח". ביקורת רבה נשמעה ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ של הליכוד על דברי רגב, שהואשמה בשנאת בוכרים – ואז הגיעה ההבהרה: "בייאושם ובמצוקתם הגדולה בוחרים במטה סער לקחת אמירה הומוריסטית ולייחס לה גזענות. אין אדם בכנס שלא הבין את האמירה ואת הקריצה - צר לי שגורמים מטעם מטה סער פועלים כדי לפגוע בי, הם עושים זאת בשם אידיאולוגיית אנטי ביבי, מבית מדרשם של השמאל".

סער מנגד תקף: "בשעות ובימים האחרונים מפיץ לצערי הצד השני פייק ניוז קיצוני: שקרים, הכפשות, השמצות ואף אמירות גזעניות. זוהי לא דרכנו. זוהי לא דרך הליכוד. התחייבנו לקמפיין מכובד ומכבד ועמדנו בכך. לצערנו קמפיין נתניהו נמנע מעימות רציני וענייני והחליט לנהל קמפיין שלילי ולא ענייני. אני סומך על תבונתם של חברי הליכוד. הם יודעים להתעלות מעל כל זה ולבחור בחירה עניינית, ערכית ואמיתית".

ללא קשר לתוצאות הבחירות, יש בליכוד מי שכבר מסתכל קדימה. ח"כ דוד ביטן, לשעבר יו"ר הקואליציה, אמר אתמול בריאיון לחדשות הבוקר: "נוצרה קבוצה של ח"כים תחת סער וגם אם נוציא 61 מנדטים תהיה להם השפעה ודרישות מסוימות. ככל שיתקפו אותם עכשיו זה יכול להזיק".