תביעת ענק בסך כ-21 מיליון שקלים הוגשה השבוע נגד "הוט" בטענה כי חברת התקשורת מפרה את זכויותיהם של אלפי מוזיקאים ומפלה אותם במשך שנים. כתב התביעה הוגש לבית המשפט המחוזי בלוד בידי עמותת עילם לזכויות מוזיקאים מבצעים, ובין האומנים המוכרים החתומים עליה ניתן למצוא את שמו של חמי רודנר. בריאיון ל-N12 מספר היוצר: "אנחנו כל הזמן מוצאים את עצמנו במאבק".

המוזיקאים שאליהם מתייחסת התביעה הם היוצרים והנגנים שאחראים על הפסקולים. מהתביעה שהוגשה על ידי עורכי הדין רועי בלכר וראות כתרי עולה כי התמלוגים שמשלמת "הוט" למוזיקאים אלו אינם כוללים את השימוש העצום לדבריהם בביצועים מוגנים בשידורי ה-VOD, ושימושים נוספים הנעשים בניו מדיה שבאינטרנט. לדברי העמותה, חוק חלוקת התמלוגים מ-2009 לא מתחשב בהתפתחות ובהתרחבות של שידורי החברה.

עוד צוין שם כי בעוד שבעשור האחרון "הוט" הגדילה פי ארבעה את היקף התמלוגים שהיא משלמת לארגוני זכויות היוצרים והמבצעים - אקו"ם, תל"י ואשכולות - התמלוגים שהיא משלמת למוזיקאים המבצעים, המיוצגים בידי "עילם", לא גדלו כלל, למעט הצמדה למדד.

בתוך כך, מבקשים המוזיקאים פיצוי בשווי כ-21 מיליון שקלים, המחושב לפי תמלוגים בסך 4.5 מיליון שקלים לשנה - משנת 2017 ועד 21 בדצמבר 2022. יתרה מזאת, התביעה מבקשת מבית המשפט להורות לחברת התקשורת לנהל משא ומתן "בתום לב" עם עילם לחתימה על הסכם הרשאה לשימוש בביצועיהם, שיחול משנת 2023 ואילך, ויהיה בתוקף לשלוש שנים.

"רוצים להמשיך ליצור בכבוד"

בין האומנים המוכרים שאותם מייצגת העמותה הוא חמי רודנר. "התביעה בשתי מילים היא תיקון עוול", מספר היוצר בריאיון ל-N12. "היא נועדה ליישר קו עם ארגוני תמלוגים אחרים כמו אקו"ם ואשכולות, שכן הצליחו להעלות את סכומי התמלוגים שהם מקבלים. אני יכול לומר שבמקרה של 'עילם', יש מין הרגשה שבוחרים להפלות את האוכלוסייה המוחלשת לכאורה בתחום המוזיקה. הנגנים הם לא סלבס, וכל מה שאנחנו מבקשים כאן זה לתקן את העוול כדי שנוכל להמשיך ליצור בכבוד".

זו הפרה שאתה נתקלת בה באופן אישי עם מוזיקה שלך?

"בוודאי. שיטת חלוקת התמלוגים היא לפי שעות שידור, אז הם מפחיתים את התמלוגים - וזה נעשה קריטי יותר ויותר כשהשימוש של כל גופי התקשורת התרחב מאוד".

"יש כאן קרב משיכה בחבל", טוען חמי. "לגופים האלה יש כוח אדיר בגלל הגב הכלכלי מאחוריהם והלובינג בפוליטיקה, ואנחנו בניגוד אליהם צריכים להזיע ולהתאמץ מאוד בשביל לקבל את הלא כל-כך הרבה שאנחנו צריכים לקבל".

איפה הילד ביערות מנשה (חמי רודנר) (צילום: gaya's music photos,  יחסי ציבור )
"להכיר בתרומה שלנו לפסקול". רודנר בהופעה | צילום: gaya's music photos, יחסי ציבור

לדבריו, מעבר לכך שיש צורך ברגולציה, חסרה הכרה בתרומה של אותם יוצרים לפסקול - תרתי משמע: "חיים בינינו לא מעט אומנים ותיקים ומוערכים שנאבקים על המחייה שלהם, שבבגרותם ובזקנתם הם לא מסוגלים לקיים את עצמם. אלה אנשים שתרמו רבות לתרבות הישראלית ולפסקול המקומי, ואין שום סיבה שהם לא יקבלו את הזכויות שלהם ולא יוכלו לחיות בכבוד".

"התמלוגים - לעג לרש"

"אנחנו כל הזמן מוצאים את עצמנו במאבק", מודה רודנר. "'הוט' זה רק סיפור אחד. בעולם זכויות היוצרים התמלוגים שלנו נשחקים כל הזמן, וזו הסיבה שהתגייסתי לתביעה - המוזיקאים המבצעים הם בשר מבשרנו, חברים שלנו שעולים איתנו לבמות ויוצרים איתנו באולפן, ואני מעריך שהיותי אומן מוכר עשוי לתת להם פה וחשיפה מסוימת. צדק זה לא דבר גס, ואני אתייצב איפה שלדעתי הצדק נמצא".

מעמותת עילם נמסר: "המוזיקאים הפסיקו להיות פראיירים. היקף הפעילות וכמות הצפיות בשידורי 'הוט' גדלו במאות אחוזים בשנים האחרונות, ולמרות שהחברה עושה שימוש נרחב בפסקול של מיטב המוזיקאים בישראל, היא לא משלמת עבורו תמורה ראויה והוגנת".

"פרנסתם היחידה של מוזיקאים רבים אלו ביצועיהם בלבד. לצערנו, התמלוגים שמשלמת 'הוט' מאז שנת 2017 הם לעג לרש ולא משקפים את המגיע למוזיקאים. זה שנים שהחברה עובדת מול עילם במסגרת הסדר ישן, שעילם פעלה לשנותו ללא הצלחה - הסדר שהיה טוב לשעתו אך אינו רלוונטי כלל לתקופה זו ויצר עיוות כלפי המוזיקאים. עד היום 'הוט' לא נענתה לתקן את העיוות שנוצר כלפי ציבור המוזיקאים המבצעים ואנו קוראים לה לעשות כן לאלתר".

מ"הוט" נמסר בתגובה: "חברת HOT היא הבית של היצירה הישראלית עם מאות רבות של סדרות. החברה משלמת כדין תמלוגים בסכומי עתק לכל ארגוני היוצרים והמבצעים".