שרוטונים תיכון מזרח תיכון חדש
לפיד מזנק במספר ההופעות בתקשורת. לבני משקיעה בשלטי חוצות ובפירסום בעיתונות
"הליכוד ביתנו" היא שיאנית ההוצאות על פרסום באינטרנט ובעיתונות מאז תחילת דצמבר ועד היום עם פרסום בשווי מוערך של 622,344 שקלים. אחריה ברשימה מפלגת "התנועה" בראשות ציפי לבני שהשקיעה כ-556,143 שקלים לאותה המטרה. כך עולה מנתונים שנאספו ב"יפעת בקרת פרסום" עבור mako. 

מהנתונים, המתבססים על  מחיר המודעות הראלי בשוק הפרסום כיום, ניכרת כניסתו המאוחרת של נתניהו לקלחת הבחירות ולמרות זאת, בשבוע האחרון, הוא מצליח לעקוף את כל שאר המעומדים בסיבוב מבחינת כמות הפרסום באינטרנט ובעיתונות. כ-40% מהסכום שיצא מכיס תקציב הקמפיין לטובת פרסום ברשת (באנרים בלבד, לא כולל מודעות גוגל ופייסבוק) ובעיתונות, הושקע השבוע, במהלכו התפרסמו מודעות שעלותן המוערכת - 227,550 שקלים. רובו הגדול של הסכום, כ-214,030 שקלים, הושקע בפרסום באינטרנט.

במפלגת "התנועה" בראשות ציפי לבני היו צריכים להתמודד עם אתגר מיתוג שמה החדש ולחבר בינו ובין מנהיגת "קדימה" לשעבר. לבני ממוקמת במקום השני בטבלת המפרסמים בחודש וחצי האחרון, אך אם בוחנים את כמות שלטי החוצות שנתלו במהלך חודש דצמבר בלבד, יו"ר התנועה מובילה ובגדול. לפי הנתונים, במהלך חודש דצמבר פורסמו מטעם מטה המפלגה שלטי חוצות בעלות של 1,072,150 שקלים.

הזוכה הגדול של בחירות 2013: ענף השילוט

גרף הוצאות פירסום - בחירות 2013 (צילום: mako)
צילום: mako
לבני מובילה משמעותית בהשקעתה בשלטי החוצות במהלך החודש שעבר, אבל היא אינה היחידה שמשקיעה סכומים גבוהים כדי להציף את המדינה בדיוקנה. נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום מסביר כי למרות האחוזים הגבוהים מתוך תקציבי הפרסום שעברו לאינטרנט, עיקר תקציב הפרסום עדיין מושקע בשלטי החוצות ורק במהלך חודש דצמבר (נתוני חודש ינואר עדיין אינם מעודכנים) הושקעו בהם מיליוני שקלים. "ענף שילוט החוצות הוא המרוויח העיקרי מבחירות 2013", הוא אומר, "שלטי החוצות משלימים את הפעילים שיוצאים לצמתים. מפלגת התנועה של ציפי לבני היא הבולטת עד כה בהוצאה לפרסום, מן הסתם בשל הצטרפותה כאחרונה לגוש המרכז שמאל".

במטה הליכוד הוציאו סכום נמוך משמעותית מזה של לבני, אך מכובד בהתחשב הקמפיין המצומצם של המפלגה במהלך חודש דצמבר. בעוד בליכוד שילמו סכום מוערך של 627,911 שקלים על שלטי החוצות במהלך דצמבר, במפלגת העבודה השקיעו קצת פחות - 600,808 שקלים למען אותה המטרה.

במפלגת יש עתיד, לעומת זאת, ויתרו לחלוטין על שלטי החוצות ובחרו להשקיע את מירב כספם ומרצם בתחום הניו המדיה, וכחלק מכך התמקדו גם בפרסום באינטרנט. במפלגה השקיעו בחודש וחצי האחרונים כ-515,561 אלף שקלים על הפרסום באינטרנט ורק כ-533 שקלים על פרסום בעיתונות.

יאיר לפיד מזנק במספר ההופעות בתקשורת

גרף הופעות בתקשורת של פוליטיקאים - בחירות 2013 (צילום: mako)
צילום: mako
במקום להוציא עשרות ומיליוני שקלים על פרסום באינטרנט ובעיתונות, בפני הפוליטיקאים עומדת אפשרות אחרת, זולה הרבה יותר, אך נוחה פחות - להתראיין בעיתונות בעצמם ולהתמודד עם שאלות העיתונאים, וגם אותה הם מנצלים בשבוע האחרון. את הזינוק הגבוה ביותר במספר ההופעות בתקשורת ניתן לראות אצל יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד. בעוד שבמהלך מערכת הבחירות שמר על פרופיל נמוך ביחס למפלגות הגדולות, עם ממוצע שבועי של 22 השמעות וראיונות ברדיו ובטלוויזיה, הוא מסכם את השבוע האחרון עם 52 הופעות - יותר ממספר כפול. נפלי בנט גם הוא מגדיל משמעותית את כמות הופעותיו בתקשורת ועולה מ-18 ראיונות והשמעות בשבוע בחירות ממוצע ל-33 הופעות בשבעת הימים האחרונים.

אחריהם ברשימה, נמצאת שלי יחימוביץ' שנשמעה ונראתה כמעט בכל מסך או מקלט רדיו בשבוע האחרון. מאז ההכרזה על הבחירות זכתה יו"ר מפלגת העבודה ל-50 הופעות בממוצע בתקשורת, בעוד שאת השבוע האחרון היא מסיימת עם 72 הופעות. מעמדו של נתניהו כראש הממשלה מאפשר לו לעמוד בראש הרשימה עם מספר ההופעות הממוצע הגבוה ביותר בתקשורת בתקופת הבחירות (ובכלל). ראש הממשלה מתחזק גם הוא את תדמיתו בציבור בשבוע האחרון ומגדיל את מספר הופעותיו מ-75 ל-87 ראיונות והשמעות. אריה דרעי, מודאג ממצב בו לא יכנס לממשלה, דאג להגדיל גם הוא את דקות האוויר המוקדשות לו כמעט בשליש, בעוד ציפי לבני שומר על מספר הופעות גבוה ויציב.