פרויקט התשתיות הגדול ביותר שבוצע בישראל אי פעם יצא לדרך: בימים אלה, נבנית בעיר קורפוס כריסטי שבטקסס, ארה"ב, אסדת קידוח ענקית שתחל בקרוב דרך בת 42 יום לישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

מפלצת הברזל העשויה מ-20 אלף טון פלדה ונראית כמו מגדל אייפל הנוטה על צדו, היא למעשה הבסיס של מגדל אסדת הקידוח שתותקן על מימי הים, המתנשא לגובה של 244 מטרים - גבוה יותר ממגדל משה אביב ברמת גן, הבניין הגבוה ביותר בישראל. "הכל בפרויקט הזה כל כך גדול. קשה לתופס את הגודל, את קנה המידה שלו", אומר ג'ורג' האטפילד, מנהל פרוייקט אסדת תמר.

מהאסדה, שתמוקם סמוך לאתר הקידוח "תמר", יעובד הגז שיגיע מחמש בארות באמצעות צנרת הגז התת-ימי הארוכה בעולם, שאורכה יגיע ל-150 קילומטרים. ממנה יועבר הגז בצנרת נוספת של עוד 40 קילומטרים לחוף מדרום לאשדוד ומשם למערכת הובלת הגז לישראל.

עלותו של הפרויקט, בו שותפה חברת נובל אנרג'י האמריקנית יחד עם כמה חברות ישראליות, מסתכמת בכ-10 מיליארד דולר. 500 טון פלדה ישמשו לריתוך המגדל לאסדה בזמן הובלתה לישראל דרך הים.

פרויקט שמקורו בניצחון סביבתי

פרויקט הקמת האסדה הימית מתקיים לאחר שתכנית להקמת תחנה של פריקת גז בחוף דור שליד עתלית, אחד החופים היפים ביותר בארץ, טורפדה. מאבק בלתי מתפשר ביזמי הגז שהובילו ארגונים ירוקים הביא לפשרה, שבמסגרתה הוחלט שהיזמים ישקיעו כספים בהקמת אסדה ימית שתחובר באמצעות צינור תת ימי לקידוח תמר - צעד שהציל את החוף מהרס כמעט מוחלט.

לאחר מציאת מאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן" בים התיכון הוחלט לכנס את ועדת ששינסקי שקבעה שיש להעלות משמעותית את שיעורי המס על תגליות גז ונפט. המסקנות גררו קמפיין נגדי של המשקיעים וחברות האנרגיה שביקשו לשמר מצב שבו שיעור המס על תגליות גז בישראל הוא מהנמוכים בעולם. בשנה שעברה נקבע כי תמלוגי הגז יעמדו באופן פרוגרסיבי על 62%.