למרות שענף הגלידות רשם ירידה בפידיון של כ-5 אחוזים לעומת שנת 2019,  השנה הגלגל מתהפך והענף חוזר להיות "רותח" עם כניסת שחקנים חדשים ועם התגברות התחרות. על פי נתוני דן רנד ברדסטריט, מי שהצילה את השוק ממשבר הייתה רשת הגלידריות "גולדה" שהמשיכה להתרחב למרות המשבר, ושינוי תמהיל המוצרים של החברות המסחריות.

ענף הגלידות בישראל מתחלק ל- 2: השוק המבורקד (צריכת גלידה בתוך הבית) המהווה כ- 40 אחוז מהשוק, ושוק ה'אימפולס' (קניית דחף) - הכולל גלידריות, פיצוציות, קיוסקים ומזנונים, מהווה 60 אחוזים מהענף בישראל. המגמה העיקרית בענף הגלידה בשנת 2020 הייתה צריכה מוגברת בתוך הבית, כחלק משינויי הרגלי הצריכה בשנה זו, בשל משבר הקורונה. יצרניות הגלידות שינו את תמהיל המוצרים שהן מכרו עד אז ועברו ממכירה של מוצרים באריזה אישית למאגדות גלידה ושלגונים ולאריזות משפחתיות.

השוק המבורקד נשלט על ידי שתי שחקניות עיקריות: גלידות שטראוס (40 אחוזים) , וגלידות נסטלה (כ-35 אחוזים).  חברות אלה תופסות את רוב שטחי המקררים בקרב רשתות השיווק.  השחקנית השלישית, 'בן אנד ג'ריס' הציגה עליה נאה באחיזתה בשוק בשנים האחרונות וחולשת נכון לסוף שנת 2020 על נתח שוק מוערך של כ-13 אחוזים.

אלא שנכון לעכשיו ,בשנת ,2021 נכנסו שחקנים חדשים והתחרות עלתה שלב: רשת שופרסל, לדוגמא, השיקה סדרת גלידות שמנת בפיינטים (מארזים) של 500 מ"ל בקונספט של המותג הפרטי - מוצר מתחרה לגלידות במארזים של בן & ג'ריס.

גלידה בטעם זעתר, בטטה וכנאפה (צילום: החדשות 12)
הגלידות שיפילו אתכם מהכסא | צילום: החדשות 12

בשוק הגלידריות ממשיכה רשת גולדה בצמיחה המואצת לאחר שפתחה במהלך השנה וחצי האחרונות עשרות סניפים חדשים והפכה לרשת הגלידריות הראשונה (והיחידה) המונה למעלה מ-100 סניפים ומתקרבת כיום כבר לכ-120 סניפים בפריסה ארצית. רשת גולדה, חולשת כיום על נתח שוק של כ-30 אחוזים מבחינת כמות גלידריות מופעלות מתוך סך הגלידריות הפועלות בישראל.

המכירות של רשת גולדה צמחו בעיקר על חשבון גלידריות עצמאיות שאינן היו מותאמות למשלוחים וסניפי גלידריות שפעלו בתוך קניונים, אשר, ונותרו סגורים במהלך הסגרים, רשתות שלא חברו לחברת משלוחים.

למרות זאת עבור חלק מהעסקים בענף, המהווים כעסקים קטנים, המודל העסקי של משלוחים לא תמיד כדאי כלכלית כאשר מתח הרווחים נשחק בשל תשלומי העמלות לחברות המשלוחים. לרשת גדולה או למותג חזק בדרך כלל כוח מיקוח גבוה יותר לגבי גובה העמלה, לעומת גלידריה עצמאית או סניף בתוך קניון, אשר במקור המודל העסקי שלה מושתת על תנועת קונים ולא על משלוחים. כך, על אף הפריחה הכוללת בענף, עשרות גלידריות נסגרו או שינו בעלות במהלך שנת 2020, ביניהן רשת וניליה, אייסברג וד"ק לק.

בנוסף, שחקנית אחרת מפתיעה היא רשת מקדונלדס שהשיקה החל  מחודש אוגוסט 2021 שתי גלידריות: "מק גלידה", הממוקמות בקניון עופר רחובות ובקניון הזהב בראשון לציון, במטרה להיכנס לתחרות ולנגוס נתח מהשוק. הגלידה שנמכרת במקום היא הגלידה המוכרת מסניפי מקדונלד'ס, "מק פיצוץ", רק שהפעם היא מוצעת במגוון רחב של 16 טעמים שונים, ובהם מסטיק, פירות יער, בייגלה, פיסטוק וגרנולה. גלידריות אלה משמשות עבור מקדונלד'ס כפיילוט לסניפים נוספים שמתוכננים להיפתח בעתיד הקרוב בערים נוספות ברחבי הארץ.

 

כמובן, לבל נשכח גם את רשת בן אנג ג'ריס והסערה שהתחוללה בחודשים האחרונים כששמה של החברה עלה לכותרות, לאחר שיוניליוור העולמית, המחזיקה במותג, הודיעה ביולי 2021 לנציגות בן אנד ג'ריס בישראל כי לא תאפשר מכירת גלידות של המותג בשטחי יהודה ושומרון, וכי כל עוד הגלידות ממשיכות להימכר ביהודה ושומרון, הסכם ההתקשרות עם הזכיין בישראל, איש העסקים אבי זינגר, עלול לא להתחדש עם סיומו.

להערכת דן אנד ברדסטריט, בשנת 2021, תחת המגמות הענפיות והפתיחה המחודשת של המשק (אם כי חלק מהענפים עדיין סובלים משיבוש כזה או אחר בפעילות וטרם שבו להיקפי פעילותם טרם פרוץ המשבר), חלה צמיחה מחודשת בפעילות ענף הגלידה, ובהתאם צפוי לצמוח מחדש הפדיון הענפי הכולל להיקף של כ 2.55-2.6 מיליארד שקלים.