יו"ר הפד ג'רום פאואל גרם  אמר היום (שלישי) כי יש לסיים מוקדם מן המצופה את רכישות אגרות החוב והוביל לנפילות במדדים המובילים בוול סטריט. המסחר בארה"ב כבר נפתח בירידות שערים לאחר הצהרת מנכ"ל מודרנה שאמר כי יעילות החיסון תפחת אל מול ווריאנט האומיקרון. גם מחירי הנפט ירדו.

פאואל אמר בעדות מול הסנאט כי הסיכון לעליית שיעור האינפלציה עלה ולכן על הבנק המרכזי לפעול מהר יותר לעצירת רכישות אגרות החוב, הוא ציין כי הווריאנט החדש מייצר סיכון חדש והצהיר: "כבר אי אפשר להסתכל על האינפלציה כמשהו זמני". הפד רוצה לסיים את מכירת האג"ח לפני שהוא יעלה את הריבית שנמצאת כיום קרוב לשיעור 0

"בנקודה הזו הכלכלה היא מאוד חזקה והלחץ האינפלציוני גבוה יותר", אמר פאואל. "לכן אני חושב שראוי לשקול להקדים את הפסקת רכישת הנכסים שלנו. אני מצפה שנדון על כך בישיבה הבאה. 

התפרצות האומיקרון שינתה את האופן שבו המשקיעים מנתחים את האינפלציה. מחירי הנפט וסחורות נוספות צנחו באופן חד אל מול תחזיות לצמיחה מואטת יותר בארה"ב. מחירי הנפט צנחו ביותר מ-6 אחוז ומשלים ירידה של כ-20 אחוז בחודש נובמבר. הצניחה החודשית הגדולה ביותר מאז מרץ 2020. "יש חוסר ודאות על איך אומיקרון ישפיע על הביקוש", אמר ג'יובאני סטונובו, אנליסט בקבוצת UBS לבלומברג.

"האיום על הביקוש לנפט הוא ממשי", אמר לואיס דיקסון, אנליסט ברייסטאד אנרג'י. "גל נוסף של סגרים יכול להוביל לירידה בביקוש של כ-3 מיליון חביות ביום ברבע הראשון של שנת 2022".

המדדים S&P 500 ודאו ג'ונס נפלו ב-1.4 אחוז. המשקיעים מנסים לנהל את הסיכונים ולהתאים את פורטפוליו ההשקעות שלהם בעקבות החשש מהתפשטות הווריאנט. נכון לעכשיו, אין מידע ברור בנוגע להשפעות האומיקרון וחוסר הוודאות משפיע על השווקים. "השווקים נמצאים במצב של המתנה ואף אחד לא יודע לאן זה הולך, ואם מדובר בבעיה או לא", אמר מייק בל, אסטרטג בג'יפי מורגן לוול סטריט ג'ורנל. "עד שלא יהיה ברור לכאן או לכאן מה מידת האפקטיביות של החיסונים לא הגיוני לקחת הימורים על מניות הקשורות למגפה".