מועדון הטריליון דולר מתחיל להיות צפוף, וענקיות הטכנולוגיה לוטשות את עיניהן לרף הבא – 3 טריליון דולר. מיקרוסופט נכון לעכשיו שווה קצת יותר מאפל והיא החברה עם הערכת השווי הגדולה בעולם – שתי החברות שוות קצת יותר מ-2.5 טריליון דולר.

אלפאבת, חברת האם של גוגל, שווה קצת פחות מ-2 טריליון דולר, כששוויה של אמזון מוערך ב-1.7 טריליון דולר. וכמובן, טסלה שנכנסה לאחרונה למועדון וכבר הגיעה להערכת שווי של 1.25 טריליון דולר.

סאטיה נדאלה, מנכ"ל מיקרוסופט (צילום: רויטרס)
סאטיה נדאלה, מנכ"ל מיקרוסופט | צילום: רויטרס

5 החברות האלה שוות יחד כמעט 10 טריליון דולר – כרבע מהשווי של כל חברות S&P 500 שעומד על כ-41.8 טריליון דולר. יכול להיות שחברה נוספת תצטרף למועדון, מטה (לשעבר פייסבוק), שהייתה בלב הסערה לאחר שפורסמה סדרת תחקירים של הוול סטריט ג'ורנל שהתבססו על עדויות של עובדת לשעבר בחברה על כך שהחברה הייתה מודעת לנזקים שהיא גורמת לצעירים ובכל זאת לא נקטה בצעדים למנוע אותם. השווי של ענקית הרשתות החברתיות מוערך היום בכ-930 מיליארד דולר.

חברת פייסבוק מיתגה את עצמה מחדש בשם META (צילום: רויטרס)
מטא (פייסבוק) מתאוששת | צילום: רויטרס

הכספים ממשיכים לזרום לתעשיית ההייטק העולמית, לכן לא מן הנמנע שכל החברות הללו יהיו שוות לפחות 2 מיליארד דולר, אם לא יותר. גם חברות אחרות, כמו ענקית השבבים Nvidia מתקרבים למועדון הטריליון דולר. זה כמעט בלתי נתפס שכל כך הרבה חברות יכולות להגיע לשווי כל כך גבוה, אבל הרווחים של כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ממשיכים להיות גבוהים, מה שמעלה גם את המחירים.

אילון מאסק (צילום: Matt Rourke, ap)
האם טסלה יכולה להמשיך את הצמיחה? | צילום: Matt Rourke, ap

ועדיין, יש גורמים שמזהים דימיון למה שקרה בנאסד"ק בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, וזה עשוי להיות סימן אזהרה. "הזינוק של טסלה מזכיר את המהלך של סיסקו ב-2,000", אמר מייק אורורוק, אסטרטג שוק ראשי בג'ונס טריידינג, בדוח שערך החודש.

טים קוק בשידור חי בכנס המפתחים של אפל 2020 (צילום: Brooks Kraft/Apple Inc, שי פרנקו)
טים קוק, מנכ"ל אפל | צילום: Brooks Kraft/Apple Inc, שי פרנקו

אורורק ציין כי המניות של סיסקו זינקו בכ-50 אחוז בשלושה החודשים הראשונים בשנת 2000, ואנליסטים של קרדיט סוויס חזו שהיא תהיה החברה הראשונה ששוויה מוערך בטריליון דולר. זה לא קרה, סיסקו שהייתה שווה כ-550 מיליארד דולר בשיאה מוערכת היום בכ-240 מיליארד דולר. גם אינטל מהמובילות של שנות ה-90 מוערכת היום בערך כמו השא שלה בשנת 2000.

הרבה יותר קל להגיע לצמרת מאשר להישאר שם. אין שום הבטחה שחברות כמו מיקרוסופט, אפל, אמזון, אלפאבת או אפילו טסלה ישמרו על מקומם בצמרת. חברות חדשות או טכנולוגיות חדשות עשוית לצוץ והרשימה של החברות עם השווי הגבוה ביותר עשויה להיות שונה לחלוטין בשנת 2040 למשל.

העיניים עדיין על האינפלציה

המחירים לצרכן עלו באופן חד בשל המשבר בשרשרת האספקה. סה"כ המחירים עלו שם ב-5.4 אחוז ביחס לספטמבר בשנה שעברה והגיעו לשיא של 30 שנה. האינפלציה, לפחות כרגע, צפויה להימשך. ג'רום פאוול, ראש הפדרל רזרב, ציין כי צריך להכיר בכך שעליית המחירים עלולה להשפיע על צמיחת הכלכלה האמריקנית.