כל ילד יודע בדיוק איזה צעצוע הוא הכי רוצה, עוד לפני שלמד לקרוא. הוא יודע לזהות בדיוק איך נראית הקופסה של המותג הכי שווה, אבל בעולם הזה שום דבר הוא לא משחק ילדים: הכל מעוצב ומחושב במטרה למשוך את הלקוחות הקטנים, והם גוררים אחריהם את המשקיעים - ההורים כמובן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"זה נורא עצוב, כי לפעמים נורא בא לי לקנות לו אבל זה 500 שקל, זה לא רלוונטי", אמרה לחדשות 2 מירב שינברגר, אמו של אביב בן 5 וחצי. "אני רוצה לקנות לו פה, אבל זה יקר. יש גם הבדלים בין חנויות: זאת יקרה, זאת יותר יקרה וזאת יותר יקרה".

כולנו זוכרים איך היינו בונים בשקידה רבה מלבני הלגו בתים, בניינים, חוות וגנים, ובגרסת 2014 חלליות וכלי מלחמה בהתאם לסרט או לסדרה שהקולקציה נבנית סביבם. כוכב מהסרט "מלחמת הכוכבים" למשל עולה ב"טויס אר אס" 140 שקלים, ועוד נראה שהמחיר הזה נמוך יחסית לישראל: בחנות צעצועים אחרת במרכז תל אביב, אותו כוכב עולה 179.90 שקלים.

אבל מה שמעניין עוד יותר זו השוואת המחירים בין ישראל לבין מדינות אחרות בעולם. אותה סדרה באותו גודל של לגו צ'ימה עולה בישראל 900 שקלים, ובניו ג'רזי שבארצות הברית כ-300 שקלים, ועכשיו גם בהנחת חג המולד. בלונדון, בחנות צעצועים יוקרתית, אותו לגו בדיוק עולה כ-400 שקלים. כלומר, גם אם נקנה משחק אחד בלונדון ואחד נוסף בניו ג'רזי, עדיין נישאר עם עודף.

"יש יבואן אחד שמכתיב את המחירים"

לבעלי החנויות יש הסבר לתופעה. "המוצרים של לגו בבסיס שלהם מאוד יקרים ואיכותיים, וגם יש יבואן אחד בארץ ללגו, שמעלה את המחירים, הוא מכתיב את המחירים", אמר מאיר כהן, בעלי "הפיראט האדום" באור יהודה וראש העין.

סוף עידן (צילום: AP)
בחו"ל זה הרבה יותר זול. ארכיון | צילום: AP

"יחד עם לגו עשינו בדיקה של ההוצאות, וגילינו שהן יותר גבוהות מאשר באירופה", הסביר מנכ"ל "אילנית", שיווק צעצוקים, דורון פלד. "כמעט כל הוצאה בארץ יותר גבוהה. אי אפשר לשלוח מדנמרק ישר לחנויות. כולנו מודעים ללחץ הגדול על המחירים בישראל".

אם הצעצועים הם הרהיטים והמשכנתא, העגלה היא הרכב אז כמובן שצריך חברה בעלת שם. את העגלות הממותגות החליט אברי קציר להביא ביבוא מקביל ולמכור אותן - ברשת שבבעלותו: "הדגם החדש פה בידינו עולה 3,500 שקלים", העיד קציר. אצל היבואן הרשמי, הדגם החדש של אותה עגלה עולה 4,032 שקלים.

"50 אלף שקל - רק על בדיקות התקן"

בשוק הזה ישנם שני גורמים שמקפיצים את המחירים: הבלעדיות של חלק מהיבואנים לצד הליכי יבוא מסורבלים ויקרים. "מחיר ההובלה, מחיר השחרור, מכון התקנים הוא מחיר גבוה, אחסנה, הוצאות שיווק יותר גבוהות וגם הכמויות יותר קטנות", פירט דורון פלד, מנכ"ל "אילנית", "וכך ההוצאות מתחלקות על כמות קטנה מאוד, ומכאן שהעלויות יותר גבוהות".

"מכון התקנים מבקש אישור ותקן על כל מוצר, גם אם נבדק בעבר", הוסיף מאיר כהן, מ"הפיראט האדום". "זה אומר שאם המוצר נכנס על ידי היבואן הרשמי לארץ, מכון התקנים רוצה עוד פעם תקן. אם אתה רוצה לייבא את חמשת המוצרים האלו, אני צריך לשלם על כל מוצר 10,000 שקל. כלומר, 50 אלף שקל - רק הבדיקות".

במשרד הכלכלה חולמים על מכון תקנים גרסת העולם המתוקן. ברוח התקופה והביקורת על צורך בתקנים מיוחדים, שעולים הרבה כסף ולוקחים הרבה זמן למוצרים שנבדקו כבר במכונים בינלאומיים, אז החליטו סוף סוף לשנות. לפחות הבטיחו. נחכה לסוף השנה ונעקוב, אבל מה שכרגע לא ממש משתנה ותורם מאוד למחירים הגבוהים הוא היעדר התחרות.

מיבואן חברת "פליימוביל" נמסר בתגובה: "חברת 'פליימוביל' הגרמנית משווקת את מוצריה באירופה ובארה"ב ישירות לחנויות, והמחירים בעולם ובארץ נקבעים בהתאם לשיקול דעתה ותחת פיקוח הדוק. המחירים בארה"ב אכן נמוכים מישראל. חלק מהפער נובע מעלויות בדיקות התקנים, משלוח וכו'. אנו איננו אחראים עם זאת על המחיר לצרכן ברשתות השיווק, ואנו מציעים לבדוק מולן את עניין התמחור".

מיבואנית "מוצי" נמסר בתגובה: "'מאדרלנד', היבואן הרשמי היחיד של עגלות 'מוצי' בישראל, עושה כל שביכולתו לשווק את עגלות 'מוצי' במחירים הוגנים, הדומים למחירים באירופה. הבדלים במחיר (אם קיימים) הינם נגזרת של הבדלים בעלויות התקינה, המיסוי, ההובלה וכו'. היצרן אינו מכיר בייבוא המקביל כמפיץ מורשה ואנו מעניקים מוצר מקורי ואחריות בטיחותית חינם לכל תקופת השימוש".

מחברת "אלפא קוסמטיקה" נמסר בתגובה: "כיבואן מורשה יחיד של בקבוקי MUM המשווק לחנויות, איננו קובעים את המחיר אלא הן. לידיעתנו מחיר הבקבוק באירופה יקר יותר. יבוא מקביל אינו יכול לפקח על המוצרים, טיבם וכן לתת את הליווי והשירות הנכון לאמהות".

מ"שילב" נמסר בתגובה: "אנו מוכרים את הבקבוק בפחות מהמחיר המומלץ על ידי היבואן כמחיר בסיס, ולא כמבצע משתנה, לטובת הצרכן".

לכתבה הראשונה בסדרה, "היבואנים נלחמים - הצרכנים משלמים", לחצו כאן