מיליארד מאתיים שישים ושלושה מיליון שקלים – זה סכום העלות של מערכות הבחירות לכנסת ה-22 וה-23 – כך נחשף היום (שלישי) בדיון ועדת הכספים בכנסת. המספר הגבוה במיוחד הזה לא כולל בתוכו את העלות המקיפה ואת עלות ההפסד של המשק הישראלי כתוצאה מיום השבתון. בחישוב כולל המספר עומד על כשישה מיליארד שקלים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

יו"ר הועדה ח"כ משה גפני אמר במהלך הדיון: "זה דבר נורא ואיום שמדינה מתוקנת הולכת להוציא מיליארדים על דבר מיותר ומבוזבז". למרות שגפני הצביע בשני המקרים בעד פיזור הכנסת הוא טען: "מי שאשם בזה בפעם השנייה? זה ליברמן שחייב לעשות חשבון נפש ומהר".

בהמשך ועדת הכספים אישרה העברות תקציביות בסכום כולל של כ-550 מיליון שקלים, שכללו בין היתר, מימון מפלגות לבחירות לכנסת ה-21 וה-22 בסך 253 מיליון שקלים ועוד 50 מיליון שקלים לוועדת הבחירות המרכזית להיערכות לבחירות לכנסת ה-23, וכן 50 מיליון שקל לרשות לזכויות ניצולי השואה.

בדיון סירבה הוועדה לדון בבקשת האוצר להעביר עודפי תקציב, בסך של כ-168 מיליון שקל, מ-2018 לשימוש ב-2019. חברי ועדה רבים, בהם ח"כ מיכאל מלכיאלי, ח"כ ינון אזולאי, ח"כ איתן גינצבורג, ח"כ אחמד טיבי, ח"כ מיכל שיר, ח"כ עודד פורר והיו"ר גפני סירבו לדון בהעברת העודפים ומתחו ביקורת על כך שהאוצר, לטענתם, לא עמד בסיכומים להעברת כספים למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים.

בפתח הישיבה מתח היו"ר גפני גם ביקורת על כך שהן ההעברות והן הבקשה בעניין העודפים הגיעו לוועדה ברגע האחרון, ואמר כי לא יאפשר זאת בעתיד.

ועדת הכספים, ארכיון (צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2)
דיון בוועדת הכספים | צילום: יוסי זילברמן, חדשות 2

כבר קרוב לשנה אזרחי המדינה שומעים מהפוליטיקאים את אותה התשובה - "אין כסף נוסף לחינוך, לבריאות ולרווחה, כי הכנסת לא מתפקדת ואין ממשלה". כל זה נכון עד שזה מגיע לכסף של הפוליטיקאים עצמם – לפני כבר יותר משבועיים, רגע לפני שהכנסת פוזרה התפנו חברי הכנסת לאשר לעצמם תקציב בחירות מוגדל.

ההחלטה גררה חילופי האשמות בוועדה המסדרת, כשהטריגר היה הציוץ של חבר הכנסת שמולי. "גם הבושה מרכינה הבוקר בכנסת את ראשה: חוק בזק למימון המפלגות לבחירות - יש. מקור תקציבי לסל התרופות - עדיין אין", כתב שמולי. אלא שמפלגתו של שמולי, מפלגת העבודה, לא התנגדה לקבלת הכסף - בדיוק להפך, היא הייתה אחת הלוחצות מאחורי הקלעים לקבל מימון בחירות מוגדל בטענה שלמפלגות הקטנות לא נותר תקציב למערכת בחירות שלישית.

שעות הוקדשו לוויכוח על הסכומים, ולבסוף הגיעו הפוליטיקאים לפשרה מפא"יניקית שתעביר לכל מפלגה תוספת תקציב של יותר מ-30 אחוזים. קראתם נכון - עלייה של 30 אחוזים בתקופה שהמדינה כולה בהקפאה – מדובר בעלות נוספת של כמעט 63 מיליון שקלים.

·  הליכוד (כולל סיעת כולנו) תקבל תוספת של כ-15 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על 60.5 מיליון

·  העבודה-גשר תקבל תוספת של כ-3.6 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-13.4 מיליון

·  כחול לבן תקבל תוספת של 15 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-62.5 מיליון

·  ישראל ביתנו תקבל תוספת של כ-4 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-17 מיליון

·  ש"ס תקבל תוספת של כ-5 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-19 מיליון

·  ימין החדש תקבל תוספת של כ-2 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-6 מיליון

·  הבית היהודי תקבל תוספת של כ-3 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-11.5 מיליון

·  יהדות התורה תקבל תוספת של כ-4 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-15 מיליון

·  הרשימה המשותפת תקבל תוספת של כ-6.5 מיליון שקלים, והתקציב הכולל יעמוד על כ-26 מיליון