משרד האנרגיה הודיע היום (רביעי) כי בחצות הלילה שבין חמישי לשישי השבוע יעודכנו מחירי מוצרי הדלק שבפיקוח הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יתייקר ל-6.39 שקל לליטר, עליה של 8 אגורות ו-1.27 אחוז מחודש קודם. התוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם. 

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) יתייקר ל-5.47 ש"ח לליטר, עליה  של 8 אגורות מחודש קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 18 אגורות לליטר (ללא מע"מ) -  ללא שינוי מחודש קודם. 

מחיר הדלק בישראל נקבע לפי מחירי הנפט באגן הים התיכון (CIF W MED), כפי שנרשמו בימים האחרונים של כל חודש. עם זאת, מחיר הדלק עצמו מהווה רק 27.8 אחוז מסך המחיר לצרכן, בעוד שמס הבלו על הדלק עומד על כמעט מחצית (48.7 אחוז) מהמחיר. הבלו הוא מס עקיף, שנועד לצמצם את צריכת המוצרים או הסחורות שעליהם הוא מוטל.  בשילוב עם הוצאות המימון (8.8 אחוז) והמע"מ (14.5 אחוז) ניתן לראות שמחיר הדלק עצמו הוא רק מעט יותר מרבע מסך המחיר לצרכן. ישראל נחשבת לאחת המדינות עם שיעורי המיסוי הגבוהים ביותר בעולם על דלק.  

מחיר הנפט בעולם זינק השבוע לשיא של שלוש שנים, לאחר שמחיר חבית ברנט חצה את רף ה-80 דולר. "מחירי הנפט נקבעים על ידי אופ"ק, ארגון יצואניות הנפט, או על ידי אופ"ק פלוס, שזה כולל גם את רוסיה", מסביר ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר במיטב דש ברוקראז'. "המדינות הללו מתכנסות מדי חודש כדי להחליט כמה נפט הן מפיקות, ובמשך השנתיים האחרונות לפחות הן כל הזמן מורידות את התפוקה. זה היה מצוין כשהן הורידו תפוקה בחדות בתקופת הקורונה, אבל עכשיו יש התאוששות בכלכלה העולמית עם עודפי ביקוש למוצרים, חומרים, שירותי ספנות ועוד -  ובאופ"ק פלוס עדיין לא מעלים את התפוקה באופן משמעותי". 

למה לא מעלים את התפוקה באופ"ק פלוס?

"הם מנסים לאזן בין היצע לביקוש, מה שרק מחדד את הנקודה שמחיר הנפט העולמי הוא מחיר נשלט ומפוקח. יצואניות הנפט רוצות מצד אחד להבטיח מחיר שיגרום להפקת הנפט להיות משתלמת, כלומר: מחיר גבוה, אבל מצד שני הן מעוניינות שהמחיר לא יהיה גבוה מדי, כדי שלא יעצור את ההתאוששות הכלכלית העולמית אחרי משבר הקורונה". 

מחיר הנפט כבר זינק ב-55 אחוז מתחילת השנה. איפה האיזון?  

"כרגע, המחיר אכן יחסית גבוה וזה גם נובע מרמות מלאים יחסית נמוכות, שהולכות ונשחקות בחודשים האחרונים. זה יכול להתאזן במידה מסוימת אם מדינות אחרות, שלא כלולות באופ"ק פלוס, יגדילו את ההיצע שלהן. אני מדבר בהקשר זה בעיקר על ארצות הברית וקנדה".

מה עם פתרונות הרכב החשמלי? הם עדיין לא משפיעים על התמונה הכללית? 

"השיעור של כלי הרכב החשמליים מסך הרכבים הקיימים בשוק עדיין מאוד נמוך. עם זאת, אין ספק שיש מגמת ארוכת טווח של שימוש ברכבים כאלה ובטווח הארוך הם כן יורידו את השימוש בתזקיקי נפט. ייקח 5 עד 10 שנים עד שזה ישפיע באופן משמעותי על מחירי הנפט. באירופה כבר יותר מ-40% ממכירות מכוניות חדשות הם ברכבים חשמליים או היברידיים. המצבה של הרכבים החשמליים מסך המכוניות על הכבישים באירופה עדיין נמוכה מאוד, אבל קיים שיעור של 30%-40% ממכירות רכבים חדשים כבר כמה רבעונים ברציפות. זה מראה לנו שבעתיד התמונה תשתנה".