משבר הקורונה בישראל הביא לזינוק משמעותי בצריכת האונליין של הישראלים ברשתות המזון הקמעונאיות – אבל גם ארבעה חודשים מאז פתיחת המשק, הישראלים עדיין לא חוזרים לתור בקופה. "אנחנו מעריכים כי בתוך 5 שנים מהיום – 30% ממחזור המכירות של רשתות המזון יהיה דרך האונליין", אומר רמי לוי ל-Business.

"החברות צפויות לשלש את המכירות שלהם בפלטפורמות הדיגיטליות", הוסיף וציין כי סגר והגבלות על המשק בתקופת החגים צפויים להקפיץ עוד יותר את המכירות באונליין, אך עדיין הוא לא רואה איום על הסניפים הפיזיים. "אנשים לא יוותרו מהר כל-כך על הגיוון והשפע שיש לסניפים הפיזיים להציע. מרבית הצרכנים אוהבים את החוויה שיש לסופר להציע, את המגוון הגדול ואת האפשרות לבחור בעצמם את המזון. המטרה שלנו היא לאפשר לכל צרכן לבחור את הדרך שלו למלא את סל הקניות – ולהבטיח לו חווית קנייה נוחה".

דוח חדש של חברת Stor.ai הישראלית חושף כי הקורונה הובילה לשינוי משמעותי בהרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי. החברה בחנה את המכר ברשתות המזון איתם היא עובדת בישראל, ביניהם רשת טיב טעם, יינון ביתן, מגה, מחסני השוק, am:pm, קשת טעמים וחנויות נוספות, בהשוואה לחודש יולי האחרון אל מול יולי שלפני תקופת הקורונה.

רמי לוי צילום יחסי ציבור (צילום:  יחסי ציבור )
"בתוך 5 שנים, האונליין יהווה 30 אחוז מהמכירות". רמי לוי | צילום: יחסי ציבור

על פי נתוני החברה, במהלך השנתיים האחרונות, סך המכר בפלטפורמת האונליין של רשתות המזון בישראל זינק בממוצע ב-154 אחוזים, כלומר פי שניים וחצי עד לחודש יולי האחרון.

הזינוק הגדול במכירות הגיע בין חודש פברואר למרץ אשתקד, פרוץ הקורונה בישראל, אז המכירות הוכפלו בתוך חודש ימים, ואילו הגיעו לשיאם בינואר 2021, אז שוק האונליין רשם עלייה של 228 אחוזים, מעל לפי שלושה ביחס לחודש יולי 2019.

אולם היבט חשוב עליו מצביע הדו"ח – הוא שינוי בהרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי. בעוד במהלך שנת הקורונה חלו תנודות גדולות במכר באונליין בחודשים השונים, אשר הושפעו מההגבלות על המשק והסגרים, בחודשים האחרונים נראה שחלה התייצבות במדדים ועל אף שהוסרו מרבית המגבלות החל מחודש מרץ, הצרכן הישראלי ממשיך לרכוש אונליין.

"כבר אחרי הסגר הראשון נחשפנו לתופעה שאנשים מתקשים לחזור להרגלי הצריכה הישנים", מסבירה אורלי טל, מנכ"לית חברת stor.ai. "אף אחד מאיתנו לא אוהב לחפש חניה קרובה לסופר, לחכות בתור ארוך בדרך לקופה ולסחוב שקיות מהבגאז' לקומת הבית - בטח לא ישראלים. בזכות הקורונה, הציבור לפתע התאהב באונליין ובאפשרות לעשות קנייה שלמה מהספה בתוך עשר דק', אפילו בעשר בלילה ולקבל את ההזמנה למחרת בבוקר עד לפתח הדלת".

נתח האונליין בשופרסל חצה את רף 20 האחוז, רמי לוי שילשה את כוחה

על פי מנכ"לית החברה, נתח שוק האונליין ברשתות המזון בישראל אשר נעמד להערכת החברה על סך חמישה מיליארד שקלים נכון לשנת 2020, הכפיל ואף שילש עצמו בכל אחת רשתות המזון בישראל, לאחר שנים של דשדוש.

חברת שופרסל לדוגמה, הגדולה מבין רשתות המזון בישראל ובעלת נתח האונליין הגבוה מבין החברות עוד טרם מגפת הקורונה, פרסמה הבוקר (ד') במסגרת דו"ח הרבעון השני כי נתח האונליין בחציון הראשון של 2021 מהווה 20.6% מרווחי החברה.

עסקה גדולה לשופרסל ארכיון (צילום: חדשות 2)
נתח מכירות האונליין בשופרסל חצה את ה-20 אחוז | צילום: חדשות 2

גם רשת רמי לוי שיווק השקמה רשמה הישגים מרשימים: החברה טוענת כי שילשה את נתח האונליין שלה נכון לחודש יולי האחרון – 12 אחוזים לעומת ארבעה אחוזים בלבד בתחילת הקורונה, כשגם רשת המזון טיב טעם רשמה עלייה בשיעור דומה נכון לרבעון הראשון של השנה, אז המכירות באונליין הגיעו לסך 9.5 אחוזים מסך מכירות החברה לעומת 3.5 אחוזים לפני כן.

"הייתה לנו תכנית כבר מלפני שנתיים להקמת 15 מחסנים רובוטיים מתקדמים שישדרגו את מערך הקניות באונליין של הרשת - הקורונה נתנה עוד דחיפה משמעותית למהלך", מדגיש רמי לוי, ומוסיף כי שניים מהמחסנים כבר נפתחו – הראשון במגדל שלום בתל אביב והשני בבאר שבע. "אנחנו רואים מגמה כלל עולמית לכיוון האונליין בקרב רשתות מזון, אבל אם לא הקורונה, היה קשה הרבה יותר לשנות את הרגלי הצריכה של הציבור".

"רשת שלא תשדרג את מערך האונליין שלה עשויה לפגוע ביכולת שלה לשרוד"

בחברת stor.ai, אשר מפתחת פלטפורמות מסחר דיגיטליות מתקדמות ומסייעת במתן פתרונות טכנולוגיים ורובוטיים עבור מעל ל-350 רשתות מזון בין היתר בישראל, קנדה וארה"ב, מסכימים עם דבריו של רמי לוי ואף מדגישים: "רשת קמעונאית שלא תשדרג את מערך האונליין שלה – עשויה לפגוע לעצמה בצמיחה ואולי אפילו ביכולת שלה לשרוד", כך על פי מנכ"לית החברה, אורלי טל.

"אם פעם לצרכן היה חשוב בעיקר איכות המוצר והמחיר שעליו לשלם – היום נכנסו לתמונה פרמטרים נוספים כמו מהירות, ניידות ויעילות של חווית הקנייה. האונליין היא לא רק עוד פלטפורמת מסחר – היא גם משפרת את רווחיות החנות".

על פי החברה, שדרוג מערך האונליין מאפשר לרשתות לבצע תחלופה גדולה יותר של מוצרים וכך להימנע ממוצרים פגומים שמאבדים את ערכם, וכך גם לצמצם מדפים וייעל את שטח המסחר בחנות – דבר שיביא לחיתוך עלויות התחזוקה ושיפור הרווחיות. כמו כן, מחסנים רובוטים יחסכו כוח אדם שעולה גם הוא לא מעט כסף לחנויות ויביאו לקיצור התורים הארוכים לקופה.

"לא סתם אמאזון מקימה ציי משלוח של רחפנים ומחסנים רובוטים עצומים", היא מציינת, "על פי התחזיות בארה"ב, בארבע שנים הקרובות מסחר האונליין מסביב לעולם יכפיל את עצמו – ולא כדאי לאף אחד להישאר מאחור".