בימים האחרונים עלתה לכותרות קריסתה האפשרית של אוורגרנד, חברת הנדל"ן השנייה בגודלה בסין שכבר צברה חובות של כ-300 מיליארד דולר. מה משמעות הקריסה האפשרית של החברה שמטלטלת את השווקים בעולם והאם היא יכולה להוביל למשבר דומה למה שקרה בארה"ב של 2008?

החברה הודיעה היום (רביעי) כי הגיעה להסדר עם בעלי אגרות החוב על מועד התשלום הקרוב על סך של 36 מיליון דולר. החברה לא ציינה כמה מבעלי העניין יקבלו תשלום ומתי, מה שעדיין משאיר בסימן שאלה את היכולת שלה לשלם על אג"ח מחוץ לסין בשווי של כ-83.5 מיליון דולר - שהמועד האחרון לתשלום הוא מחר. 

הממשל בסין ביצע בשנה האחרונה שורה של רפורמות כלכליות המשנות את פניה של החברה הסינית. השלטון רוצה להחזיר לעצמו את השליטה לאחר שנים שהמגזר העסקי פעל די בחופשיות וללא הפרעה. על מנת לתקן את אי השוויון, כפי שנטען על ידי השלטונות, הרפורמות נגעו כמעט בכל תחום: ההייטק, מגזר החינוך הפרטי, הגיימינג, הסלבריטאים – כולם נפגעו. ועכשיו, המהלכים בסין, עשויים להשפיע על השווקים ברחבי העולם.

בחודשים האחרונים הממשל ניסה לקרב את המגזר העסקי לקו האידיאולוגי של המפלגה הקומוניסטית כשהמטרה היא לצמצם את אי השוויון באמצעות רגולציות כלכליות. הגבלות וקנסות על חברות טכנולוגיה, וכמעט סגירה מוחלטת של ענף החינוך הפרטי במדינה היו רק חלק ממהלכים שביצעה המדינה ועתידה לבצע בהמשך. בכירים בממשל ציינו כי ההתאוששות של הכלכלה הסינית ממשבר הקורונה היא הזדמנות לבצע את הרפורמות מרחיקות הלכת.

ענף הנדל"ן בסין איבד שליטה

אחד מהתחומים שאיבד שליטה במדינה הוא ענף הנדל"ן. אזרחים רבים השקיעו בדירות ויזמים רבים, בהם כמובן חברת אוורגרנד, מינפו את עצמן, הגדילו את החוב לטובת הצמיחה והתבססו על מכירות המוניות כדי להחזיר את החוב.

כחלק מהמדיניות של הממשל בסין, ננקטו גם כמה צעדים על מנת לצנן את שוק הנדל"ן. צעדים כמו הגבלה על מתן אשראי ליזמים, הגבלה על מתן משכנתאות ועוד. הצעדים האלה פגעו אנושות ביכולת ההחזרה של חברת הנדל"ן הסינית שחובותיה עומדים על כ-300 מילארד דולר.

מי שיכול לחלץ את החברה הוא רק הממשל, שיכול להחליט כי החברה גדולה מדי כדי ליפול ולהזרים לה כספים. נכון לעכשיו, הוא לא הביע נכונות לעשות זאת והחשש הוא מפגיעה בכל הענף במדינה שתוביל לפגיעה בצמיחה של הכלכלה הסינית. 

פועלים באתר בנייה בסין (צילום: רויטרס)
אתר בנייה בסין | צילום: רויטרס

יש החוששים כי המשבר יתרחב ויפגע באופן נרחב בכלכלה העולמית, כפי שקרה ב-2008 עם קריסת ליהמן ברהדרס, אך האנליסטים מרגיעים. יניב פגוט, סמנכ"ל בכיר, מנהל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך מציין כי בניגוד למה שהיה בארה"ב, מרבית ההשקעות בשוק הנדל"ן הסיני הן בעיקר של תושבים מקומיים. יחד עם זאת הוא אומר "צניחה חדה בפעילות הדיור בסין יחד עם אובדן אמון של הציבור הסיני בהנהגה הסינית ובכלכלה הסינית עלול להביא לפגיעה חדה בצמיחה העולמית ולשרשר לפגיעה מהותית במדינות שכלכלותיהן בנויות באופן מהותי על ייצוא לסין".

"בנקודת הזמן הנוכחית לא הייתי ממהר ומנפק תחזיות על צניחה חדה בצמיחה הסינית אם אוורגרנד תקרוס", הוסיף. "מאחר והממשל הסיני הוכיח פעם אחר פעם בעשורים האחרונים כי הוא מסוגל לווסת את הכלכלה המקומית ולתמוך בה בעת הצורך ומנגד לצנן את הכלכלה כאשר דרושים צעדי צינון. בעת הקרובה נראה, ככל הנראה, ניסיונות סינים לייצב את הספינה השוקעת של אוורגרנד באמצעות מכירת נכסים והכנסת שותפים אסטרטגיים ולשדר למשקיעים מסרים מרגיעים".

מה צריך לעשות המשקיע הישראלי?

"עבור החוסך הישראלי, ירידה בתיאבון לסיכון כפועל יוצא מחשש למשבר כלכלי בסין תשרשר לתחזיות הצמיחה הגלובליות ולתחזיות הרווח של הפירמות הרלוונטיות", מציין פגוט. "ולפיכך משקיע החושש מאסקלציה במשבר בשוק הדיור הסיני וחושש שהממשל הסיני לא ישכיל לבלום את ההידרדרות צריך לשקול מחדש את ההקצאה של נכסי סיכון בתיק ההשקעות. בסיטואציה שכזו יש להתמקד בהשקעה בכלכלות וסקטורים בעלי חשיפה נמוכה לכלכלה הסינית".

"בניגוד לשקיפות הגבוהה בתעשיית קרנות הנאמנות הישראלית, דווקא גופי החסכון ארוך הטווח אינם מפרטים באופן שקוף דיו לציבור הרחב את החשיפה הגיאוגרפית שלהם למשק הסיני", הוסיף פגוט. "כך שלא ברור למשקיעים מה מידת הפגיעות של תיקי החיסכון של הציבור הישראלי לכלכלה הסינית בכלל ושוק הנדל"ן למגורים הסיני בפרט. נזכיר כי החריקות הקשות בשוק הנדל"ן למגורים הסינית מתרחשות זמן קצר לאחר בליץ רגולטורי של הממשל הסיני על ענקיות הטכנולוגיה הסיניות. הבליץ המדובר הביא לירידה חדה במחירי מניות פופולאריות אלו והופך את תמחור המניות האלו למשימה כמעט בלתי אפשרית".