מוותרים על זכות ההצבעה (צילום: רויטרס, חדשות)
מצדיעים ומצביעים. ארכיון | צילום: רויטרס, חדשות

בעוד יומיים ייצאו לדרך הבחירות לכנסת ה-19, אבל בצה"ל הן כבר בעיצומן. אמש הופעלה הקלפי הצבאית הראשונה בבסיס הקריה שבתל אביב, היום יחלו לפעול עוד עשרות קלפיות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במהלך היומיים הקרובים צפויות להיפתח עוד 60 קלפיות נוספות שישרתו את חיילי צה"ל ויאפשרו להם להצביע בבסיסים השונים ברחבי הארץ. בימים הללו צפויים להצביע לוחמים המשרתים בבסיסי חיל הים בחיפה ובאשדוד, לוחמי סיירת מטכ"ל ולוחמים נוספים המוצבים בבקעת הירדן ובאוגדת יהודה ושומרון.

ביום שלישי, יום הבחירות עצמו, יפעלו בבסיסי בצה"ל 600 קלפיות נייחות בהן יממשו שאר חיילי צה"ל את זכותם הדמוקרטית ויצביעו למועמדים לכנסת. לצד הקלפיות הללו יפעלו עוד 150 קלפיות ניידות שיוצבו במקומות שונים ברחבי הארץ אשר יבטיחו את מימוש הזכות גם בעבור החיילים והקצינים שאינם מצויים בבסיסי קבע.

מטרת הקלפיות הצבאיות היא לאפשר לחיילים שלא נמצאים בבית להצביע בבסיס. הפעלת הקלפיות המוקדמות יאפשרו למי שיעסקו בפעילות מבצעית ביום הבחירות לא לוותר על זכותם האזרחית. מכיוון שהחיילים מצביעים במעטפות כפולות, ספירת "קולות החיילים" אורכת זמן רב יותר משל שאר האזרחים. בצה"ל ובוועדת הבחירות מעריכים שעד יום חמישי בבוקר ייסיימו את ספירתם.

מלחמת הכל בכל

לקראת קו הסיום במרוץ לכנסת, המועמדים השונים הוציאו את התותחים הכבדים במסגרת המלחמה על כל קול. העימות האחרון בהחלט שנערך אמש ב"פגוש את העיתונות" עם דנה ויס, הגביר מחדש את העוצמה של מערכת הבחירות, עם אמירות מסעירות של מנהיגי המפלגות הגדולות, זה נגד זה בעוצמה שטרם נראתה במערכת הבחירות הנוכחית.

ההפתעה הגדולה הגיעה אמש משני מוקדים כשהמשותף להם היא מפלגת הבית היהודי. מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף תקף אתמול במהלך שיעורו השבועי את מפלגתו של בנט וזה בשל דבריה של חברת המפלגה איילת שקד בעד נישואין אזרחיים ובשל אי ההכחשה של הדברים מצד יושב הראש שלה. "הם קוראים את עצמם 'הבית היהודי'. זה בית יהודי? אנחנו הבית היהודי. איזה דתיים אלה? זה בית יהודי של גויים", אמר הרב עובדיה.

מפלגת הבית היהודי בחרה להגיב באיפוק ומסרה בתגובה: "הרב עובדיה יוסף הוא מנהיג רוחני חשוב של ציבורים רבים בישראל, ואנו רוחשים לו כבוד והערכה - אם אנו מותקפים מכל המפלגות במקביל כנראה שאנחנו בדרך הנכונה".

ובזמן שש"ס תוקפת את הבית היהודי, בנט עסוק דווקא ביריבות מול ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנט החליט לתקוף הערב חזיתית את נתניהו ב"פגוש את העיתונות". מחנהיג הבית היהודי פנה לנתניהו ישירות ואמר כי "ראש הממשלה עומד מאחורי הקמפיין השפל שגורם לקרע עם הכיפות הסרוגות, זה מזכיר לי את מה שעשו לו לאחר רצח רבין. נתניהו יורה בתוך הנגמ"ש פעם נוספת על הכיפות הסרוגות והוא לא מבין איזה נזק הוא עושה." 

בליכוד לא איחר להגיב. "בהופעתו ההיסטרית של בנט", נכתב בתגובת המפלגה, "הוא ניסה להסיט את הדיון מהעיסוק ברשימתו ולשם כך הוא מוכן אפילו 'לפוצץ' את הנגמ"ש ולתקוף באופן מביך ולא ראוי את ראש הממשלה, שאותו הוא עצמו מפרסם יחד איתו בשלטי החוצות שלו". דוברי המפלגה הוסיפו וטענו: "עצוב שכדי להסתיר את רשימתו ולהטעות את הציבור, בנט יורד לרמה כה נמוכה".

נתניהו: לא מתכוון להעלות מסים

אבל לנתניהו ומפלגתו אין מספיק זמן להתקוטטות רק עם הבית היהודי. כי בצד השני של המפה הפוליטית, עומדת יושבת ראש מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' שממשיכה לתקוף את נתניהו ערב הבחירות. ראש הממשלה העניק הערב ריאיון מיוחד לחדשות 2 ובו התחייב שלא להעלות מסים. "נתניהו פחות זחוח מהרגיל", מסרה יחימוביץ' בתגובה לריאיון עימו ששודר הערב, "כי בניגוד למפלגות שכבר זוחלות לממשלתו שעוד לא קמה - הוא יודע היטב כי קיים סיכוי שלא יצליח להרכיב ממשלה. נתניהו מוליך שולל את הציבור כאשר הוא אומר שלא יעלה מסים. על איזו הצלחה כלכלית הוא מדבר?".