אירוע בטיחותי חמור שאירע בנתב"ג בסוף יוני הביא לאחרונה לתחקיר עמוק של הסיבות שגרמו לו, אך במהלכו התגלו כשלים חמורים בהתנהלותם של העובדים בנמל התעופה בן גוריון.

ב"כמעט-אסון" שהתרחש לפני כחמישה חודשים, היו מעורבים חמישה מטוסים מחברות תעופה שונות, שהיו בשלבי נחיתה בישראל, אולם סונוורו מגלאי מיוחד שהיה מונח בשדה בסמוך למסלול הנחיתה. זאת ועוד, באותו הזמן הראות הייתה גרועה מאוד.

יצחק רז, חוקר התאונות בנתב"ג הוציא השבוע את הדוח החמור, לפיו גורמי רשות שדות התעופה שהיו מופקדים על ניקיון הגידולים החקלאיים בסמוך למשטח הנחיתה כשלו בתפקידם, טכנאי הטיסה לא איתרו את האירוע, הטייסים לא הבינו את התקלה ובמגדל הפיקוח לא איתרו והגדירו את הבעיה החמורה קודם לכן.

"הסלחנות הפכה לתרבות"

"מדובר באירוע חמור", אומר היום לחדשות 2 עו"ד גל פלג, מומחה לבטיחות טיסה. "הטייסים טסו בתנאי ערפל כבדים מאוד, ולא ראו כלום - הם סמכו על המכשירים שברשותם". לדבריו, "המכשירים עצמם שידרו אותות שגויים, כיוון שסונוורו מהמכשיר שהיה מונח על הקרקע".

לטענת החוקר רז, הבעיה לא אותרה במשך שנים. "בניגוד לשביעות רצון לכאורה מהעשייה למען הבטיחות, הרי שבפועל לא מורגש עדיין שינוי מהותי והסכנות נותרו בעינן", כתב רז בדוח החריף. "סלחנות וקבלה של גילויי חוסר מקצועיות הפכה לתרבות שעלולה להידרדר לכדי אירועים חמורים".

"בשנים האחרונות משקיעה רשות שדות התעופה רבות בנושא הבטיחות", אומר עו"ד פלג. "אך מסתבר שיש עוד הרבה מה לעשות". במשרד התחבורה אומרים היום בתגובה כי הליקויים תוקנו, וכי כבר שנתיים פועלים על מנת לשפר את נושא הבטיחות. בישראל מקווים שהאמריקנים ישפרו דירוגנו העולמי בנושא - אך אירועים כאלה בוודאי שלא תורמים.