זו לא הפירצה הכי חמורה ששמעתי עליה. אבל זה שאפליקציות – כולל ישראליות - מחטטות במה ששמרנו לרגע בקופי-פייסט (העתק ללוח)  – פשוט מוציא אותי מהכלים. זה כל כך חצוף וחסר מטרה, שזה תפס אותי לגמרי לא מוכן. כשאנחנו עושים "העתק" אנחנו בכלל לא מרגישים בעוד עשרות אפליקציות שמציצות לנו מעבר לכתף. והתוכן? אקראי לגמרי. הרוב חסר ערך גם בשבילי בעוד דקה. הנה, מה יש לי עכשיו בקופי פייסט... לינק ליוטיוב של הפרסומת ההיא של אולדספייס, "איי-אם און א הורס". זוכרים? סתם, שלחתי את זה לפני חמש דקות כדחקה בקבוצה של NEXTER.

למה שזה יעניין מישהו? לא יודע! גם את החבר'ה שלנו זה לא עניין כששלחתי. אבל באותה מידה זו יכולה להיות תמונה שאם עוד מישהו יראה החיים שלי יגמרו, מספר כרטיס אשראי או תוצאות בדיקה רפואית. השבוע גילינו, בעזרת יאיר קיבייקו, סמנכ"ל סטודיו Prime, שהאפליקציות ששואבות את המידע הזה הן לא רק לינקדאין וטיקטוק, שעליהן כל העולם דיבר, אלא גם שלל אפליקציות ישראליות: גודיז של בנק לאומי, ביט של הפועלים, פייבוקס של דיסקונט, אפליקציית הטיסות חוליו, אפליקציית ניהול המשימות מאנדיי, אפליקצית זיהוי מספרי המתקשרים ME, וגם אפליקציות חדשות כמו YNET, כאן 11 ו-רשת 13.

ואז הגיעה אפל

כמובן שמיד רצנו לבדוק מה קורה אצלנו בבית, במאקו ובקשת. בעוד מאקו, מאקו טיוי, טיויבי ושאר האפליקציות בקבוצה לא הראו סימנים כאלה, דווקא "אוכל טוב" נופלת גם היא בהתנהגות הנפסדת הזאת. ובכל זאת פרסמנו את כל זה, ובמקביל ביקש מנכ"ל מאקו אורי רוזן מהחברים במחלקת הטכנולוגיה לתקן. זה לקח להם יום אחד. גם למאנדיי לקח יום אחד לעדכן אותנו שהם תיקנו את האפליקציה, והיא כבר לא תגרוף את מה שבלוח בלי שביקשנו. האמת שכל החברות והאפליקציות שפנינו אליהן ענו בתגובה דומה – אנחנו לא משתמשים במידע שלכם, ונפסיק גם את הפעולה הזאת בגירסה הקרובה (אפשר לקרוא את התגובות ביתר אריכות כאן). 

זה אפילו עוד יותר מעצבן אותי. איכשהו זה נהיה מקובל שאפליקציות שולחות לנו אצבע עמוק עמוק. מישהו פיתח איזה שורת קוד, ראה שזה עובד, וכולם עשו כמוהו. לקחת סתם, לא כי צריך אלא כי אפשר, זה זלזול עמוק בפרטיות ופירצה מסוכנת. בטח היתה איזו מישהי מהפיתוח שהתנגדה, אבל החבר'ה אמרו לה "מה אכפת לך, בואי ניקח גם את זה, אף אחד לא יידע".

ובאמת אף אחד לא ידע, כנראה כבר שנים. עד שאפל החליטו שנמאס להם. מערכת ההפעלה החדשה שתצא בקרוב מתריעה בכל פעם שאפליקציה עושה פעולה כזאת. וזה מדהים. כי בפעולה פשוטה – אפל רק מודיעה לנו שזה קרה – אפל הצליחה להפוך את תעשיית האפליקציות על הראש. התגובות שאנחנו קיבלנו מאתרים ישראלים דומות לתגובות של לינקדאין, טיקטוק, כרום של גוגל ועוד – נתקן בהקדם.

מחלקת נפגעים

אבל בכל זאת יש מי שנפגע. פייסבוק, למשל, ואיתה תעשייה גדולה של פרסום, שכוללת חברות ישראליות. אלה התרגלו להתפרנס מהעברת מידע אישי שלנו בין אפליקציות, ולהתאים לו את הפרסומות. עכשיו אנחנו נקבל התרעה בכל פעם שאפליקציות משתפות ביניהן מידע, ויותר מסביר שנרגיש צורך לעצור את זה.

זו לא הפעם הראשונה שבה אפל ופייסבוק ניצבות זו מול זו במלחמה שהיא אידיאולוגית, פוליטית וכלכלית. אפל מאמינה שצריך לגבות מאיתנו תשלום נאה על כל שירות – מכשיר, שימוש, שיר או אפליקציה. אבל ברגע ששילמנו, היא מוכנה לעשות הרבה כדי לשמור על הפרטיות שלנו. התמורה שלה היא כסף, לא הפרטים האישיים שלנו, ולא הגדלת זמן השימוש או התלות שלנו.

פייסבוק בקצה השני. היא אף פעם לא מבקשת כסף מהמשתמשים שלה, אבל אוכלת אותם בכל דרך אפשרית אחרת. היא שואבת מהם את הפרטים האישיים ומנתחת אותם, מבינה את הפרופיל הפסיכולוגי, כולל אופי ונקודות תורפה, ומנצלת את זה כדי להתאים את הפיד וליצור אצלנו תלות נפשית במוצר שלה. כל דקת שימוש נוספת שלנו היא עוד כסף שהיא מכניסה ועוד פרטים שהיא אוגרת עלינו. באמצע, אגב, נמצאת טוויטר, שאמנם היום מתפרנסת מזמן שימוש וחשיפה לפרסומות בדיוק כמו פייסבוק, אבל באחרונה דווח שהחברה שוקדת על מעבר למודל של תשלום דמי מנוי.

אז איך תירצו לשלם? ולמי הייתם מצביעים?

>> לטור הקודם של דרור: שלושה סיפורים קטנים על יותר מדי כוח
>> בזמן שעבדתם: הווידאוקאסט של דרור גלוברמן ודני פלד עם כל החדשות מעולם המדיה והטכנולוגיה