הדודל של אנה פרנק (צילום: יח"צ)
הדודל של אנה פרנק | צילום: יח"צ

זה לא סוד שלגוגל יש השפעה אדירה בכל מה שקשור להעלאת נושאים למודעות הציבורית ברחבי העולם - וכעת, ענקית הטכנולוגיה מנצלת את כוחה להנציח את אנה פרנק, הנערה היהודייה-גרמניה שהפכה לסמל. לרגל 75 שנה לפרסום יומנה של הסופרת הצעירה, ענקית החיפוש משנה את הלוגו שלה לטובת ״דודל״ (Doodle), איור של הנערה ושל יומנה שיגרום למיליוני גולשים ברחבי העולם להיחשף לסיפור חייה.
האיור יעלה ביותר מ-25 מדינות בעולם, בהן ארצות הברית, גרמניה, בריטניה, ספרד, אוסטריה והולנד. הוא מציג קטעים נבחרים מיומנה של פרנק שמתארים את החוויות שלה ושל משפחתה בזמן ששהו במסתור במהלך מלחמת העולם השנייה.
רק לפני חודשים ספורים עלה בנטפליקס הסרט ״החברה הכי טובה שלי, אנה פרנק״ שמגולל את סיפור חייה של הנערה מנקודת מבטה של חברתה הטובה. דבר זה הביא לשיא החיפושים בגוגל של המונח ״אנה פרנק״ מאז החלה המדידה בשנת 2004. לשם השוואה, היקף החיפוש של ״אנה פרנק״ גדל פי שלושה בהשוואה לפברואר 2021. נושא החיפוש "אנה פרנק" הוא אחד מ-60 הנושאים המובילים בחיפושים הקשורים לתרבות יהודית, ושאלות פופולריות שעולות סביב הנושא הן - ״איך אנה פרנק מתה?״, ״איפה אנה פרנק התחבאה?״, ועוד.
את ה-Doodle יצרה תוקה מאר (Thoka Maer), אמנית עטורת פרסים שעבדה בעבר עם גופי תקשורת כדוגמת הניו יורק טיימס, TED וכן גם עם האו״ם. מאר, ילידת גרמניה, טענה כי תחושת האחריות של בני דורה בגרמניה לשמר ולהנציח את זכר השואה השפיעה עליה בעת יצירת האיור.
אנה פרנק נולדה ביוני 1929 בפרנקפורט שבגרמניה והיגרה עם משפחתה לאמסטרדם בעקבות המתיחות הגוברת במדינה. באביב 1942, כשהיא בת 13 בלבד, נכנסה המשפחה למסתור במשרד של אב המשפחה בכדי להתגונן מרדיפת היהודים. בין החפצים שפרנק שמרה איתה, הייתה מתנה שקיבלה ליום ההולדת ה-13 שלה - מחברת שבה מילאה עמודים שלמים עם תיעוד מרגש של חיי היום יום שלה במחבוא. התיעוד, שנודע היום כיומן של אנה פרנק, הפך לאחת היצירות הכתובות הנקראות ביותר ותורגם ל-70 שפות.