מאז עלתה לאוויר לפני שבוע, "תמונות מחיי נישואין", העיבוד שיצר חגי לוי עבור HBO לקלאסיקה של אינגמר ברגמן, זוכה לביקורות משבחות ברחבי העולם. בתוך סבך הגאווה הישראלית הבלתי נשלטת לנוכח נציגותו של לוי בעולם הטלוויזיה שמעבר לים - נמצאת סדרה גדולה רצופת רגעים קטנים, שמספרת את הסיפור שרלוונטי היום כמו שהיה אז בשנות ה-70, על נישואים, אמון, הורות ואהבה.

לפני שבועיים צוות הסדרה צעד על השטיח האדום בפסטיבל הסרטים בוונציה. "תמונות מחיי נישואין" זכתה בכבוד כמעט בלעדי - להציג סדרת טלוויזיה בפסטיבל הקולנוע היוקרתי. את הכבוד הזה חלקה עם לוי ושאר הצוות, התסריטאית איימי הרצוג, שהייתה מעורבת בפיתוח העיבוד החדש כמעט מתחילתו והייתה שותפה להפקתו.

ג'סיקה צ'סטיין, אוסקר אייזק, "תמונות מחיי נישואין" (צילום: Jojo Whilden/HBO, באדיבות yes ,HOT וסלקום tv, יחסי ציבור)
ג'סיקה צ'סטיין ואוסקר אייזק, "תמונות מחיי נישואין" | צילום: Jojo Whilden/HBO, באדיבות yes ,HOT וסלקום tv, יחסי ציבור


הרצוג עשתה באמצעות הסדרה קפיצה ראשונה מעולם התיאטרון לזה הטלוויזיוני. כשמאחוריה מועמדות לפוליצר וזכייה בפרסים נחשבים אחרים, היא נחשבת כיום לאחת מהמחזאיות הנחשבות ביותר בברודווי ומחוצה לו. אחרי שנים של עבודה, הסדרה החלה להצטלם במהלך הקורונה, אוקטובר 2020. על העבודה על הסט מאחורי הקלעים בתקופה הזו, היא מתארת "תחושה מאוד מיוחדת. כולנו התאחדנו ביחד אחרי כל כך הרבה זמן שהיינו לבד".

על הסט, מבעד למצלמה, כיכבו בעיקר ג'סיקה צ'סטיין ואוסקר אייזק, שמגלמים את מירה וג'ונתן, זוג נשוי שלו בת אחת והסיפור מתמקד בהם. להבדיל מהמקור השוודי, שבו יוהן, הצלע הגברית, חושף בפני אשתו מריאן שהוא מנהל רומן – כאן התבצע היפוך תפקידים. מירה מתאהבת בבחור ישראלי ומודיעה לג'ונתן שנותר לגדל את הילדה שהיא עוזבת. הסדרה עוקבת אחריהם לאורך השנים ומעלה סוגיות שנוגעות לכל זוג נשוי. 

איך החלה העבודה שלך עם חגי?
"על הפרויקט הזה באופן ספציפי התחלנו לדבר ב-2016. שנינו מאוד אוהבים את הסרט והסדרה המקוריים, והתחלנו מלבלות הרבה זמן בלצפות בפרקים שוב ושוב, לקרוא אותם, לדבר עליהם. באיזשהו שלב חגי עשה עצירה לטובת עבודה על 'הנערים' ואז חזרנו לעבודה. היו לנו הרבה שיחות על מה השתנה בשנים האלה במוסד הנישואין ומה נשאר אותו דבר. חשבנו הרבה גם על למה בעצם כדאי לספר את הסיפור הזה שוב. אחרי שהוא כתב את הפרק הראשון הוא הגיע למסקנה שצריך להפוך את המגדרים.

"ואז הבנו, הנה – השינוי הזה מהווה סיבה מספיק טובה לספר את הסיפור מחדש. הוא עשה יצירת אומנות. מכאן ואילך העבודה הפכה להיות סביב תרגום מחדש משוודית של שנות ה-70, בדור ההוא, בתפקידים המגדריים ההם, לשפה של ארצות הברית כיום ובהתאם להחלטות האומנותיות שקיבלנו. עברנו על כל הפרטים בצורה דקדקנית כדי להפוך את זה לכמה שיותר תואם את המציאות, אמיתי ומדויק".

חגי לוי (צילום: יח"צ)
חגי לוי. "עשה יצירת אומנות" | צילום: יח"צ
 

הרבה השתנה במוסד הנישואין במהלך 40 השנים האחרונות.
"אנשים שמנסים לאהוב ולהיות טובים אחד לשנייה למרות כל המכשולים זה נושא על זמני. יש פה סיפור על זוג שחווה נסיבות די טרגיות, אבל בו בזמן מצליח להשיג מושג טוב יותר על עצמו, הארה על עצמו; הם מצליחים להיות פחות חרדים. וזה עבורי, סיפור כמעט רוחני על איך אהבה יכולה לעשות את זה. כל כך הרבה השתנה עבור נשים בכלל ובפרט בתוך מונוגמיה ונישואים. המין הנשי הרוויח המון, אבל האומללות והקשיים לא חלפו – גם כשמנסים לנהל נישואים שוויוניים, וזו הייתה הזדמנות להראות את זה".

"הורות היא חלק בלתי נפרד מנישואים"

הרצוג, חצי-יהודייה אם תהיתם ("עוד לא יצא לי לבקר בישראל, אבל אני מאוד רוצה"), נכדתו של הפזמונאי המנוח ארתור הרצוג ג'וניור, נשואה לבמאי ושחקן התיאטרון סאם גולד ולהם שני ילדים. כצלע הנשית שעבדה בצמוד לחגי, הייתה לה השפעה גדולה על עיצוב הדמות של מירה, הצלע הנשית על המרקע. כשהשם של הדמות עולה בשיחה היא מחייכת. "אני לחלוטין אוהבת אותה", מספרת הרצוג. "מבחינתי מירה זאת ג'סיקה. היא הגיעה לתפקיד הזה כמו סופת רעמים, אבל בצורה הכי חיובית שיש. קשה לי להפריד בין מה שהיה שם קודם, מה שחשבנו שיהיה, לבין מה שהיא בסופו של דבר עשתה".

מה ראית לנגד עינייך כשחשבת עליה כאמא וכרעייה? כמי שבסופו של דבר בוחרת לעזוב את הבית.
"יש כל כך הרבה סיפורים מעולים על נשים נשואות שסובלות. בנוגע למירה, אחת השאלות שהעסיקו אותי היו – מהי האימהות בשבילה? במקור יש לה ולג'ונתן שני ילדים, אבל בקושי שומעים עליהם, בקושי רואים אותם וזה לא מרגיש שיש להם השפעה על הנישואים. בקונטקסט האמריקאי זה משהו שקשה להבין.

ארלנד יוספסון, ליב אולמן, "תמונות מחיי נישואין" (צילום: באדיבות yes, יחסי ציבור)
ארלנד יוספסון, ליב אולמן, "תמונות מחיי נישואין", מתוך המקור מ-1973 | צילום: באדיבות yes, יחסי ציבור


"הורות היא חלק בלתי נפרד. אם מספרים סיפור על אישה שעוזבת ולא על גבר שעוזב, כשיש לה ילדה בת שלוש וחצי-ארבע בבית, זה חייב להיות חלק גדול מהסיפור. היא חייבת לעבור דרך קשיים – גם בנישואים, אבל גם בתוך התצורה המשפחתית וגם בנוגע לאמא שהיא. להיות אימא שלא בהכרח נהנית מהאימהות זה נושא שעדיין נחשב טאבו. אבל חשוב להדגיש – זה לא שהיא לא אוהבת את הילדה שלה, אבל זו כן הייתה זווית שהיה לי חשוב לתת עליה את הדגש".

יש שיסברו שהיא פשוט אמא לא טובה דיה.  
"לא. אני חושבת שהיא מנסה למצוא את הדרך שלה לעשות את זה וככל שהסדרה מתקדמת אנחנו רואים שיש לה מערכת יחסים מדהימה עם הבת שלה. הציפייה מנשים פשוט לא ריאלית. המשפחה שלה במקום ראשון, אבל במקביל היא עובדת בעבודה שבה היא צריכה להיות זמינה כל הזמן, למרות שאף אחד לא ימות אם היא לא תענה לטלפון – יש פשוט אנשים שמתוכנתים כך שהם מרגישים חסרי ערך אם הם לא כל הזמן בעשייה.

אוסקר אייזק, ג'סיקה צ'סטיין, "תמונות מחיי נישואין" (צילום: Jojo Whilden/HBO, באדיבות yes ,HOT וסלקום tv, יחסי ציבור)
"תמונות מחיי נישואין". "ההורות היא חלק בלתי נפרד" | צילום: Jojo Whilden/HBO, באדיבות yes ,HOT וסלקום tv, יחסי ציבור


"היא בוחרת בדרך פרוגרסיבית. בעלה יהיה זה שיהיה בבית, בעוד שהיא תיכנס תחת הטייטל של המפרנסת העיקרית. אני חושבת שהסיטואציה הזאת יכולה לעבוד. מה שמירה מרגישה, שהוא משהו שהוא מאוד נפוץ אצל כל כך הרבה נשים שאני מכירה, זה שהיא כישלון בכל סביבה שבה היא נמצאת. אני לא חושבת שהיא אמא לא טובה, היא פשוט חייבת לעשות את מה שהיא עושה, מבחינתה אין ברירה אחרת".

יש לך שני ילדים. הבאת לכתיבת הדמות שלה גם דברים מהניסיון שלך כאמא?
"ברור. לא בדיוק היה לי דיכאון אחרי לידה, אבל האינטנסיביות שבלהביא תינוק לעולם יחד עם הניסיון להמשיך לעבוד וליצור באותו קצב, יוצר דיסוננס קשוח. אני רוצה להיות פמיניסטית, אני רוצה שהעבודה תהיה מרכז החיים שלי, אבל כמובן שאני גם רוצה שהילדים יהיו שם. יש מיתוס שאת יכולה למצוא את הנוסחה המדויקת, את האיזון שיגרום להכול יעבוד יחד – במציאות הדברים נראים אחרת".

"תמונות מחיי נישואין" משודרת בכל יום ב', ב-yes, בסלקום TV וב-HOT