יחידות סייבר (משטרה ושב"כ), מסוקים, אלפי שוטרים ולוחמים ביחידות מיוחדות של משטרה כולל אגף התנועה ויחידת האופנוענים, ימ"מ  ושב"ס (יחידות עילית של שב"ס-''מצדה ו'דרור')  חוקרי ורכזי שטח ומודיעין של השב"כ, מסוקים, רחפניים, מאות לוחמים קרביים, יחידות גששים במילואים (כולל מרעו"ל), אלפי כלי רכב של כוחות הביטחון, תשלום למקורות מודיעיניים בשטח ואיסוף מודיעין בזמן אמת, כל אלה פעלו ופועלים גם היום 24 שעות ביממה במטרה אחת: ללכוד את שני המחבלים המסוכנים שנמלטו עם חבריהם מכלא גלבוע וטרם נתפסו.

"זה לא עוד מצוד רגיל. ההחלטה לגייס כוחות רבים של שוטרים, חיילים ושימוש ביחידות מסווגות ואמצעים טכנולוגיים חדשניים נועדה  להחזיר את הכבוד האבוד של מדינת ישראל שנפגע מהבריחה הזו. להחזיר במשהו את הגאווה הלאומית אחרי שכל העולם צחק עלינו", הסביר קצין משטרה בכיר מאוד.

"יש מאות אסירים שלאורך השנים לא חזרו לכלא מחופשות או ברחו לחו"ל ואיש לא מדבר עליהם ולא מחפשים אחריהם למרות שהיו מחדלים. פה זה היה מקרה לאומי, נדיר, מיוחד ואי אפשר היה שלא להפעיל את כל הכוחות המיוחדים לא משנה כמה כסף זה יעלה. הכסף וההוצאות הרבות היו שוליות. המטרה: להחזיר את המחבלים לכלא הייתה מעל הכול".

על פי מידע שהגיע ל-mako עלות המצוד, אחד היקרים בתולדות מדינת ישראל, כבר חצתה את רף 100 מיליון השקלים. והמצוד עדיין נמשיך.

"זה לא עוד מצוד רגיל. כל הכוחות במדינת ישראל חברו יחד למרדף הדרמטי הזה. היה ברור שנשתמש בהמון אמצעים, חלקם לא מוכרים כלל ולא נחשפו לציבור, כדי לעמוד במשימה מצד אחד ומצד שני למנוע כל פגיעה של אותם מחבלים בציבור ובכלל זה הוצאת פיגועים ספונטניים או תפיסת בני ערובה", הסביר גורם ביטחוני.

האסירים שנתפסו, אגב, מכחישים שלמישהו מהם הייתה כוונה לבצע פיגועים. עו"ד רסלאן מחאג'נה, סנגורו של האסיר החשוד שתכנן את הבריחה, מחמוד עארדה, סיפר להארץ כי עראדה סיפר לו כי השישה עברו "ליד לא מעט יישובים וקיבוצים יהודיים בעמק יזרעאל, אבל לא היתה שום כוונה או תוכנית להיכנס אליהם, ולא הייתה כוונה לבצע פיגוע". לדבריו, עראדה אמר לו: "כל מה שחיפשנו היה לצאת לחופשי".

זביידי ואסיר נוסף נתפסו (צילום: דוברות המשטרה)
לכידתו של זביידי | צילום: דוברות המשטרה

מסוקים באוויר במשך שעות

בשישי בספטמבר השנה בשנת בוקר מוקדמת התעוררו בשב"ס למציאות  קשה ביותר: שישה אסירים פלסטיניים הכלואים בכלא גלבוע, חלקם נחשבים למסוכנים ביותר (זכריה זביידי, מחמוד עארדה, איהם קממאג'י, יעקוב קאדרי, מוחמד עארדה ומונדאל יעקוב אינפיעאת), נעלמו. מבחינת שב"ס זה היה אסון. כתם שחור.

בארגון הבינו שתיקון המבוכה מצריך הרבה כוחות בשטח ושימוש בכל האמצעים הטכנולוגיים כדי לתפוס את האסירים כמה שיותר מהר. מסוקים סיירו באוויר במשך שעות ארוכות בעקבות דיווחים שהעבירות הכוחות המחפשים ואזרחים שהתקשרו למוקדי 100 של המשטרה.

"יש מאות אסירים שלאורך השנים לא חזרו לכלא מחופשות או ברחו לחו"ל ואיש לא מדבר עליהם ולא מחפשים אחריהם למרות שהיו מחדלים. פה זה היה מקרה לאומי"

"זה שכוחות רבים חברו יחד בחיפושים אחר המחבלים מצריכה גם חשיבה אסטרטגית ולא סתם לפזר יחידות מבלי לדאוג להן", הסביר בכיר במשטרה, "זה אומר שהלוגיסטיקה לא פחות חשובה מכוח האדם. כלומר לדאוג למזון ולמים 24 שעות ביממה לכוחות המחפשים, לדלק, לכלי רכב טובים ועבירים בשטחים טופוגרפיים בעייתיים (ג'יפים, טרקטורונים ויחידות סוסים), החלפת כוחות בשטח בכוחות רעננים יותר, תיאום מלא בין היחידות בנוגע להפעלה מלאה של הכוחות. זה לא דבר מובן מאליו שיחידות רבות שמעולם לא פעלו יחד צריכות עכשיו להיות מתואמות לפרטי פרטים בכל הנוגע גם לתחזוקת הכוחות ולהיות ערוך במהירות רבה לטיפול בתקלות בשטח וגם לתת מענה מהיר למקרה של ניסיון המחבלים לפגוע באזרחים או בדיווחים על מציאתם באזור כזה או אחר".

בשבוע שעבר תפסו כוחות הביטחון את זביידי ושלושה מהמחבלים שנמלטו עמו מהכלא. הכוחות המחפשים לא חשבו להאט. עוד ועוד אמצעים וכוחות נוספים הצטרפו למעגל החיפושים שהלכו והתגברו באזורים הקרובים לשטחי יהודה ושומרון, בדגש על ג'נין וקלקליה וסמוך לגבול עם ירדן ובמספר כפרים בצפון הארץ. אף שההשקעה העצומה הניבה תוצאות, כך גם תפח סעיף ההוצאות.

שומר בכלא גלבוע לאחר בריחת האסירים הביטחוניים (צילום: amir levy, Getty Images)
כלא גלבוע לאחר בריחת האסירים | צילום: amir levy, Getty Images

"אני מעריך שהמשך החיפושים אחר שני המחבלים האחרונים שטרם נתפסו (איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת) יימשך בין ימים לשבועות. זה אומר עוד כוחות רבים בשטח, הוצאות לוגיסטיות רבות כולל הפעלת מערך מסוקים משטרתי וצבאי. זה אומר הוצאות בסדר גודל של בין 50 ל-100 מיליון שקל", חשף גורם במשטרה המעורה בפרטי המצוד, "צריך להבין שנלקחו מאות שוטרים וחיילים שהיו בכוננות ברחבי הארץ לצורך הסיוע באיתור המחבלים וזה גם אומר תשלום למקורות מודיעיניים בתוך שטחי איו"ש וברצועת עזה במקומות שאין לנו גישה מודיעינית טובה כדי לתפוס אותם".

אחד מקציני המשטרה שעדיין מעורבים בחיפושים סיפר על העבודה מסביב לשעון כדי לאתר אותם. "זה הרבה מאוד כסף. כרגע המספרים לא חשובים. זו משימה לאומית. בגלל החשד ששני המחבלים שלא נתפסו התפצלו ככול הנראה הדבר גורם לכאב ראש גדול איפה להתמקד בחיפוש אחריהם. אז מקצים עוד ועוד כוחות בשטח או ביחידות סייבר של המשטרה והשב"כ, יחידות גששים,  כדי למצוא קצה חוט שיוביל ללכידתם. יש אנשים שעוסקים בזה 24 שעות ביממה כמעט ללא הפסקה".

לדבריו כל יום חיפוש אחר המחבלים עולה בין עשרה ל-20 מיליון שקל בממוצע.

להערכתך, כמה יעלו החיפושים לקופת המדינה?
"בהערכה זהירה זה יכול להגיע לרבע מיליארד שקל".