שר האוצר, ישראל כ"ץ, לא למד את הלקח מהפרשה המביכה שנרשמה על שמו לפני שנתיים וחצי. במרץ 2018 אמור היה כ"ץ, שר התחבורה דאז, להשיק את פרויקט הדגל שלו – הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים. הוא התעלם בדרך מאזהרות על כשלים בהקמת קו הרכבת ושם את שמו הטוב למבחן כשהצהיר שוב ושוב שהרכבת תיסע במועד שנקבע. ואז, ימים ספורים לפני גזירת הסרט החגיגית לה ציפה שנים ארוכות, התברר לשר כ"ץ שהעבודות להקמת הקו עדיין רחוקות מסיום ושתידרש עוד יותר משנה להשלמתן.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

איך קרה שישראל כ"ץ, שר התחבורה בעל הכהונה הארוכה בתולדות המדינה (2009-2019) ומי שכונה בזמנו ה"בולדוזר", היה כל כך מנותק מהמציאות בשטח? התשובה הפשוטה היא שאף אחד מאנשיו של כ"ץ, שהקיפו אותו במשרדו וברכבת ישראל, לא העז להסביר לשר את המצב לאשורו בפרויקט הענק שעלה 7 מיליארד שקל. השר הבטיח לציבור שכולם יוכלו לנסוע לירושלים בפסח, אז מי ישבור לו את המילה? ובסוף הכל התפוצץ, כ"ץ דחה את הבטחתו מפסח לראש השנה, ואז לסוכות ואז לעוד כמה חגים.

משטר האימה שהטיל השר כ"ץ על אנשי המקצוע, ההתעלמות מדעות שלא נוחות לו והרדיפה המתמדת אחר יחסי ציבור הם שהפילו את כ"ץ אז – והם גם אלה שהובילו לפיצוץ הנוכחי בצמרת משרד האוצר. הסערה במשרד הגיעה לשיאה ביום ראשון עם התפטרותו של ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור.

"אנחנו מציגים לו חומר מקצועי ואין לו שום קשב, הוא מסתכל בטלפון או פתאום מדבר על דבר אחר. שר אוצר זה לא שר תחבורה יותר גדול, זה שומר הסף האחרון כשר. הוא לא יכול להתנהל ככה". את הביקורת הזאת על כ"ץ השמיע אמש (ג') מרידור, בראיון לקרן מרציאנו. מרידור התפטר לאחר חודשים מתוחים מאוד בצמרת האוצר, שבמהלכם נזף השר כ"ץ פעם אחר פעם בו, ביועץ המשפטי של המשרד אסי מסינג ובמנכ"לית המשרד קרן טרנר.

אחד המהלכים הראשונים שהוביל כ"ץ כשר אוצר היה העברת התוכנית הכלכלית לטיפול במשבר הקורונה. רבים מאנשי המקצוע באוצר חשבו שהמדיניות הכלכלית של כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו היא פופוליסטית, לא רצינית, פזרנית ומלאה חורים. תחילה הם ניסו להציע שינויים, אבל מהר מאוד הבינו שכ"ץ פשוט לא מעוניין לשמוע.

מאורע נוסף התרחש במרץ 2018, מעבר לפיאסקו הרכבת לירושלים. זאת הייתה הפעם האחרונה שעבר בישראל תקציב מדינה מסודר. כיום מתקיימת הממשלה על טלאים תקציביים והעברות כספים לא מבוקרות בצל משבר הקורונה. למרות זאת וחרף לוח הזמנים הדוחק, שר האוצר כ"ץ מסרב להנחות את אנשי משרדו להתחיל לעבוד על תקציב לשנת 2021. כ"ץ לא מודה בכך, אבל הערכות בעולם הפוליטי אומרות ששר האוצר מונע הכנת תקציב מסודר כדי לאפשר לבוס, נתניהו, פתח מילוט נוסף לבחירות בדצמבר הקרוב.

ישראל כ"ץ הוא אדם של עשייה, יש לומר זאת לזכותו. הוא לא עוד פוליטיקאי שרק רוצה לחמם את הכסא. אבל הוא לא יכול להוציא את ישראל ממיתון לבדו. המשימה הזאת חשובה ורגישה מדי מכדי להכריע אותה במאבקי אגו ושיקולים קצרי טווח. אם כ"ץ לא יהיה קשוב לביקורת ויקיף עצמו ביסמנים, הוא יוביל את הקטר הכלכלי של מדינת ישראל בעיניים עצומות. והפעם המחיר לא יהיה דחייה של קו רכבת, אלא שקיעה של מדינת ישראל אל תוך שנים של שפל.