הכל התחיל כששמעתי שיחה בין צעירה בת 25 לסמנכ״ל חברת תעשייה מכובדת, באירוע שעסק בעולם העבודה החדש. הסמנכ״ל התלונן על הקושי לגייס צעירים ומוכשרים, אחרי שניסה הכל, לדבריו, כולל לגייס אנשים דרך הטבות במשכנתה.ואז הוא פנה לצעירה ושאל אותה ״מה צריך לעשות כדי לגייס אנשים כמוך?״ והיא ענתה ״אין לך סיכוי. אם אמצא את עצמי עובדת אצלכם, אדע שנכשלתי בחיים.״ 

 למה שבחורה צעירה תסרב לעבוד בחברה בינלאומית מצליחה?
או במילים אחרות: מה לעזאזל דור ה-Z רוצה באמת? 

 התפתחות 

פעם היית משתחרר מהצבא, עובד בבזק או בבנק, פורש, מקבל שעון זהב וזהו. דור ה- Z מחפשים משמעות, איזון, רלוונטיות, איכות חיים והגשמה עצמית, ולא רואים בעבודה רק דרך לשלם את המשכנתא,״ מספר ארז שטראוס, בן 23, מנהל הפיתוח העסקי בסוכנות התוכן Wryte. ״רוצים לשמר אותי? תנו לי משימה שגדולה עלי. תאתגרו אותי לגדול״.

 אליאב אללוף, יועץ סטוריטלינג לחברות, סופר ומרצה, מסביר: ״בעיני, היתרון של דור ה-Z, שנתפס לפעמים כחסרון למעסיקים מיושנים, זה שהם דורשים מהמעסיקים להסתכל עליהם כבני אדם. יש להם המון מה לתת - אבל הם צריכים את התנאים לעשות זאת. נכון שאי אפשר לתת לכל אחד את כל מה שהוא רוצה, אבל כל זמן שלכל עובד יש את ה״בייבי״ שלו בעבודה- משהו שהוא מוכן לסבול בשבילו - אז יש יותר סיכוי שהוא יישאר. אתה לא תעזוב משהו שאתה אוהב רק כי מישהו אחר נותן לך יותר כסף, וגם כשכן תבוא למעסיק לפתור את זה. 
דור ה-Z עוזר לארגונים להפוך להיות מקומות שראוי לעבוד בהם, ובעצם רומז למנהלים שהגיע הזמן לצורה חדשה של ניהול."

 ״תיזמי- תצליחי״ 

"כיצורים חברתיים אנחנו מאוד מושפעים מהיבטים מאקרו-כלכליים שאנחנו חיים בהם, וזה משפיע על הבחירות שלנו. דור ה- Z נולד למציאות שבה היכולת שלו לעשות רכישות גדולות כמעט בלתי אפשרית. אם רכישת דירה עבור דור ה- Z היא משהו כמעט בלתי אפשרי, יהיה קשה מאוד לקשור אותו לעבודה שהוא לא אוהב רק בגלל שיש לו משכנתא. אנשי דור ה-Z מבינים שהם חייבים לנהל את עצמם, כי אף אחד אחר לא ידאג להם,״ מפרשת איה לחמי, מייסדת ומנכ״לית AL Consultants לייעוץ ארגוני. ״את נולדת למציאות כלכלית שמלמדת אותך שככל שתשני יותר תפקידים - תרוויחי יותר. תשני, תיזמי, תהיי עצמאית - תצליחי.״  

 ואיך היזמות הזאת נראית בשטח? ״בתוך העבודה שלי כמפתח חיפשתי להקים פרויקטים גם מחוץ למה שהוגדר לי, או פרויקטים אקסטרה עם מנהלי מוצר," מספר נימרוד גטניו, 24. "בתוך הבינתחומי הצטרפתי לנהל תוכנית אקסלרציה בתוך הבינתחומי כבר בשנה א׳, ולפני חמש שנים התחלתי פודקאסט עם תובנות מאותה התקופה.״ 

 האם מדובר במקרה חריג של יוזמה וראש גדול או במאפיין של הדור? רונית קופר מדרושים IL מספרת: ״רואים את זה כבר בתהליכי הגיוס - יש המון כאלו שמתחילים את הקריירה כבר בתור עצמאים. יוקר המחיה מחייב להיות מאוד יצירתי, סתגלן, זה מחוייב המציאות״.

 וזה נכון, במיוחד לאנשים שלא בחרו במסלול קריירה סטנדרטי שבו הציפיות ברורות. עם כל החופש והעצמאות, אנחנו אחראים מהרגע הראשון לעצב לעצמנו מסלול קריירה שיממש את היכולות והרצונות שלנו וגם ייתן בסיס כלכלי יציב בעולם מתייקר. לאנשים מסויימים (נגיד, להורים שלנו) פרדוקס הבחירה הזה עלול להראות כמו לעג לרש או צרות של עשירים. אבל במציאות שבה הכל- אבל הכל- אפשרי, במה אתם הייתם בוחרים? 

ואם יוזמה היא תנאי להצלחה, למה אתם מצפים שנשמח להיות חלק ממפעל ברגים שלא מאפשר לנו ליזום כמו שאנחנו רגילים? 

 תנו לנו אימפקט 

אז איך דור ה Z בוחר את מקום העבודה?

בזמן שההורים שלהם שאלו "מה המשכורת?" לדור ה Z יש שאלות אחרות. 

מחקר של Deloitte מצא שהצעירים של ימינו מודעים יותר לסוגיות חברתיות וסביבתיות, וזה משפיע לא רק על דפוסי קנייה- אלא גם על בחירת עבודה. רונית קופר מאבחנת: ״צעירים נשארים במקום עבודה בשביל גיוון, עניין, אבל גם שליחות - הם רוצים להיות שותפים למשהו חשוב יותר ומשפיע, להרוויח הון אנושי, ידע. הדור הזה מחפש להשאיר חותם, כי פחות ופחות צעירים עובדים ממניעים של הישרדות״

גל שמעון, 27, מנהלת שיווק בעמותת ״שוות״ ומנהלת קהילה ב tech7, מספרת: ״אני עובדת היום בשתי עמותות, כי יש לי עקרונות ודברים שחשוב לי לקדם, כי אני מאמינה בהם. הוצע לי לא פעם ולא פעמיים לעבוד במגזר העסקי, במשכורות יפות מאוד. אבל אני לא מעוניינת. אני מאמינה שבמגזר השלישי צריך אנשים טובים, אנשים איכותיים, כאלה שהיו ׳נחטפים׳ להייטק ואין סיבה שתכלס לא יעברו לשם, אבל הערכים חשובים להם.״ גם בן מזרחי, בן 27, מספר שבתור איש מכירות, בחר תמיד לעבוד בחברות שהוא מזדהה עם המטרות והערכים שלהן - בין אם זו התנועה לאיכות השלטון, חברת סייבר או כיום Accesibe - חברה שמקדמת נגישות באינטרנט. 

ומה אם בוחרים במסלול העסקי? 

גם שם- מוסיפים משמעות אישית לעבודה. 

 דנה קושניר, בת 26, יוצרת תוכן ומנהלת סוכנות הדיגיטל ״מנטרה״ מספרת איך היא מוסיפה משמעות לעבודה: ״אני נותנת את השירותים שלי ללא עלות לאנשים שאני מרגישה שזקוקים להם- סשנים של צילום להעלאת ביטחון עצמי, ליווי עסקי ומנטלי לכאלו שזקוקים לסדר בראש או הפקות אופנה שבאות להעביר מסר חריף- למשל על טבעונות או על פגיעות מיניות.״ 

 אז מה דור ה- Z באמת רוצים?

 פשוט מאוד: הם רוצים להתפתח ולגדול כאנשים ומומחי מקצוע גם בעבודה, וברגע שייגמר האתגר - הם כנראה יעזבו, כי הם מבינים שהם חייבים לפתח את עצמם כדי להשאר רלוונטיים. בעולם עבודה תחרותי- אין מקום לבינוניות. מתוך כך, יוזמה מהווה מאפיין משמעותי, בכך שהם יוזמים - בין אם זה בתוך מקום העבודה, בשעות הפנאי או כעצמאים, תמיד תמצאו אותם עושים משהו נוסף מתוך עניין ותשוקה. ולא פחות חשוב - אימפקט: הם רוצים להרגיש שהם עושים משהו חשוב ומשמעותי עבורם, ומוכנים אפילו להתפשר על השכר לשם כך. 

 חושבים שאתם יכולים לעמוד בקצב? 

 

רוני צדק היא מנהלת שיווק ופרוייקטים ויזמית חברתית