המשטרה התערבה, ארכיון (צילום: יוסי זילברמן)
ברוכים הבאים לכנסת | צילום: יוסי זילברמן
תחלופת חברי הכנסת הקרובה תהייה גדולה משהייתה אי פעם. 53 חברי הכנסת החדשים עתידים להיכנס למקום גדול וסבוך המכונה הכנסת ונמצא תחת פיקוח הציבור, אבל כדי להביא לשינוי אמיתי ולמלא את תפקיד שלשמו באו יהיה עליהם לעבוד קשה וגם התייעצות עם בעלי הניסיון יכולה כמובן לעזור. לשם כך, הכריז יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, כי לחברי הכנסת החדשים יערך מעין קורס הכנה לקראת התפקיד החדש. ובכל זאת, על מנת להקל את עבודתם של הפוליטיקאים הטריים, ביקשנו מחברי כנסת מכנהים לסייע לחבריהם הצעירים ולהעניק להם כמה עצות שיעזור להם להתחיל את הדרך החדשה. אלו היו המלצותיהם:

הימנעו מחלטורות (לפחות בהתחלה)

ח"כ נחמן שי מדגיש כי כדאי לעבוד קשה ולהשקיע, לפחות בשנתיים הראשונות, את כל הזמן האפשרי בתוך כותלי בית הנבחרים. "בתור חבר כנסת אתה אדם מאוד פופולרי ויש המון פיתויים לעשייה מחוץ לכנסת: מזמינים אותך להרצות, להופיע בפאנלים ולהתארח בתוכנית. חשוב לבלות מקסימום זמן בוועדות ובמליאה"

כוס מים על מג'אדלה? השאירו את הגימיקים בצד

נחמן שי בראיון למאקו (תמונת AVI: mako)
המנעו מחלטורות, גם את הגימיקים תשאירו בצד. חבר הכנסת מטעם סיעת קדימה, נחמן שי | תמונת AVI: mako
לאנסטסיה מיכאלי לא ישכחו את כוס המים ששפכה אל ח"כ מג'אדלה, רונית תירוש הניחה גביע קוטג' על שולחן ראש הממשלה וכשאהוד ברק הודיע על פרישתו ממפלגת העבודה ב-2012, חברי כנסת מטעם סיעת קדימה ריססו את המליאה במטהרי אוויר במחאה על "התרגיל המסריח". אבל האם הפרובוקציות באמת השתלמו?

חבר הכנסת נחמן שי, שהיה אחד הח"כים שהצטיידו במטהרי האוויר מסביר שבדיעבד שהוא מתחרט על המעשה. "את כולנו זרקו החוצה ואני נשארתי עם טעם מר מהמקרה", הוא נזכר וממליץ לח"כים החדשים להימנע מהגימיקים. "בשלב מסויים, חברי כנסת נהיים מתוסכלים מהעבודה האפורה, ומתפתים לפרובוקציות, אלה הדברים שמעוררים את תשומת לב שחברי הכנסת כל כך צמאים לה, אבל הפרובוקציות לא באמת משתלמות. חשוב לזכור שהרבה מאוד עבודה אפורה הופכת ל-50 גוונים של אפור, בסוף היא נהיית מעניינת ומתגמלת".

היזהרו מקיצורי דרך

חבר הכנסת שי מסביר כי בשל עומס הנושאים רבים מהנבחרים נוטים ללמוד באופן שטחי נושאים שנידונים בוועדות או במליאה. "לפעמים כשאיזה לוביסט תופס אותך ומציע לך מה לעשות, הרבה יותר קל לעשות את מה שהוא מציע. מבחינתי צריך לשמוע מה ללוביסטים יש לומר אבל חשוב להיות שקופים. חשוב לשאול כל גורם שפונה אלייך, כולל לוביסטים, את מי הוא מייצג, מה הוא מנסה להשיג ולמה. במקביל צריך ללמוד היטב את הנושא הנידון, לבקש מהעוזרים שיכינו לך את החומר הרלוונטי ולקרוא".

פוקוס

נינו אבסדזה באויטה (צילום: ראובן שניידר )
"אזרח מן השורה, רק עם יותר אחריות". ח"כ נינו אבסדזה | צילום: ראובן שניידר
אין סיכוי להכיר באופן מעמיק את כל הנושאים העולים לסדר היום בכנסת, ולכן – מדגישים חברי כנסת מכהנים – גם אל תנסו. בחרו כחמישה נושאים מרכזיים שמעניינים אתכם, שקרובים לליבכם או שיש לכם מה לתרום בהם לציבור ובהם תתמקדו. שואלים אתכם שאלה שאתם לא בקיאים בה? זאת לא בושה להודות שלא למדתם את הנושא.

מצאו לכם מורי נבוכים ובהקדם

כחברי כנסת מגיע לכם שני עוזרים פרלמנטרים וחברי הכנסת מספרים שעוזר טוב הוא אולי הדבר החשוב ביותר להצלחה. חבר הכנס בן סימון מדגיש כי ללא אותם עוזרים לא יוכל חבר כנסת מתחילים לשרוד בג'ונגל הפוליטי. "כל תעשיית החוקים, ההצעות לסדר והנאומים במליאה, היא תעשייה מורכבת שבה כל הקודם זוכה. מהר מאוד הח"כים החדשים יגלו 120 חברי כנסת, ועוד יועצים ועוזרים שמתנפלים כולם על אותה המטרה. מדי שבוע מגישים עשרות חברי כנסת הצעות לסדר היום, הצעות חוק ועוד, מתוכן מאושרות רק בודדות וחבר כנסת לא מנוסה יכול למצוא את עצמו ללא אף הצעה שמתקבלת. כדי להציע להגיע למטרות האלה חייבים להכיר את כל הכתובות שבאמצעותם חברי הכנסת יכולים להתבטא. עוזר פרלמנטרי ותיק הוא הכרחי והוא יהיה הג'.פי.יאס. של חבר הכנסת המתחיל".

גם אבסדזה מדגישה את חשיבותם של עוזרים טובים אבל מדגישה שלא רק הידע והניסיון של העוזר הוא שהכרחי. "יותר מ-50% מהצלחתו של ח"כ הם עוזרים נאמנים", היא אומרת, "הדבר הראשון שצריך לעשות כחבר כנסת הוא לחפש עוזרים שחושבים כמוך, שיש בניכם חיבור, אנשים שיהיו יד ימנו ושיהיה להם נעים להיות בחברתם 24 שעות ביממה".

לא לשכוח: העיתונאים הם הפילטר שדרכו מגיעים לציבור

סמל למצב הליכוד, ח"כ בן סימון (צילום: חדשות 2)
מביאים אורחים לכנסת? וודאו שהם לא נכנסים למזנון. ח"כ דניאל בן סימון | צילום: חדשות 2
בנוסף לעוזר הפרלמנטרי שעוסק שיעסוק בעניינים אלה, חשוב למנות גם עוזר נוסף האחראי על הקשר עם הציבור והעיתונאים. חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, דניאל בן סימון מסביר כי "יש שני כוחות בכנסת: חברי הכנסת והעיתונאים. מאבקם של חברי הכנסת הוא לרכוש את תשומת  הלב של העיתונאים שמסתובבים שם. חשוב לעשות כמה שיותר מהר היכרות עם כל הכתבים שנמצאים בכנסת כי זה בעצם הפילטר שבאמצעותו הם מגיעים לציבור. מי שלא מגיע לעיתונאים לא מגיע לציבור ומי שלא מגיע לציבור לא נשאר בכנסת".

כמו ישראלי טוב: לא לצאת פראייר

בכל ועדה יושב הראש קובע את סדר הדוברים שנרשמו מראש ומחכים בתורם על מנת לדבר, אך בן סימון מסביר שלמרות הכללים הכתובים, השיטה לא תמיד עובדת. "מי שנרשם יכול לחכות לתורו במשך שעה, אבל אז, ברגע שמגיע תורו, מתפרצים אחרים לדבריו ו'גונבים את רשות הדיבור'. לחדשים אני מציע שידעו – שלפעמים צריך לעשות גם את זה".

חדשו את המלתחה

להיות נבחר ציבור זאת בסופו של דבר זכות ולכן כדי להזכיר לעצמכם את יראת הכבוד המתבקשת משירות הציבור מסביר נחמן שי שכדאי לח"כים החדשים, שרגילים בחלקם ללבוש ג'ינס וטישרט בחיי היומיום להתלבש לכנסת בכבוד. "מחוץ לכנסת אני לא לבוש עניבה אפילו לרגע, לכנסת אני מגיע כל יום בחליפה. הכנסת היא מקום מחייב ולכן, בעייני לפחות, ההופעה בה צריכה לשדר כבוד. כולנו צריכים להיות חרדים לכבודה של הכנסת".

אוכל במזנון? עדיף להביא מהבית

האוכל הישראלי השתבח עם השנים, מדגיש הח"כ בן סימון, אבל פסח על מזנון  אחד - מזנון הכנסת. "מדינת ההייטק והלווינים שהמציאה את כיפת ברזל מציעה לנבחריה מסעדה עולם שלישי", אומר בן סימון למי שציפה למאכלי גורמה, "מי שיש לו אפשרות – מומלץ להביא מהבית או לאכול בחוץ. אם מגיעים אורחים לכנסת, כאדי להשתדל להרחיק אותם מהמסעדה. האוכל במזנון הוא גלאט כושר ואני חושב שזה כבר אומר הכל".

לא לשכוח: את/ה בסך הכל אזרח עם יותר אחריות

נינו אבסדזה, חברת הכנסת שהתמודדה השנה בפריימריז של מפלגת העבודה, נכנסה לתפקיד הח"כית היישר לתוך תקופת המחאה החברתית של קיץ 2011 שהזכירה לנבחרי הציבור שלא יוכלו להשאר מנותקים מהעם. לח"כים הטריים היא מציעה לא לשכוח מאיפה באו. "חשוב להיות מחוברים אל הציבור, לשטח, למציאות. אסור לשכוח שאתה חלק מהעם. הדבר היחיד שמפריד אותך בתור חבר כנסת משאר האזרחים הוא יותר אחריות", היא מדגישה.

סקרנים איך תראה העבודה?

לוח הזמנים של חבר כנסת חרוץ יכול להתחיל בשבע בבוקר ולהסתיים גם ב-23:00 או חצות, אבל שעות העבודה, מלבד הוועדות בהן הוא חבר ושעות המליאה, שמוכתבות מראש ונקבעות בימי ב'-ד'. העבודה הקשה משתלמת ביחס למרבית מקומות התעסוקה האחרים. 

שכר והטבותשכרם של חברי הכנסת עומד היום על סכום של כ-38 אלף שקלים בחודש. בנוסף לכך יזכו חברי הכנסת  לנסוע למשלחות לחו"ל והוצאותיהם יכוסו. כמו כן, לקרן הפנסיה של חברי הכנסת תופרש 5% משכרם, 13.3% נוספים תוסיף הכנסת. כמו כן, יורשו חברי הכנסת לפתוח קרן השתלמות במימון הכנסת.

הטבות נוספות: בנוסף לשכר הקבוע, יקבל כל ח"כ תקציב נוסף של 49 אלף שקלים לצורך שמירה על ה"קשר עם הציבור". מסכום זה יוכלו חברי הכנסת החדשים לרכוש מחשבים, טלווזיה, טלפונים סלולרים ואמצעים נוספים. כמו כן, אם ירצו לשכור לשכה חיצונית יקבלו עוד 19 אלף שקלים נוספים לשם כך.

חופשים:  ימי העבודה הקבועים של המשכן הינם הם שני עד רביעי ובהן תתכנס המליאה והוועדות. בשאר הימים לא יהיה חברי הכנסת מחויבים להגיע לבית הנבחרים. בנוסף, כדי להקל על העבודה, לאורך השנה יצאו חברי הכנסת לשתי תקופות פגרה - פגרת הקיץ ופגרת הפסח - שביחד יעניקו להם חופשה של כארבעה חודשים.

תודו שזה לא נשמע נורא כל-כך.