הקרב על הליכוד - תמונת מצב: בעוד שבוע ויומיים יתקיימו הבחירות לראשות הליכוד, בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לגדעון סער. אמש (שני) השיק סער את הקמפיין תחת הכותרת "רק סער יכול", וגם נתניהו חורש את הארץ בכנסים ואירועים כדי לנסות ולהבטיח את ניצחונו. במחנה סער חוששים מזיופים וזועמים על סירוב המפלגה להציב מצלמות בקלפיות: כך נראה המאבק הפנימי במפלגת השלטון.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

תומכים ומתנגדים בשני המחנות

ראש הממשלה נתניהו זוכה בתמיכה גורפת למדי בתוך הסיעה: שרים בכירים מנהלים עבורו שיחות טלפון לפעילים ולמנהלי הסניפים, וחברי כנסת בולטים מייצגים אותו בתקשורת ומלווים אותו לאירועים. עם זאת, ח"כ גדעון סער הצליח לכרסם בתמיכה בנתניהו ולאגד סביבו מחנה שכולל את ח"כ יואב קיש, אתי עטיה, מיכל שיר, שרן השכל ואולי החשוב ביותר: ח"כ חיים כץ, שנחשב לפוקד המאורגן והמשמעותי ביותר בשורות הליכוד.

חבר הכנסת חיים כץ (צילום: תומר נויברג / פלאש 90, פלאש/90 )
חיים כץ באירוע של סער, אתמול | צילום: תומר נויברג / פלאש 90, פלאש/90

חיים כץ אמנם מסרב לומר באופן פומבי כי הוא תומך בסער, אבל התנהלותו עד כה לא מותירה מקום לספק: הוא משוחח עם פעילים וח"כים במטרה לשכנע אותם לתמוך בסער ואף הגיע לכנס השקת הקמפיין שלו אמש.

פעילים וראשי ערים

שורה של ראשי ערים, מנהלי סניפים ופעילים הצהירו באחרונה על תמיכה בסער. במטה סער מבטיחים שיהיו עוד, אלא שגורמים בליכוד מתעקשים שכל התמיכות בסער צפויות ולא מלמדות על סחף. "גדעון פועל נהדר תקשורתית ומשחרר בכל יום הודעת תמיכה חדשה של ראש עיר או יו"ר סניף, אבל זה רק כדי לתת תחושה שהוא מצליח "לגנוב" תמיכה, אלא שבעצם כל מי שתמך בו עכשיו - היה צפוי שיתמוך בו". מקורבים לסער מתעקשים שלתמיכה הזאת יהיה ביטוי בתוצאות האמת.

סיכויים

על פניו, הסיכוי של סער לנצח את נתניהו לא גדול. חרף כתבי האישום נגד נתניהו (ואולי בגללם), הציבור הליכודי ברובו תומך בו וכך גם המתפקדים, שסבורים שנעשה לו עוול. יתרה מכך, למרות שנכשל פעמיים בהרכבת הממשלה, רבים בליכוד סבורים שבפעם השלישית הוא יצליח.

קמפיין פריימריז ליכוד סער ונתניהו
הטיעון למען סער: נתניהו נכשל כבר פעמיים

תומכי נתניהו מדברים על פער משמעותי שצפוי להיות בין השניים בתוצאות האמת (בחלק מהסקרים שמציגים גורמים המקורבים לראש הממשלה עולה הפער עומד על 75% לנתניהו מול 25% לסער), אבל נראה שסער דווקא תפס מומנטום ואפשר להעריך שהפער לא יהיה עד כדי כך משמעותי.

פעילות בשטח

שני המתמודדים, הן סער והן נתניהו, יודעים לעבוד בשטח. נתניהו "משתמש" בפריימריז כדי להבטיח שניים במחיר אחד: הוא מקפיד לקיים כנסים וחוגי בית בבתים של פעילי ליכוד, לפעמים 3 בערב אחד, וכך הוא גם מבסס תמיכה פנים מפלגתית אבל גם משלהב ומגייס את הפעילים לקראת הבחירות הכלליות. גם סער מקפיד לקיים לא מעט כנסים ומפגשים. מחר, לדוגמא, לשניהם מתוכננים כנסים בשעות הערב - והם יתקיימו זה מול זה. בסביבת נתניהו מבינים שיש חשיבות להפגנת עוצמה בכנס הספציפי הזה.

קמפיין פריימריז ליכוד סער ונתניהו
התגובה לסער: הערב - כנס תמיכה בנתניהו

תקשורת

סער הוא מרואיין מבוקש בימים אלה והוא עובר בין האולפנים ומדבר ללא הפסקה מעל גלי האתר. הצעד המשמעותי שעשה הוא הקריאה לנתניהו להתייצב לעימות, ולקיים דיבייט על שלל הסוגיות שעל הפרק: ביטחוניות, כלכליות-חברתיות, משפטיות ועוד. נתניהו לא צפוי לשעות לקריאתו, שהרי כלל ידוע הוא שלמועמד החזק בין השניים יש רק מה להפסיד. סער יודע את זה, ומנסה להציג את נתניהו כמועמד שחושש מההתמודדות עם נושאים מהותיים. נתניהו בינתיים מתעלם, והוא צפוי להמשיך להתעלם עד יום הבוחר.

החשש מזיופים

מטה הבחירות של גדעון סער עתר היום לבית הדין של הליכוד בעקבות ההתנגדות של ועדת הבחירות להציב מצלמות למניעת זיופים בספירת הקולות בפריימריז. במטה סער טוענים כי החלטת ועדת הבחירות של הליכוד מנוגדת "לעמדת המפלגה עצמה לפני הבחירות האחרונות לכנסת".

אתמול פורסם בחדשות 12 כי אלפי מתפקדים של המפלגה שרבים מהם מזוהים עם "הליכודניקים החדשים" נגרעו במהלך החודשים האחרונים מספר המתפקדים של הליכוד. לטענתם, הסיבה להעלמתם היא החשש כי יצביעו לגדעון סער.

השפעת ניצחון אפשרי של סער על הבחירות

בשבוע שעבר פורסם הסקר הראשון של חדשות 12 לבחירות 2020: לפי הסקר, אם סער היה מנצח המפלגה הייתה נחלשת דרמטית - וזוכה ב-26 מנדטים בלבד, בהשוואה ל-32 מנדטים בראשות נתניהו. במצב כזה, כחול לבן שומרת על כוחה עם 35 מנדטים והימין החדש קופצת מ-6 ל-9 מנדטים. 

לו סער היה עומד בראשות הליכוד, הרשימה המשותפת, ש"ס ויהדות התורה היו שומרות על כוחן (13, 8 ו-8 מנדטים בהתאמה), ישראל ביתנו הייתה נחלשת במנדט אחד ל-7, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי עם 5 מנדטים כל אחת - והבית היהודי-האיחוד הלאומי עוברת את אחוז החסימה עם 4 מנדטים. עוצמה יהודית עדיין לא עוברת את אחוז החסימה עם 2.1% מהקולות. 

במצב שבו סער מנהיג את הליכוד כוחה של המפלגה אמנם נחלש, אך גוש הימין-חרדים מתחזק במעט: 55 מנדטים במקום 54 מנדטים עם הליכוד בראשות נתניהו. גוש המרכז-שמאל והרשימה המשותפת עם 58 מנדטים וישראל ביתנו נותרת לשון המאזניים, אך עם 7 מנדטים במקום 8. 

במקרה שבו מועמד הליכוד לראשות הממשלה יהיה גדעון סער, הוא זוכה רק ל-22%התאמה לתפקיד ראש הממשלה, לעומת בני גנץ שמקבל במקרה כזה 36% התאמה ומוביל על סער בפער גדול. נתניהו, מנגד, מנצח את גנץ בפער של 39% לעומת 37%.