מה עושות צוללות ישראליות אלף ק"מ מהבית? הן לא משייטות מתחת למים במפרץ הפרסי, אלא פועלות דווקא מול חופי תימן. "הצוללות של צה"ל בכוננות", חשף דובר צה"ל הדי זילברמן, בריאיון לעיתון האינטרנטי הסעודי אילאף. "אנו עוקבים אחר תנועותיה של אירן באזור, ייתכן שאירן תנסה לתקוף מתימן או עירק. בידינו מידע כי אירן מפתחת בעירק ותימן מל"טים וטילים חכמים, שיוכלו להגיע לישראל".

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

כדי להגיע לים האדום, צריכות הצוללות של חיל הים לעבור באופן גלוי ומתואם עם המצרים, בתעלת סואץ. כך דלף הדבר לתקשורת המצרית שנהנתה לפרסם זאת, תוך רמיזות על יציאתן של הצוללות למפרץ הפרסי. האמת - קצת שונה.

ישראל פועלת כבר שנים במימי הים האדום; ספינות של חיל הים משייטות במרחק אלף קילומטרים מחופי ישראל כדי להגן על אוניות משא ישראליות ולמנוע הברחות נשק אירני דרך הים האדום. ועכשיו נוסף איום חדש - התבססות אירן בתימן והעברת אמצעי לחימה מתקדמים לכוחות החות'ים באזור. האיום הוא לא רק על ספינות הסוחר, הוא גם הופך את תימן למוקד שיגור של טילים בליסטיים לעבר ישראל.

המלחמה בתימן (צילום: רויטרס)
המלחמה בתימן: ישראל עוקבת מקרוב | צילום: רויטרס



ישראל עוקבת מרחוק אחרי המלחמה בתימן, בעיקר אחר התפתחות יכולות השיגור של החות'ים במימון ואימון אירניים. נתניהו סיפר לאחרונה לאמריקנים שחל שינוי בסיסי מדאיג מבחינתה של ישראל: "אירן מבקשת עתה לפתח נשק מדויק, טילים שיוכלו לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון בדיוק של חמישה עד עשרה מטרים. הם מפתחים זאת באירן. הם רוצים להציב אותם בעירק ובסוריה, והם כבר החלו להציב את הנשק בתימן, במטרה להגיע גם לישראל. כך, הצטרפה תימן למעגל האש שבו מבקשת אירן להקיף את ישראל".

עכשיו אפשר להניח מדוע ישראל מגלה עניין במרחב הזה, ומדוע היא שולחת לשם כלי ריגול שונים כדי לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות. אתר החדשות היהודי־צרפתי ג'יי פורום, פרסם לאחרונה שאיחוד האמירויות וישראל מתכננות להקים באי סוקוטרה, המרוחק 350 קילומטרים מחופי תימן, בסיסי ריגול משותפים שיאספו מידע על התנועה הימית במפרץ עדן, בקרן אפריקה ובמצרי באב אל־מנדב, ויעקבו אחר מהלכיה של אירן במרחב ופעילות החות'ים בתימן.

הכוחות החות'ים בתימן (צילום: רויטרס)
הכוחות הח'ותים בתימן | צילום: רויטרס

קצא"א, החברה המעבירה נפט מנמל אילת לאשקלון, חתמה על הסכם לייבוא נפט מאיחוד האמירויות למסוף באילת. משם, יועברו הדלקים למסופי החברה באשקלון – מה שיגדיל את נפח השיט בים האדום.

"הסכמי אברהם" מעלים את חשיבות הים האדום בעיני ישראל. מבחינה ביטחונית, הם מעניקים לה הזדמנות להשתתף באופן פעיל בשמירה על חופש השיט בדרום הים האדום ובמפרץ עדן, תוך שיתוף פעולה ביטחוני עם מדינות כמו סודן, סעודיה ואיחוד האמירויות. כך, נבנית זירת פעולה נוספת למערכת הביטחון, רחוקה מאוד וחשובה מאוד - הרחק מחופי ישראל.