יועץ התקשורת של בני גנץ, רונן צור, אמר אמש במפתיע כי "יש דרך להגיע להבנות גם עם הציבור החרדי" - אך זו לא הגישה ששלטה בקמפיין בשתי מערכות הבחירות האחרונות. בעקבות הדיווחים על סדקים ראשונים בבלוק הימין, וכשהאפשרות לחבירה של ראשי הבלוק לגנץ עומדת על הפרק, הגיע הזמן להבין מה בדיוק רוצים ב"כחול לבן". מההבטחה לתת לחרדים "שני שליש דף ריק", דרך הסרטון הבעייתי של יאיר לפיד ועד קבלת הפנים הזועמת בחתונה החרדית - האם מדובר במערכת יחסים הפכפכה או פשוט בזיגזג פוליטי?

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

גנץ התחיל את סבב הבחירות הראשון כשהוא מחזיק בגישה חיובית כלפי הרכבת קואליציה עם החרדים. באמצע חודש מרץ פורסמו הקלטות של גנץ שבהן ציין כי יהיה מוכן להיענות לדרישות המפלגות החרדיות על מנת לשבת איתם בקואליציה.

"על מה אנחנו מדברים? (נתניהו) פשוט מכר את המדינה!", אמר גנץ ליועציו. "עכשיו הוא יעשה חוק צרפתי, אז אני עכשיו אשאר אדיש לסיפור הזה, ואני לא אמכור את נשמתי ולא אעשה קואליציה עם החרדים?". גנץ פנה למפלגות החרדיות ואמר: "אני שולח לכם דף ריק, חתום למטה 'בני גנץ'. שני שליש דף שלכם תמלאו מה שאתם רוצים. תשאירו לי שליש, אני אמלא מה שאני רוצה".

בתחילת חודש יוני, כשהמדינה נכנסה לסבב הבחירות השני, גנץ עוד נשמע אופטימי וטען כי למרות שרגילים לספור אוטומטית את החרדים בגוש הימין, "זה לא צריך להיות ככה". "נדע לקרוא למי שצריך לחבור אלינו", טען יו"ר כחול לבן.

עם זאת, אמירות כאלו הלכו והתמעטו במהלך הקמפיין: ככל שגישתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הקצינה מול החרדים, נראה היה שגנץ מתאים את עצמו לשיח הכללי. בתחילת חודש אוגוסט העלה יאיר לפיד סרטון שדימה קבוצת וואטסאפ שבה חברים "השותפים הטבעיים" של נתניהו, ביניהם ראשי המפלגות החרדיות. בסרטון "הגיב" יו"ר ש"ס אריה דרעי בקבוצה וכתב: "רוצים שאני אחתום? תביאו עוד טריליון שקל לישיבות!", ואילו חברו מיהדות התורה, יעקב ליצמן "הוסיף": "אני רוצה את כל הכסף שיש לישראל".

הסרטון עורר סערה ואף כונה אנטישמי על ידי רבים, ויו"ר כחול לבן התנער ממנו בציוץ: "בימים אלה, בהם אנו זוכרים שחורבן בית המקדש נבע משנאת חינם, אנו צריכים לאמץ סגנון שונה מזה של נתניהו, ולהרבות באהבת חינם".

עם זאת, כחודש לאחר שהתנער מהסרטון, גנץ שינה את הטון באופן רשמי. בתחילת חודש ספטמבר פורסם ב"מהדורה המרכזית" כי הקמפיין של כחול לבן עומד להשתנות, ושיו"ר המפלגה צפוי להכריז כי יקים ממשלה חילונית ללא נתניהו וללא החרדים. המטרה המוצהרת של המהלך הייתה להעביר לכחול לבן שני מנדטים מליברמן ושניים נוספים שנדדו לשמאל. הפרסום הזה הגיע לאחר חודשים שבהם השתמש ליברמן בהקלטות ה"שני שליש דף ריק" של גנץ כדי לתקוף אותו.

מספר ימים לאחר מכן הפך הפרסום לרשמי כשגנץ הכריז על הקמת ממשלת אחדות ליברלית – ללא המפלגות הדתיות, בראיון ל"דקל-סגל" בגל"צ. "צריך להסתכל על הרוב הנדרש למדינת ישראל, ובסופו של דבר הרוב במדינת ישראל הוא רוב שפוי שרוצה לשבת אחד עם השני", אמר גנץ. "החיים נקבעים פה על פי הרוב והם צריכים לתת מענה למיעוט החרדי בהקשר הזה".

בתגובה לשינוי הכיוון של גנץ המפלגות החרדיות הוציאו הודעה משותפת: "יצא המרצע מן השק. לאחר שניסה במשך תקופה ארוכה להסתיר את דעותיו ואף עשה הכול כדי לבדל את עצמו מיאיר לפיד שותפו, היום מתברר שאין כל הבדל ביניהם. בני גנץ התברר כאדם ללא ערכים ושדרה. אין לו בעיה לפלג את החברה בישראל בשביל כמה מנדטים בספק".

בהמשכו של אותו החודש ולקראת הבחירות, פרסם גנץ פוסט נגד החרדים שעורר זעם בציבור: "תושבי תל אביב, אם תצאו להצביע - נתניהו לא יהיה ראש הממשלה הבא. בבחירות הקודמות 150,000 איש לא הצביעו בת"א ו-4 מנדטים שלכם הלכו לפח! אם תחליטו לוותר על התענוג ולא להצביע, תביאו לצניחה בגודלה של כחול לבן, וכפועל יוצא להתחזקות משמעותית של הקיצוניים — ודרכו של נתניהו לקדנציה נוספת ולחסינות תהיה מובטחת. חייבים לצאת להצביע כחול לבן!". גנץ הוסיף תמונה שמשווה את אחוזי ההצבעה בבני ברק מול אחוזי ההצבעה בתל אביב.

יו"ר כחול לבן התנצל מספר ימים לאחר מכן בריאיון לערוץ הכנסת על הכרזה שפרסם, אך לא בטוח שהציבור החרדי סלח לו על אמירותיו הרבות נגדם. כשהגיע גנץ בחודש שעבר לחתונת בנו של חבר הכנסת יעקב אשר, יו"ר סיעת יהדות התורה, זכה לקבלת פנים עוינת. בין היתר, קראו לעברו מחוץ לאולם "לך לערבים" ו-"רק ביבי". עם זאת מארחיו באירוע קיבלו את פניו בשמחה ובחיוך, והוא אף רקד עם הנוכחים.

ביציאתו מאולם השמחות, התגודדו סביב מכוניתו של גנץ כמה עשרות בחורי ישיבה, שצעקו לעברו קריאות גנאי: "בני, לך מפה, לך לאחמד טיבי. לך לאיימן עודה, לך לערבים. רק ביבי". לעומתם, חלק מהנוכחים קראו לשקט והיסו את הצועקים. מיד עם תחילת הקריאות נגד גנץ נשמעו צעקות "שקט", ו-"לא פה".

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי (צילום: הדס פרוש פלאש 90, פלאש/90 )
סדקים בנאמנות לנתניהו? | צילום: הדס פרוש פלאש 90, פלאש/90

כעת, כשפני המדינה לסבב בחירות שלישי, הטון משתנה פעם נוספת. אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות" התראיין רונן צור, יועץ התקשורת של יו"ר כחול לבן, ואמר: "יש התפכחות גם בציונות הדתית וגם בקרב הציבור החרדי ומנהיגיו על כך שכל סיפור הבלוק הייתה שגיאה. אף אחד אצלנו לא דיבר מעולם נגד החרדים, יש דרך להגיע להבנות גם עם הציבור החרדי וגם עם מפלגות אחרות כדי להגיע לממשלה לאומית רחבה".

האם "ממשלה לאומית רחבה" הוא המוטו שיחליף את קמפיין "ממשלת האחדות החילונית"?  את זה רק הזמן יוכל לומר, ובעצם גם זה לא בטוח.