חתן פרס ישראל יהורם גאון החליט בגיל 80 לחזור בזמן למסע שורשים, והוציא ביחד עם איש העסקים - ומסתבר שגם הזמר - משה בן בסט אלבום חדש שכולו פיוטים. בריאיון ששודר הערב (שלישי) במהדורה המרכזית הוא סיפר על היצירה החדשה שנובעת מהחיבור העמוק שנוצר עוד בימי ילדותו לשירי הלדינו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

גאון מכיר את הפיוטים הספרדיים כמו את כף ידו והם מעוררים בו זיכרונות. "שם נלחמתי לראשונה את מלחמת הקריירה שלי", סיפר גאון. "היו הרבה מאוד ילדים קטנים, ויש פיוטים שלכל אחד יש שורה לשיר סולו. היינו נלחמים שם מלחמה נואשת מי ישיר את הקטע שלו".

"אין יפים כל כך כמו השירים האלו", הוסיף. "היופי הוא שזה עשה איזשהו מסלול. כמובן שזה התחיל באיזשהו מקום בספרד, והגיע בסופו של דבר דרך כל אירופה, סרייבו וארצות הבלקן - לארץ, ואז שרנו את זה בבתי הכנסת. ואז עם הגיטרה הזאת והנעימות האלה, זה פתאום החזיר את זה בחזרה לספרד".

את האלבום הקליטו הצמד בתקופת הקורונה. רק בזכותה התפנה להם זמן לכך, ולמרות זאת לא תשמעו את גאון מודה לנגיף. הוא כואב את הפגיעה האנושה של עולם התרבות בחודשים האחרונים, אבל בתור תומך ותיק של נתניהו נמנע מלהתבטא נגד התפקוד שלו. 

"אני לא יודע מה הייתי עושה אם אני הייתי זה שצריך לחתום על פתיחתה האולמות ועולם התרבות", אמר גאון על קבלת ההחלטות של הממשלה במשבר. "אם הייתי צריך להיות זה שלוקח את האחריות שתהיה פה קטסטרופה עוד יותר גדולה ממה שהיה קודם, הייתי חושב פעמיים".

המפיק המוזיקלי של הפרויקט, אייל מזיג, גדל גם הוא על הפיוטים האלו, אבל החליט לעבד אותם באופן מודרני יותר כדי לאפשר גם לקהל הצעיר להתחבר. "אנחנו לא בתחרות עם אף אחד", הסביר גאון. "יצרנו דוקומנט לנצח נצחים ואם בעוד כמה שנים טובות נבוא אל המניין הזה ונראה שם קבוצה של נינים נלחמים על מי ישיר את הקטע הזה ב'אדון הסליחות' או ב'אל נורא עלילה' - ניצחנו".