בן אנד ג'ריס לא לבד. כבר שנים שאנחנו "מזהים תהליכים" דומים בכל שדרת ההסברה הישראלית, ממבצעים צבאיים שמצטלמים לא טוב, דרך המילה המכובסת "סימטריה" שזוכה להדים בכל כלי התקשורת המרכזיים בעולם, ועד פקקטה חרם על מוצר מהשטחים. האמת היא, שבשגרה זה איכשהו תמיד קשור לשטחים, ולא משנה אם מדובר בטחינה או בייצוא יין שיוצר ביקב פסגות. אנחנו נפטיר בקלות את מילת הקוד - אנטישמיות.

סערת בן אנד ג'ריס והחרם על ההתנחלויות - סיקור N12:

נכון, חברת בן אנד ג'ריס מגלה בורות קשה ביחס לסיבות ההיסטוריות והאקטואליות של הסכסוך והשלכותיו. יעידו על כך דבריו של סמנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל, שאמר הבוקר (שלישי) בריאיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו 103 את הדברים המדהימים הבאים: "אחד מהבכירים בבן אנד ג'ריס העולמית הראה לי תמונה של פלסטינית שותה מתוך שלולית ואמר שזה בכלל שהמפעל שלנו בקריית מלאכי משתמש בבאר של האישה הזאת".

בבן אנד ג'ריס עוד הגדילו לעשות וטענו שמכירת הגלידות בשטחים הפלסטינים הכבושים לא עולה בקנה אחד עם הערכים של בן אנד ג'ריס. אין מה לומר - הטהרנות חוצה גבולות, מדינות ומגדרים. אני תוהה, מהם אותם ערכים? שוויון, רעות ואחווה נוסח המהפכה? הלא בסך הכול מדובר בעסק, בשורת רווח, לא במעגלי שיח בין צעירים פלסטינים לשכניהם היהודים.

מעל 100 קברים הושחתו. צרפת (צילום: ap)
המילה אנטישמיות נטחנה עד דק. היא דבר אמיתי ומוחשי לחלק מהאנשים | צילום: ap

לטיעונים כל כך מטופשים אין כל סיבה להגיב באופן רציני. בכל זאת, כדאי לערוך חשבון נפש קצר הנוגע אלינו, על משהו שיש לנו איך לשנות - ההסברה הישראלית. שאפו גדול לזכיין הישראלי שבן רגע הפך לדובר רהוט שמבהיר בצורה פשוטה וחד-משמעית שיסרב לדרישה להפסיק למכור בכל חלקי הארץ, למרות העליהום המתוקשר והמתוזמן היטב.

המקרה הזה חושף את ערוותה של ההסברה הישראלית, ולא בפעם הראשונה. גם לא השנייה או השלישית. שנים ארוכות מתריעים על כך, שנים ממשיכים להאשים ולזרוק לחלל האוויר את המילה "אנטישמיות". בסוף, כמו בסיפור הידוע, כולנו יודעים מה עלה בגורלו של מי שקרא "זאב-זאב". 

מעניינת עוד יותר תגובתו של שר החוץ יאיר לפיד, שאמר שמדובר בכניעה מבישה לאנטישמיות וכי ישראל לא תשתוק. הנה, שוב השימוש המעייף במילה הטחונה-עד-דק הזאת. אגב, זה אותו יאיר לפיד שרק לפני כמה ימים פרסם חלק מנאום שלו בכינוס הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות והבהיר שאותה אנטישמיות איננה מיוחסת רק לנו, היהודים. הרי מן המפורסמות שגם עבדים שנזרקו כבולים מספינות למימי האוקיינוס היו קורבן לאנטישמיות. כשאלו דבריו של שר החוץ של מדינת ישראל, מה לנו כי נלין?

 

 

אז שר החוץ שלנו מרוקן ממשמעות את המילה הטעונה, אחרים משתמשים בה בזילות יתרה. בתווך - הסברה ישראלית קלוקלת: הסברה בה אישיות מוכרת ,שקובעת את מקומה באחת ממדינות העולם, פוגשת קהילות יהודיות לארוחת ערב ונהנית ממנעמי הקופה הציבורית.

על זמני חירום אין בכלל על מה לדבר. מבצע "שומר חומות" נתן גושפנקא לכך שלהסברה הישראלית פשוט אין את זה. הסברה היא מקצוע, דורשת תחזוק, קשרים ובעיקר יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה והפעלת החברה האזרחית לקידום המטרות והנרטיב. הרי אנחנו, ישראל, אנדרדוג הסברתי מובהק. אנדרדוג לא מנצח בכלים הרגילים, הוא זקוק למשהו אחר, להברקה. את ההברקה הזאת אין למצוא במסדרונות האפורים של משרד החוץ.

שכונת רימל עזה (צילום: MAHMUD HAMS, AFP)
נכשלנו בהסברה במבצע "שומר חומות", רצועת עזה | צילום: MAHMUD HAMS, AFP

למקרה שתהיתם, גם חבורת כוכבניות אינסטגרם חשובות בעיני עצמן שמחליטות לייצר "רעש" ברשת החברתית היא לא חשיבה יצירתית. עם כל הכבוד, זו טיפה בים. עם כמות של מאתיים אלף עוקבים, מרשים ככל שזה יישמע, לא מתמודדים עם מפלצות רשת כמו האחיות חדיד ואחרים.

כמו במבצעים ובמלחמות, כך גם עכשיו עם חברת גלידות. אפשר לקנות מעתה והלאה מפלדמן הישראלי, זה לא מה שיעלים את העובדה שהבעיה מתחילה בהסברה. האנטישמיות היא רק תירוץ.