מה גרם לתקלה חסרת התקדים? במשך שעות, החל מאתמול (שני) ועד הלילה, פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם לא עבדו בגלל תקלה מסתורית וחריגה בהיקפה שמשפיעה על מיליארדי משתמשים ברחבי העולם. בפייסבוק אמרו שלא מדובר במתקפת האקרים, אבל אם זה נכון - מהי הסיבה שהרשתות החברתיות שהעולם כולו מתקשר באמצעותן הושבתו זמן כל כך ארוך? מומחי טכנולוגיה ששוחחו עם N12 בעת ההשבתה, מעריכים שהסיבה היא כנראה טעות אנוש מביכה במיוחד.

"התקלה היא שיש שירות בין-לאומי ענק באינטרנט, שמצמיד את השם Facebook.com לקבוצה של שרתים שמנגישים את האתר, ועכשיו השרתים פשוט לא מזהים את פייסבוק", אמר ל-N12 תומר לוי, מנכ"ל logz.io. "זה דבר מטורף, זה אומר שמישהו בפייסבוק, שרק לה יש גישה לשרתים ולכתובות IP, מחק או שינה את זה בבת אחת בכל השרתים". 

פייסבוק נפגעת ממחאת העובדים  (צילום: חי בלילה, באדיבות ספורט 1)
תקלה חסרת תקדים. מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג | צילום: חי בלילה, באדיבות ספורט 1

"בדרך כלל כשיש תקלה זה נפתר בדקות, אבל הפעם זה נמשך שעות וזה עלול עוד להימשך עוד", הזהיר לוי, "זאת מכיוון שצריך לסנכרן עשרות או מאות אלפי שרתים בתיקון הטעות. לא יודעים בדיוק מה גרם לזה, ופייסבוק אומרים שזאת לא מתקפת סייבר, אבל ב-99% מהמקרים זאת טעות אנוש. יש מישהו אחד שאני לא מקנא בו שעובד בפייסבוק, שכנראה עשה את הטעות". 

וואטסאפ, אינסטגרם, פייסבוק (צילום: 123rf)
מיליארדי משתמשים ברחבי העולם מושבתים | צילום: 123rf

לדבריו, "יכול להיות שמדובר בחתיכת קוד שמישהו כתב והייתה בה שגיאה. רוב התקלות הן טעות אנוש אבל אתה מצפה שלחברה כמו פייסבוק תהיה שכבת הגנה ומניעה לזה. נפגע הדבר הכי בסיסי, כמו שמישהו כרת את הגזע. אם זה קורה בדבר כל כך בסיסי, מעניין לחשוב איך הם שומרי על כל המידע שלנו בפייסבוק". 

האם התקלה הממושכת גרמה לאובדן מידע שעולה לרשתות החברתיות? "אין ספק שיהיה אובדן מידע. מידע מהשעות של התקלה יכול ללכת לאיבוד. מילא שאני לא יכול לדבר עם החברים שלי, אבל יש לזה השפעה גדולה על עסקים. למשל, פניות לעסקים מלקוחות שלא יגיעו".‎ 

הקריסה תוביל לפגיעה קשה במאות אלפי בתי עסק: "חלום בלהות"

לדברים הללו הצטרף גם אסף בר, מנכ"ל חברת הביג דאטה איטרניטי מקבוצת אמן, שטוען כי ייתכן והתקלה אכן תפגע קשות בעסקים רבים: "קריסת הפלטפורמות המובילות בעולם, גם אם לשעות בודדות, עשויה להוביל לפגיעה קשה במאות אלפי בתי עסק ברחבי העולם בטווח המיידי, וכן על בנקים, חברות קמעונאות וגופים פיננסיים המחזיקים במידע רב על לקוחות. האירוע החריג בכל קנה מידה ממחיש את הערך והחשיבות שיש בהגנה על מידע הנתונים, במיוחד בקרב ענקיות טכנולוגיה אלה, המכתיבות באופן זה או אחר גם את סדר היום העולמי".

וואטסאפ ועוד אפליקציות (צילום: Gabriel_Ramos, ShutterStock)
"תקלת הענק - קריאת השכמה לציבור" | צילום: Gabriel_Ramos, ShutterStock

"התקלה של פייסבוק היא חלום הבלהות של כל מי שמנהל שירות אינטרנטי", אמר מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, יורם הכהן. "ה-DNS משמש כ'ספר הטלפונים של האינטרנט' אבל הוא הרבה יותר מזה - כי בכל שימוש באינטרנט מבררים בזמן אמת את המידע, ולכן ה-DNS חייב להיות זמין כל הזמן".

לדבריו, "המשמעות של התקלה היא חסימה מוחלטת של השימוש בשם המתחם (domain name), (במקרה זה, לדוגמא Facebook.com), לרבות באפליקציות סלולר שאף הן מתבססות על ה-DNS. הנפגעים, מעבר כמובן לקבוצת פייסבוק עצמה, הם משתמשים פרטיים ועסקיים בשירותי הפלטפורמות פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ. זו קריאת השכמה לציבור שלא לבסס את פעילותו על נוכחות בפלטפורמות בלבד, אלא להקים שירותים עצמאיים ולגוון את הכלים בהם משתמשים לתקשורת בין-אישית ועסקית״.

שעות ארוכות חלפו - ותקלת הענק נמשכה

הדיווחים הראשונים על תקלת הענק החלו סמוך לשעה 18:45 שעון ישראל אתמול, אז דיווחו משתמשים רבים ברחבי העולם על קשיים בהתחברות לפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם. בחברת פייסבוק הודיעו זמן קצר לאחר הדיווחים המתרבים על התקלה כי הם מודעים לה - ומנסים לפתור אותה ובחברה טוענים שלא מדובר במתקפת סייבר. 

בשל התקלה, פייסבוק נאלצה לשלוח את העדכון לעיתונאים בהודעת SMS ולא בוואטסאפ כפי שהם נוהגים בדרך כלל: "אנחנו מודעים לכך שאנשים חווים קשיים להתחבר לאפליקציות ולמוצרים שלנו, אנחנו פועלים להשיב אותם לפעילות מהר ככל הניתן ומתנצלים על אי הנוחות", הודיעו.  

תקלה דומה התרחשה בחודש מרץ האחרון, גם אז דיווחו משתמשים ברשת על קשיים בהתחברות לשירותי פייסבוק ושל וואטסאפ ואינסטגרם שמצויות בבעלותה. אז התקלה נפתרה בתוך כחצי שעה – והשירותים שבו להיות זמינים במהרה.