אין תמונה
אורלב ובנט. קרב צמוד

בבית הלבן משתוקקים לדעת האם יחזור אליהם לכהונה נוספת הנשיא ברק אובמה או המועמד הרפובליקני מיט רומני, אבל גם בבית היהודי יש היום בחירות - על ראשות המפלגה. בשעה 15:00 נפתחו הקלפיות, ו-54,000 מתפקדים יכריעו בשאלה מי ייבחר לראשות הרשימה, ח"כ זבולון אורלב הוותיק או המועמד הטרי נפתלי בנט. 168 קלפיות יוצבו ברחבי הארץ, שיינעלו בשעה 22:00 בערב. התוצאות הסופיות צפויות להגיע לאחר חצות.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

מי אמר שלא מעניין במפלגה הדתית-לאומית? שני מתמודדים נאבקים על קולות המתפקדים בפריימריז הללו, שההגעה אליהן לוותה בשורה של הכפשות הדדיות, יצרים, ולא מעט תהפוכות פנימיות. המועמד שינסה להשאיר את דמותה של המפד"ל כפי שהיא, הוא חבר הכנסת זבולון אורלב, בן 67, המכהן בכנסת ובממשלה מאז הכנסת ה-15. בין היתר כיהן בתפקיד שר הרווחה, יו"ר ועדת החינוך, יו"ר ועדת התרבות והספורט, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ויו"ר סיעת המפד"ל. אורלב נחשב לפרלמנטר בולט ביותר והוביל שורה של רפורמות בתחום החינוך בכנסת האחרונה, תוך שמירה על חקיקה פורייה, בתחום החברה והרווחה.

מן הצד השני של המתרס עומד נפתלי בנט, בן 41, בוגר סיירת מטכ"ל, יזם היי-טק ומנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר שהקים את תנועת "ישראל שלי" ואף שימש כראש לשכתו של בנימין נתניהו בתקופת כהונתו כיו"ר האופוזיציה.

מאבק על רוח המפד"ל

הדרך ליום הפריימריז, כאמור, לוותה במאבק יצרי בין המתמודדים. אורלב מבקש לשמור על המפד"ל כתנועה ציונית-דתית, ומשווק כישורי ניסיון בולטים, הצלחות והבנת המערכת הפרלמנטרית והביצועית. לאחרונה חבר אליו יו"ר המפלגה הנוכחי השר דניאל הרשקוביץ, למרות חילוקי הדעות והאיבה ההדדית ששררה ביניהם לאורך השנים האחרונות. הוא מקפיד לומר שלכהן כראש מפלגה זהו איננו עניין של תחביב אלא של שליחות ויציבות. "מעולם לא פרשתי ולא זגזגתי", אומר אורלב, שהצהיר בחודשים האחרונים כי במידה ולא ייבחר לראשות הרשימה, יעזוב את שורות המפד"ל. הוא מתנגד להשקפה לפיה מנהיג חילוני יכול לעמוד בראשות המפד"ל, שכן הדבר, לגרסתו, יפגע בתדמיתה וברוחה של המפלגה. את מרבית המפקד של אורלב הוא מיקד באנשי השטח והמתפקדים הישנים.

לעומתו, נפתלי בנט משווק "פוליטיקה חדשה". מבחינתו, השאלה המרכזית בפריימריז היא מהו עתידה של הציונות הדתית. הוא סבור כי אין זה הגיוני שכוחה של הציונות הדתית בכנסת אינו עולה בקנה אחד עם כוחה המספרי בציבור. "הקושיה האמיתית היא האם אנו רוצים להישאר תיבת נוח או להיפתח ולצאת לציבורים אחרים, כי הבשורה שלנו מדברת למיליוני אזרחים ישראלים", אמר בנט במספר אירועים לאחרונה. הוא טוען כי יש לפרק את ה"עסקנות", כלשונו, במפד"ל, שכן היא הפכה למפלגה "עבשה ו"חסרת תוחלת" כיום.

בנט הטיח באורלב כי השר הרשקוביץ פנה אליו קודם במטרה לבדוק אפשרות חבירה, בתמורה לשריון מקום ברשימה ולהבטחת תפקיד, ולאחר שסירב, פנה הרשקוביץ לאורלב, שהסכים לפנים משורת הדין לשריין אותו. השר הרשקוביץ מכחיש בכל תוקף את הדברים. בנט ואנשיו אף טוענים להתערבות גסה של ראש הממשלה ורעייתו לטובתו של אורלב. את מרבית המפקד שלו ביצע בנט באמצעות פנייה לצעירים, בין היתר דרך הרשתות החברתיות ובכנסים. לטענת מטה בנט, הוא פקד למעלה מ-25 אלף מתפקדים "חופשיים", כשהמטרה שלו היא לגרום להבאתם אל הקלפיות ברגע האמת.

ההמשך בשבוע הבא

הפריימריז היום הם רק השלב המקדים. בשבוע הבא יתקיימו הפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת. מה שהיה בגדר שמועה לפני שנה, הפך בחודשים האחרונים לעובדה: מפלגת הבית היהודי תרוץ יחד עם האיחוד הלאומי לכנסת הבאה, מתוך הנחה שאיחוד כזה יכול לגרוף יותר מנדטים בבחירות הכלליות. הסקרים המחמיאים מעניקים לריצה המשותפת מעל 10 מנדטים, אם כי יש לזכור כי חבר הכנסת אריה אלדד וחבר הכנסת מיכאל בן ארי, שניים מחברי הכנסת ברשימת האיחוד הלאומי הנוכחית, לא הוזמנו ל"טקס האיחוד" שהתקיים בשבוע שעבר, וכרגע הם צפויים לרוץ לבדם לכנסת הבאה.