משלימים פערים: בחלקה האחרון של סדרת הכתבות ששידרנו אמש (רביעי) ב"מהדורה המרכזית" ביקשנו להבין את האופן שבו שינתה הקורונה את נקודת המבט החינוכית ואת התבניות המוכרות שלפיהן מתנהלת המערכת. אנשי חינוך, מורים ומנהלי בתי ספר החליטו "לשחק שחמט" עם מגפת הקורונה – להוציא את הישן ולהכניס את החדש למסגרת הלימודית. את המסקנות מהמפגשים הצגנו בפני שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שנענתה להזמנה והגיעה להקשיב ולהגיב.

בבית הספר "התיכון החדש" שבשכונת הר חומה בירושלים החליטו לשמר את מבנה הקפסולות, ולחלק כל כיתה לשתי קבוצות נפרדות המייצרות מערכת מדורגת, תוך שמירה על למידה בקבוצות מצומצמות. לטענת התלמידים: הלמידה בקבוצות קטנות משפרת את הקשר האישי בינם ובין המורים. "פעם בשיעורי אנגלית המורה הייתה מתחלקת בין הרבה ילדים - עכשיו המורה יכולה לתת מענה לכל ילד", סיפר אביתר כהן, תלמיד כיתה ח' בבית הספר. לדבריו, הישגיו השתפרו בזכות השינוי: "באנגלית, בחשבון ובעוד הרבה מקצועות".

תלמידים בבית ספר (צילום: חדשות 12)
תלמידים בבית ספר, מתוך סדרת הכתבות של יעל אודם | צילום: חדשות 12

שולה לוי, מנהלת מדרשת "אמי"ת קמה" בירוחם אימצה גם היא את השינויים שהביאה עימה מגפת הקורונה. "לקחנו מסגרת שיעור של 45 דקות ושברנו אותה. הבנו שב-45 דקות מורה יכול לתת הרצאה, במסגרת של שלוש שעות הוא חייב לשתוק קצת ולתת לתלמידות להפעיל את הגלגלים של המוח", אמרה לוי. "פה אין כיתה - יש שכבה. כל תלמידה יכולה לבחור איך היא רוצה ללמוד, עם מורה שהיא בחרה, ברמה שהיא בחרה".

"סיימנו עם התקופה שתלמיד יושב בכיתה, המורה מעביר שיעור, וזה מה שנקרא ללמד", הדגישה לימור מילר, מנהלת בית הספר "עירוני ה'" בתל אביב. את הגישה החדשה גיבתה שרת החינוך: "אני אלחם על כך שתהיה למידה אחרת. אני רוצה שהמורים יפעלו, לא מתחת לרדאר של משרד החינוך, אלא בצורה גלויה". עוד הוסיפה השרה כי הכספים ששימשו עד היום לבנייתן של תוכניות חינוכיות רבות ירוכזו "רק לטובת יצירה של פדגוגיה חדשה של למידה משמעותית", שלדבריה תצליח "לעשות שינוי".

בסדרת הכתבות ניסינו להציג את האתגרים של מערכת החינוך, לאחר שנה וחצי של לימודים לצד מגפת הקורונה. המבחן האמיתי של המערכת יחל בעוד כשבועיים ורק אז נוכל לדעת אם ישנו סיכוי לשינוי.