אף אחד לא יודע מה צופן העתיד, עוד כמה זמן ימשך המשבר וכמה עמוק הוא יהיה. אך בקרן ההשקעות Lucid Capital ניסו לעשות אינטגרציה וסדר בנתונים כדי לספק איזושהי תחזית להמשך. את המסקנות הציג שחר כהן, השותף המייסד, במצגת זום שהעביר אמש.

"אנחנו מאמינים שהמשבר הנוכחי מזכיר את בועת הדוט.קום רק בשוליים, בסקטורים ספציפיים כמו אנרגיה מתחדשת, חברות אוטו-טק ולידארים למניהם וחלק מחברות ה-SaaS. דברים שהם בין מופרכים לבין הונאה מוחלטת", טען כהן. "אבל בתחומים אחרים, אין מה להשוות בין בועת הדוט.קום ועכשיו".

כהן טען ראשית ש"הווליואציות יותר סבירות" במשבר הנוכחי. הוא הראה למשל שהמכפילים בעת בועת הדוט.קום של כל מיני חברות טלקום נעו סביב הפי 70 על הרווחים ואילו היום הביג טק נסחרים במכפילים הרבה יותר נמוכים: מטא במכפיל 15, נטפליקס במכפיל 18.5, גוגל במכפיל 20 וכן הלאה.

נוסף על כך, בלב המשבר אז - היו חברות טלקום שמכרו "קופסאות", כמו סיסקו, מוצרים בשולי רווח נמוכים ובלי מודל הכנסות חוזרות. היום חברות הטק מוכרות תוכנה במודל מנוי מתחדש. הוא הזכיר גם שבבועת 2000 חברות הטלקום חוו פתאום כניסה של שחקניות סיניות זולות שפגעו בהן קשות, מה שפחות עשוי לקרות היום לגוגל, פייסבוק ואמזון (להוציא טיקטוק). כהן הציג גם ירידה במחירי הסחורות: חיטה, נפט, ברזל וכן הלאה, כמו גם ירידה במחירי התובלה הימית ביחס לשיא המשבר: מחיר מכולה של 5,000-6,000 דולר מול 20 אלף דולר בשיא. כל אלו עשויים להשפיע לטובה על מחירי המוצרים בעתיד.

למרות כל זאת כהן לא צופה התאוששות מהירה בשווקי המניות, צורת V כפי שראינו בקורונה, אלא יותר עלייה מתונה והדרגתית - הוא דימה את זה ללוגו של נייק - סווש. "כן נראה מיתון ופיטורים וחברות יחוו ירידה במכירות אבל זה פשוט כבר מתומחר במחירי המניות", אמר, "השוק חי שניים-שלושה רבעונים קדימה".

"השוויים של חברות הסטארט אפ נפגעו במין תנועת מלקחיים אכזרית. תהיה ירידה במכירות, בגלל התארכות תהליכי המכירה, וגם בגלל המיתון - משקיעים פחות במרקטינג. מהצד השני, גם המכפילים על המכירות ירדו משמעותית"

אבל כל זה נוגע לשוק הציבורי. עבור תעשיית ההייטק הפרטית התחזית שלו הרבה יותר עגומה. "מרחץ הדמים עוד לפנינו, ובצורה משמעותית", טען כהן. "השוויים של חברות הסטארט אפ נפגעו במין תנועת מלקחיים אכזרית. תהיה ירידה במכירות, בגלל התארכות תהליכי המכירה, וגם בגלל המיתון - משקיעים פחות במרקטינג. מהצד השני, גם המכפילים על המכירות ירדו משמעותית". במילים אחרות: שני צידי מכפלת השווי נפגעו.

כהן הציג ניתוח של מורגן-סטנלי שהראה שבצורה היסטורית יש פער של 18-24 חודשים בין גיוס לגיוס בחברות יוניקורן. ולכן הוא צופה ש"מרחץ הדמים" לדבריו, יחל סביב חורף-אביב 2023. "זו נקודת הזמן שבה סטארט אפים שגייסו בשיא של 2021 יצטרכו מזומן, ויתחיל גל של דאון ראונדס" הוא מסביר. הכוונה לחברות שיהיו חייבות כסף ולכן יגייסו בשווי יותר נמוך מבסיבוב קודם. גיוס כזה משפיע לרעה על האחזקות של כל בעלי המניות הקודמים, קרנות הון סיכון (שההחזרים שלהן יפגעו), יזמים שידוללו וכן עובדים שמחזיקים אופציות - שיהפכו שוות אפס. ראינו את זה קורה כבר בעולם אצל "קלרנה" ובישראל בחברת ביזאבו. אבל כהן טוען שזה רק הקדימון.