דיבור ישיר
תגובות (197 תגובות ב-113 דיונים)
63. וואו! כתבה מצוינת. מדויקת. וחשובה. מזמן לא נהניתי לקרוא ככה .
הכתבה הזו כל כך חשובה לא רק בגלל שהיא מצליחה לדייק בתיאור המצב, מה שלרבים מאיתנו קשה להסביר. היא חשובה כי צריך לתת אותה לקרוא לכל הדור המבוגר יותר, בעיקר אלה שיושבים בעמדות הבכירות, שיבינו לאן הם הובילו את הדור שמתחתם. אם הם לא מוכנים לעזור ולשנות את המצב, לפחות שיבינו לאן הם הובילו את כולנו ולאן זה הולך.
* קוראת   18/03/16 | 23:48
62. כתבה נהדרת ומרגשת.
* עצוב ונכון   18/03/16 | 21:58
61. לגליזציה אתמול
אין לי כסף
* הוויד יקר   18/03/16 | 21:41
60. "בא לי" , "אישה מבשלת", תירוצים, מגיע לי,
יש איזה תקינות פוליטית שלא רכבו עליה פה, כדי להצדיק חיים חסרי אחריות ואז השתחלות במישהו כאשם בצרות? בכל תכניות הבישול, רוב הבשלנים - גברים. ללמוד להכין 4-5 ארוחות שונות לבד זה סיפור די פשוט, ולא לוקח "שעות על בצלים ושומים (WTF?!)" . לא, לא חייבים להתאוורר פעמיים בשנה בטורקיה או whatever. זה פשוט דור שחושב שהכל מגיע לו, עכשיו, ואם אין אז מהפיכה! זה לא "חיי הישרדות עלובים", זה חיים של בנייה והתקדמות. זה לא משחק וידאו שתוך 5 דקות אתה ברמה 7, בחיים לוקח שנים להגיע לרמה 7. תשאלו את ההורים ואת ההורים שלהם. בעצם, זה די באשמתם, שהם ניסו לפצות אתכם על שהיה להם חיים של "לא סבבה 24X7" , וחינכו אתכם שהכל מגיע וכל דבר זה פידבק חיובי. יש לכם שתי ברירות, כי תכלס, גם בברלין אנשים עובדים לפרנסתם וחוסכים לדירה וכל זה: להמשיך לצפות ש"מישהו בממשלה" ימציא כסף יש מאין (טיפ: זה לא יקרה. זה קורה בשוודיה ונורווגיה בגלל המון נפט וגז, שפה מסרבים בכלל להפיק ורוצים "לשמור לדורות הבאים" או "לא להזיק לסביבה"). רוצים הכל, מייד ועכשיו? סבבה. זו צפיה שהיא מתכון לחיים של אכזבה ומרירות שוא. לא, הפוסט שלי לא פסימי. ההיפך, הוא אופטימי - אני טוען שזה בידים שלכם.
* גל   18/03/16 | 21:11
מסכים עם ההנחה הבסיסית אבל
כשאתה עובד 10-14 שעות ביום בשביל 10000 ש״ח בחודש פלוס מינוס, זה מי ששכיר, עצמאי משלם מזה גם ביטוח לאומי, אני לא לא חושב שיש לי או לחברים שמסביבי, כולנו אקדמאים באיזור גיל 30, סיכוי לדירה או לחיסכון משמעותי. כל עוד אין לי ילדים, חופשה באירופה פעמיים בשנה זו ההימלטות היחידה שלי מ230 שעות עבודה בחודש ויותר, בלי אופק.
* שי   19/03/16 | 07:12
מי מכתיב את החיים בעצם
אנחנו דור האינטרנט התעוררנו חלקית , נחשפנו לעולם לקפיטליזם ולזוועות שהממשלות והתאגידים עשו בעולם ,גילינו שלא שומרים עלינו . אנחנו מוכרים את זמננו בזול וקונים ביוקר כי אין משו אחר , דברים שנועדו להתקלקל בשביל שנקנה שוב . אז חצי מבואסים וחצי מכחישים ולא רוצים לדעת כמה העולם שלנו נוראי . קפיטליזם עבר זמנו , אנחנו עבדים מודרנים מגיע לנו טוב יותר אבל אנחנו מרגישים שאין לנו את הכוח לשנות . חפשו פרויקט ונוס לרעיון לעולם טוב יותר.
* לא מפונקת    19/03/16 | 09:32
ללא מפונקת
הדבר היחיד שנחשפתם אליו הוא החיים הטובים. אם פעם העשירים חיו טוב ושאר האנשים לא ידעו איך מותרות ניראים, כיום בעידן האינטרנט והפייסבוק כולם יודעים גם איך ניראים השרותים בבתים של עשירים ורוצים גם. רוצים הכל גם כשאין אפשרות, והדור היום חושב שאם הוא רואה את זה באינטרנט וזה קיים אז גם מגיע לו, הכל. ואם הוא לא מקבל אז יוצאים לרחוב לעשות בלאגן. דור של מפונקים עצלנים וסרי אחריות שמפילים את האחריות למצבם על כולם, ובעיקר על הדורות הקודמים שאכלו ושתו להם. לא, לא חייבים לנסוע לחול, ולא חייבים לצאת לפאב או מסעדה, ולא חייבים להזמין אוכל. כן זה פחות כיך, זה מצריך יותר עבודה אבל זה המצב. תהיו עשירים, תחגגו, בינתיים תקרעו את התחת ותסתמו את הפה.
* האחד   19/03/16 | 18:15
סופסוף תגובה חכמה.. מסכים איתך באלף אחוז
* אורן,   19/03/16 | 20:22
אם היו נלחמים *בזמן* במחירי הנדלן דור הY לא השונה מקודמיו
אם המחירים היו נשארים ברמה שגבוהה מאוד לאירופה אבל נמוכה מאוד לרמה בארץ כ100 משכורות ממוצעות לדירה - דור הY לא היה שונה מקודמיו.
* כל הסיפור הוא נדל"ן   20/03/16 | 17:40
59. אפשר לרכוש דירה בפריפריה
מאד רחוקה דירה זולה ולחיות בעצמך במקום אחר, אפשר לחיות כל החיים בשכירות, אפשר להבין סוף סוף שכך המדינה תופסת את עבדיה וסוחטת אותם כמו מיץ עד הזקנה, הכל מהפחד והחרדות מהעתיד הלא נודע, כמה שפחות לשלם לאח הגדול, בלי רכב, בלי מיסי קניית דירות, בלי מותגים שמשחקים על החוסר בטחון והרצון החברתי לשייכות, בלי לחפש השוואות איך חיים אחרים, לחיות לפי היכולת וללא שטיפת מוח הצרכנית ופולחן ההורות ששוב כובל לחיי עבדות נצחיים, פחות אוכל (כי הרוב אוכלים המון), עם כוס קפה בחוץ ואפילו לפעמים מסעדה אפשר להתנתק מחיי העבדות שקורים כאן...(נכתב בכנות ללא שום ציניות )
* לא חוסכת    18/03/16 | 20:52
58. אנחנו חיים במדינה של שופוני
וזה כל הסיפור. חייבים רכב חדש כל שנה, ואם אתה לא יושב במסעדות/מזמין הביתה 3 פעמים בשבוע וטס פעם בשנה לחו"ל מסתכלים עלייך בעיני עגל של "אוי אתה עני". מספיק כבר עם הבכי ונהי של "אם אני לא יכול לקנות דירה עם החסכונות שלי אז שיישרף העולם ואני לא אחסוך שקל". זה לא משחק סכום אפס. מי שמתנהל בחוכמה ומשכיל לחסוך ולדחות סיפוקים מצליח, נקודה.
* אלה   18/03/16 | 19:49
57. פשוט נכון ועצוב
* ורד   18/03/16 | 19:26
56. המלצה למסעדה?
* צעיר   18/03/16 | 17:37
תכלס, נהייתי רעב
* ו   19/03/16 | 20:19
55. הורדתי מינון מהמסעדות....זה לא שווה את זה ולא כדי לחסוך אלא בגלל צדק אישי
אני הגעתי למסקנה שאני בקושי יוצא למסעדות כי וואלה, גם זה יקר, ועם כמה שאני אוהב לבלות וביליתי במלאאא מסעדות, ואני מכיר מלא מסעדות טובות בת"א והסביבה, שאני מסתכל על התפריט ואני רואה מים מינרליים ב 12 ש"ח, תה ירוק ב 12 ש"ח זה מעורר בי חלחלה...ממש ניצול של אדם שמארחים במסעדה, במקום להציע לו שתייה חמה ומים על חשבון הבית הוא צריך לשלם על זה מחיר של חבילה שלמה של שישיית מים או חבילה שלמה של תיונים. לא מספיק המחירים של המנות מופקעים אפשר לחשוב כמה זה כבר טעים...אבל 65 ש"ח למנת פסטה זה מוגזם ביותר! במחיר הזה אני אקנה מצרכים להכנת פסטה לשבוע שלם! ויוצא לי ממש טעים.... אז נכון מדי פעם אני דואג לפנק את עצמי אבל כבר הרבה פחות רק כי מגעיל אותי לראות איך מנצלים אותנו בעלי המסעדות וצוחקים לנו בפנים עם המחירים בתפריטים ההזויים...המבורגר ב 55 ש"ח...באמת?? שידחפו אותו...
* מאור   18/03/16 | 17:23
גם יותר בריא
* אילנית    19/03/16 | 18:47
יפה כתבת
הפסטה זו דוגמה מצויינת , המנה בערך הכי זולה שיש , עוטפים אותה בפלצנות והופ 60 ש"ח ... בעלי המסעדות והשפים קונים דירה
* ירון   28/03/16 | 15:27
54. צודקת במאה אחוז.עוברים לקנדה
* עורכת דין שנמאס לה להיות עו"ד בשכר מינימום   18/03/16 | 15:33
בהצלחה! מחכים לך שם מיליונים!
או שלא
* יוסי   20/03/16 | 11:40
53. כתבה מעולה, תודה.
* עודד   18/03/16 | 15:01
52. כתבה מעולה.
* Shosh   18/03/16 | 15:00
51. עכשיו רע ? חכו שכולם יתעוררו ביחד ויפסיקו לצרוך
המסעדות ושאר המקומות גם הן מספקות עבודה לרבים. ברגעמשהכל ייעצר אז באמת נצלול למיתון קשה עם אבטלה גדולה. מה הפתרון ? חינוך - חובת לימודצילדים לעבוד עם תקציב אישי החל מהכיתות הנמוכות ועד בגרות. מקצוע חובה של ניהול פיננסי אישי. מה הקשרצבין הבחינות היום לביןבגרות? חוק חיסכון חובה. חובה עלינות כאזרחי לדאוג שכל אזרח יחסוך ולו באופן סמלי משהו. זה כמו שאנחנו מגבילים מהירות בכביש. ניהול תקציב אישי בבנק עם התראות. כל בנק יחוייב להתאים את החשבון אונליין שלו כך שיכיל התראות חריגה מתקציב אישי ביחס להכנסות. גרפים על הוצאות בהתאם לתחום מחייה וכו. לשכת הפרסום הממשלתית צריכה להפנות את מודעותהציבור להתנהלו פיננסית ותכנון לטווח ארוך. וכן להפיל את מחיר הדיור בכל מחיר. כן גם אם זה יגרום לזעזוע בשוק לטווח קצר.
* שחר   18/03/16 | 14:30
50. אנשים מתקשים לחסוך מאותן סיבות שקשה לעשות דיאטה
א. זמינות הפיתויים ב. יכולת נמוכה לדחות סיפוקים כל השאר זה סיפורים תרוצים ורציונאליזציה לאחר מעשה.
* מומה 2   18/03/16 | 13:45
תושבה לא עניינית
השורה התחתונה של המאמר זה שמוציאים כי אין למה לחסוך, וסיפוקים או לא על אף אחד לא נגזר לחיית חיים בלי איזה מסעדה פעם בחודש או איזה חולצה מזארה, גם לסטודנט הכי עני שיש מגיע להנות טיפה מהחיים, הכלכלה במשבר, ולא מדובר פה הסיפורים ולא בנעליים, גדל פה דור לא פחות מוצלח מהדור הקודם, החיים הם חיים שונים מבעבר
* מומה זה בכלל מוזיאון   18/03/16 | 15:34
מי אמר שלחסוך זה רק לדירה?
בוודאי שיש למה לחסוך, גם אם לא נוכל לקנות דירה. אפילו במאמר מצוין שצריך לחסוך בשביל שעלולות לצוץ הוצאות לא צפויות וזמנים פחות נוחים (בין עבודות למשל...). ואז גם ה"רק" 60,000 שח שחסכנו יכולים להיות הצלה. החיים על אשראי משעבדים את המבזבז לבנקים (בניגוד לטיעון שאי-חסכון נועד כדי להימנע מהבנקים).
* מומה   18/03/16 | 21:54
לא. לא מגיע לו.
אם יש לו כסף שיקנה. שיקנה חולצה בזארה או חופשה בחו"ל או בית בכפר שמריהו. הבעיה שאין לו. ולדעתך מגיע לו גם כשאין לו. ואני שואל למה? למה מגיע לו? הוא לא הרוויח את הכסף הזה. הוא לא שלו. למה שייקנה חולצה? או יטוס לחו"ל? אין לו כסף, שיחסוך! וכשיהיה לו שייקנה. אז לא, לא מגיע לו.
* אש   20/03/16 | 00:50
49. כתבה מעולה
כיף לי כל פעם מחדש לקרוא את הכתבות שלך, את כותבת נפלא וכל כך נכון. הלוואי שהיינו יכולים לשנות את זה, בקרוב המצב כבר יהיה בלתי נסבל וכולנו נתייאש לגמרי.
* רונה   18/03/16 | 13:41
48. אחת הכתבות המעניינות איזה כיף👍👍
* רוי   18/03/16 | 13:30
נכון
* א   19/03/16 | 18:47
47. תודה על המאמר
אני היגרתי לברלין כדי להיחלץ מהדוחק הזה, שעם משכורת של מתכנת צעיר בהייטק כל מה שיכולתי להרשות לעצמי הוא לשלם שכר דירה, חשבונות, אוכל ולצאת פעם בשבוע במקרה הטוב. בשום צורה לא יכולתי לחסוך אפילו כדי שיהיה לי הון עצמי למשכנתא. היום בברלין יש לי דירה משלי, באיזור די מרכזי, והתחבורה הציבורית ממילא מצוינת. אני עובד במשכורת טובה בהייטק פה ולוקח לי חצי שעה בדיוק מדלת לדלת. החיים פה יותר טובים, יותר רגועים ויותר משתלמים, אם כי גם פה המחירים הולכים ומתייקרים. ואנא חסכו ממני את התגובות על אנטישמיות, מוסלמים ונאו נאצים. ישראל הנאורה תימחק הרבה לפני אירופה הנאורה.
* ברלינאי   18/03/16 | 13:15
46. אני חוסך
אני בן 30 גר בבית כי אני מעוניין לחסוך,אני אקדמאי בעל מקצוע מכובד, לא נוסע ברכב פאר (שנת 2008), ככה נשאר לי יותר כסף לצרכים שלי ולבילויים שלי, בחורות לא הכי אוהבות את זה, אבל שקודם יחזיקו רכב, ולא יצפו שישלמו עליהן ואחרי זה נדבר. אז לא חייבים להוציא את כל המשכורת על שכירות וכל היום לטוס (מספיק פעם ב-חופשה זולה).
* תומר   18/03/16 | 13:14
תומר - אני במצב דומה
יש דרך לדבר איתך באופן פרטי?
* נעמה   19/03/16 | 09:28
45. תותחית כל הכבוד! קולעת בול
* בר לוי   18/03/16 | 13:10
44. זה מאוד טבעי! מחירי הדיור עלו השנה ב100 אלף נוספים..
אז למה שנחסוך? מה הטעם? פשוט מחכים לקטסטרופה שתצניח את מחירי הדיור ולבנתיים חיים את החיים. את אלטרנטיבה אחרת.
* שיי   18/03/16 | 13:08
43. אקדמאי עם תואר שני
כתבה מעולה ומדוייקת. אני אדקמאי עם תואר שני, עובד בין 100 ל 125 אחוז משרה בחודש ועדיין מוצא את עצמי נאבק. הלוואי שיכולתי להגיד שזה בגלל שאני בזבזן, אבל לא. הכסף שלנו קונה פחות ופחות. וכמו שגדולים ממני אמרו "אנחנו דור מזויין".
* נאבק   18/03/16 | 12:37
42. הכל עניין של זמינות אמצעי הצריכה ומוצרי הצריכה
צריך לחסוך כמו שהיא כתבה, בשביל שתהיה מוכן לכל מיני אפשרויות בחיים. אפילו בשביל הילד שבטח תרצה בשלב כלשהו, בשביל טיטולים ומטרנה והוצאות מטורפות של שנתיים ראשונות. אנשים תמיד ניסו לאמץ לעצמם את סגנון החיים של המעמדות הגבוהים יותר והרבה פעמים היו מוכנים לשלם על זה מחירים מטורפים. סתם לדוגמא: קרל מרקס שכל החיים שלו כמעט חי על חשבון אחרים, עדיין החזיק משרת אישי ומזכיר, אפילו שאישתו היתה מוכנה לעשות עבורו את עבודת הקלדנות. אנשים מסרו את ילדיהם למטפלות ומניקות מפוקפקות, כי ככה עשו המעמדות העליונים... הדור הזה מבזבז משום שהאשראי יחסית קל והמוצרים לצריכה מאוד זמינים, זה הכל. פעם כשרצינו לטוס היינו צריכים לגשת לסוכן והכל היה מאוד מסובך, היום בלחיצת כפתור אפשר לטוס
* מומה   18/03/16 | 11:58
41. מאמר מעולה
מאור מאיר עיניים. אבל עם כל הכבוד צריך לזכור שהדור שלנו באמת נהנתן מדי, עניין של תרבות
* דור הwhy   18/03/16 | 11:22
הדור שלנו שואל שאלות
מוכרים וצורים מבזבזים משאבים ובעיקר את הזמן של עצמנו . מגיע לנו טוב יותר לרעיון טוב יותר חפש פרויקט ונוס
* מישהי    19/03/16 | 10:54
40. מאמר כל כך חשוב ונכון
* דניאל ג   18/03/16 | 11:11
כמות המסכימים ממש מטרידה אותי
אוסף של בכיינים
* יוסי   20/03/16 | 11:39
39. שני צדדים למטבע
גם מאוד יקר פה ולא מדובר רק על קניית בית, אלא על דברים שבלעדיהם לא נשרוד כמו אוכל בסופר, ירקות וכו. אבל מצד שני יש אנשים שמתבכיינים שאין להם כסף ולא מצליחים לסגור את החודש ואחר כך קונים לילדה שלהם בת ה-10 צמיד פנדורה שעולה אלף שקל...התחרפנתם?? אם אין לכם כסף לסגור את החודש מה אתם זורקים אלף שקל על צמיד?? תסבירו לילדים שלכם שכל שקל חשוב ואין לכם אפשרות לקנות צמיד בסכום כזה. לא פלא שהילדים של היום רוצים הכול עכשיו ומייד
* .   18/03/16 | 11:06
38. אפשר לסכם את הכתבה בשתיי מילים- עבדות מודרנית
כולנו עבדים וככה נישאר עד שנחליט להתאגד מול העשירים והגנבים.. אנחנו יותר מהם בכמות אבל הם שומרים על התחת של השני ואנחנו עסוקים בלהילחם אחד בשני! יחי ההבדל שעושה את כל ההבדל! מדינת היהודים כבר מזמן הפכה לסדום ועמורה והאדישות הזאת תעלה לכולנו ביוקר.אנחנו דור מיסכן והדור הבא יהיה עוד יותר מיסכן
* יעל   18/03/16 | 10:36
37. משהו טוב קורה במאקו
* קוראת   18/03/16 | 10:21
36. כמה בכיינות בטור אחד
לידיעתך, אני ובת זוגי לא עשינו טיול גדול אחרי צבא (אנחנו בני 26 היום). במקום, גרנו אצל ההורים במשך שנה ועבדנו בשתי עבודות. בסוף השנה הזאת חסכנו ביחד כ-100 אלף שקל, בקלות. עם הכסף הזה קנינו דירה בחיפה ב-440,000 ש"ח, עם משכנתא. דירה מדהימה. אחרי שנה מכרנו אותה ב560,000 ש"ח. כלומר, הגדלנו את ההון העצמי ב-100% תוך שנה. עם ה-200 ומשהו אלף ש"ח האלה קנינו שתי דירות. אחת רשמנו על שמה ואחת על שמי. גם בחיפה. אגב, אחת מהם קנינו ב-300,000 ש"ח. זה היה לפני פחות משנתיים. לפני חצי שנה מכרנו את זאת שקנינו ב-300, ב-425. ד"א, כל הרווחים האלה פטורים ממס. אז עכשיו יש לנו דירה אחת ששווה 600-700 אלף, ועוד 250 אלף בבנק. וכל זה משנה אחת של עבודה קשה של זוג. שנה אחת. אז דיי להתבכיין.
* נ.מ   18/03/16 | 10:05
יופי טופי
עכשיו נראה אתם עודים את זה בלי האופציה של לגור אצל ההורים ובלי ערבות בנקאית שלהם
* עשקני   18/03/16 | 11:55
לא רלוונטי
ברור שלבני המעמד הנמוך אין את הפריבילגיה של לגור אצל ההורים שנה. אבל לא עליהם הכתבה דיברה אז מה הקשר
* נמ   18/03/16 | 20:43
שכחת רק דבר אחד, קטן, פצפון:
המשכנתאות שלקחתם על הכסף החסר? הן לא הולכות להיעלם מעצמן. כלומר, מינפת 100 אלף ש״ח לכדי שווי של כ-625 אלף ש״ח, שזה בסדר לזוג צעיר, אבל אתה כרגע בחוב פחות או יותר של מליון ש״ח שתצטרך לשלם כדי לסיים את כל המשכנתאות. חוץ מזה, שכחת לציין עוד דבר אחד: מחירי הנדל״ן עולים _בכל השוק_, לא רק בדירות שאתה קנית. כלומר, אמנם קנית דירה ב-440 אלף ומכרת ב-560 אלף, אבל המחיר למטר שקנית איתו את הדירה הבאה עלה באותה פרופורציה, פחות או יותר, מה שאומר שבסה״כ הצמדת את עצמך למדד מחירי הנדל״ן. החלטה סבירה בהתחשב במצב, אבל אל תהפוך את זה לאיזו גאונות פיננסית. ממש לא.
* יובל   18/03/16 | 12:27
בוא נדייק
ליתר דיוק, מינפתי 240 אלף ל800 בערך. הדירות היו מושכרות בתשואה של 6-7%, כך שלא שילמתי שקל לבנק. וממילא קניתי כדי למכור ברווח אחרי שנה, אז בהנחה שעשיתי את זה, אין משמעות לריביות שהייתי משלם בטווח הארוך.
* נמ   18/03/16 | 20:48
לא הבנתי, כל הדירות שקניתם היו להשקעה?
ואיפה אתם גרים, עדיין עם ההורים? ומה זה "לא שילמתי שקל לבנק", שילמת את המשכנתא עד שמכרת, גם אם היתה לך תשואה גבוהה משכירות וגם אם מכרת ברווח. מה שאתה בעצם רוצה להגיד זה שכדאי להיות סוחרי נדל"ן. יכול להיות. הבעיה היא שאם הדרך היחידה לזוג להסתדר מבלי לשעבד את עצמו היא לסכן את כל הכסף שלו בהשקעות כמו נדל"ן, משהו דפוק מאד במערכת. רוב האנשים לא רוצים לחיות על ספקולציות אלא על חסכונות סולידיים, בטח כשמדובר בזוג צעיר שקונה דירה ראשונה. חוץ מזה, המחירים שתיארת כבר מזמן לא קיימים לדירות 3 חדרים ומעלה בחיפה, שלא לדבר על כך שזו עיר עם מעט מדי מקומות עבודה, צעירים שנוטשים ועתיד לא ברור. לסיכום, היה לכם אולי שכל אבל גם הרבה מזל, וגם להורים שלי היה מזל דומה בתקופה שהם קנו את הדירה הראשונה, אבל אי אפשר לבנות בצורה הזו כלכלה יציבה.
* יובל   19/03/16 | 05:58
כן, כל הדירות להשקעה.
הלכה למעשה, לא שילמתי משכנתא. השכירות החודשית שקיבלתי עלתה על המשכנתא. אז למעשה הדייר שילם את המשכנתא. לא, מה שאני רוצה להגיד זה שכדאי להשקיע את הכסף. זה יכול להיות בנדלן וזה יכול להיות במניות. שנות ה-20 הם השנים הכי טובות לקחת סיכונים ולהרוויח. זה נהיה הרבה יותר קשה כשיש ילדים ומשפחה. אנחנו לא גרים עם ההורים, אלא בדירת שני חדרים צנועה בדרום תל אביב, בשכר דירה של קצת יותר מ-3000. ד"א, כל מי שלומד איתנו באונ' גר במרכז תל אביב.
* נמ   19/03/16 | 17:28
אז זו הדיוק הנקודה שלי
אם הדרך היחידה להסתדר - לא להתעשר, להסתדר - היא רק בהשקעות כלומר בסיכון הכסף על נדל"ן, מניות, מטח או מה שזה לא יהיה, משהו בכלכלה רקוב מהיסוד. כלכלה בריאה חייבת לאפשר לאדם הפשוט להגיע לדירה ורווחה תוך מספר חד ספרתי של שנים מעבודה וחיסכון בלבד ללא מינוף וסיכון הכסף. אחרת כל תנודה הכי קטנה גוררת איתה משבר בדיוק כמו משבר הסאבפריים שהיה ב 2008. גם לא מסכים איתך שאת הכסף הראשון צריך להשקיע בסיכון גבוה. הכסף הזה אמור להיות בסיס סולידי להתחלת החיים העצמאיים, ולא לספקולציות.
* יובל   20/03/16 | 00:01
כל הכבוד
גם יש בעיה רצינית של פוזה במדינה הזאת כולם לובשים את מיטב המותגים , מחליפים רכב חדש כל 3 שנים ומחתימים את הדרכון כל 3 חודשים , וכווווווולם רוצים דירה במרכז , יפה עשית אחי חבל שלא מלמדים את הדברים האלה בבית הספר , אבל תמיד יהיו אלה שמתלוננים כל הזמן , העצה שלי להתרחק מהם והחיים יהיו יותר נעימים.
* סתם בכיינים כולם   18/03/16 | 13:34
אבל לא נהנית .צריך גם להנות וגם לחסוך
* אילנית    19/03/16 | 18:49
ל-נ.מ
כל הכבוד לך, אתה הוכחה שיש גם אנשים לא בכיינים מהדור הזה. גם אשתי ואני (בני 28 ו-27), הצלחנו להגיע להון עצמי של כמה מאות אלפי שקלים, זה נכון שגרנו כמה שנים אצל ההורים אבל היום אנחנו יכולים לקנות בית ובשנים האלו כן נהננו, טיילנו, בילינו, התחתנו, עשינו תואר ועוד.....
* אלעד   19/03/16 | 22:05
35. אולי תקראי משהו
ותבססי את השטויות שאת פולטת על בסיס מחקרים אמפיריים ולא על בסיס הרגשות הפנימיים שלך או לחילופין טד/ וויקיפדיה? פשוט ערמה של שטויות במיץ שלא קשורות למציאות, תפתחי ספר למען השם...
* יונתן   18/03/16 | 09:34
פה מלוכלך! אולי תהיה בן אדם?
* איתי    18/03/16 | 14:17
אד הומינם. אם כבר פתחת ספר
אולי תספר לנו מה קראת שם שסותר את הטענות בכתבה? אולי היא לא פתחה ספר, אבל היא יצאה משכנעת, מנומקת ורהוטה יותר מהתגובה שלך
* קורא   18/03/16 | 14:44
34. מעולה!
* yyy   18/03/16 | 09:26
33. פיצה זה לא מותרות... זה יותר זול מלקנות מצרכים
המסעדות מלאות כי בישראל יש 70,000 איש שמחזיקים בחשבון בנק של מעל מליון דולר! (דולר!!!) יש גם 4000 שמחזיקים בחשבון של מעל 30 מליון דולר. אלה נתונים רשמיים של משרד הפנים. אני יכול להניח שיש עוד 200,000 שמחזיקים בחשבון של מליון שקל. וכמעט כל האנשים האלה ומשפחותיהם גרים באזור המרכז (בעיקר תל אביב) אלה האנשים שאותם, את משפחותיהם, בניהם ובנותיהם את רואה במסעדות כל ערב. כל השאר? אוכלים פיצה.
* קרנפי   18/03/16 | 06:22
32. חינוך
פיננסי, בגיל 30 הבנתי שאין לי את זה והתחלתי ללמוד.
* יוסי   18/03/16 | 05:56
31. סוף סוף הענין של אין זמן לבשל אז מבזבזים על אוכל בחוץ
הוכר רשמית. כל השבוע הזה אני מרגישה רגשות אשם אבל העייפות בערבים אפילו לא מאפשרת לי לקפוץ לסופר.
* תודה על זה   18/03/16 | 04:02
30. הכותרת מטעה את הקורא
לחסוף כסף אפשר רק שיש ריבית נורמלית.. מעל 2% ועדיף שתהיה 3-5%, וזה רק לשמר את ערך הכסף(אינפלציה מורידה ערך 3% כל שנה)
* עופר   18/03/16 | 03:19
29. ההמשלה צריכה להעניק לכל זוג דירה ב500000 ש"ח בלבד
כל המחיר למשתכן הוא פשוט עלוב.
* ...   18/03/16 | 02:18
למה הכל בזוגות?
לה לכל זוג?? למה הכל במדינה צריך לבוא בזוגות? ממתי זה תיבת נוח פה?? אם לי בא לקנות דירה לבד מה אסור לי לקנות ב 500.000 ש"ח? הלוואי וזה יעלה מחיר כזה מחר אני לוקח משכנתא! אבל איפה בחלומות..ואם כן זה יהיה באיזה חור בטיזינבי במקום נטוש עם אנשים ממש ממש לא משכילים איזה עיירת פיתוח עלובה ומרוחקת מכל הערים המפותחות... גם אם היה לי כסף למחיר למשתכן ובת זוג לא הייתי רוצה את מה שהם מציעים...לגור בלוד ורמלה לא תודה! תקראו לי מפונק יאללה ..
* מאור   18/03/16 | 17:18
מי זה "הממשלה", לדעתך? מאיפה הכסף הזה בא?
טיפ: לממשלה אין שקל אחד, שהיא לא לקחה ממך קודם. ממשלה זה הוצאות, לא הכנסות. ממשלה זה לא תחליף,הורים עם כסף דמי כיס ללא הגבלה.
* גל   18/03/16 | 21:13
28. קפה הפוך TA עולה כמו שעה 1 של שכר דירה
שבוע בברלין כולל טיסה ומלון יוצא 2000 שקל, לא הרבה יותר משבוע שכר דירה בתל אביב.
* יובל   18/03/16 | 01:34
27. צאו מהאובססיה של לקנות דירה. זה עולה בסוף פי שלוש משכירות
אני בת 50 פלוס, שני ילדים גדולים, גרים בשכירות. ממש לא מפנטזת שתהיה לי דירה, לא מעניין אותי לקנות דירה. זו אובססיה ישראלית לגמרי. בעיניי.
* אור לגויים   18/03/16 | 01:01
אם את בת 50
אז כנראה תהיה לך פנסיה סבירה שתוכלי לשלם ממנה שכירות כשתהיי זקנה לדור ה-Y לא יהיה את הכסף שלך כשיצאו לפנסיה
* סטלה   18/03/16 | 03:00
הצחקת אותי מאוד. :-D
לבני 70 יש פנסיה, בני 50 יש פנסיה אם הם חסכו ובתקווה שחברות הביטוח לא יעלימו אותה.
* מומה   19/03/16 | 18:09
26. בואו להייטק יש מלא כסף
ולא חייבים להיות מתכנתים, אפשר גם להיות משווקים, מכירות, מנהלי תיקי לקוחות, כותבי תוכן, מעצבים, מנהלי מוצר, בודקים וכו'. ולגברת מהכתבה, אף אחד לא בוכה על אנשים שמבזבזים 500 ש"ח בחודש על פינוקים. הבעיה זה אם אתה מבזבז 2000 ש"ח. שתוך עשור יהפכו ל240 אלף שקל, בשילוב הבן זוג זה כבר כמעט חצי מיליון (בלי לשקלל ריבית על הכסף).
* הייטקיסט   18/03/16 | 00:14
חוסר ביטחון
מצד שני הרבה חברות הייטק מפטרות ולא נותנות הרגשה של ביטחון כלכלי לאורך שנים. כמה אנשים בענף שואלים את עצמם מה יהיה אחרי גיל 40?
* דידי   18/03/16 | 07:13
25. בולשיט אחד גדול
אף אחד לא הולך ללמוד מקצוע ״מכובד מאוד״ ולא מצליח לשרוד כלכלית. מדעי הרוח זה לא מקצוע מכובד ומבוקש. מי שרוצה להיות סופר לא ירוויח כסף. מה לעשות, כדי להרוויח כסף אתה צריך לספק שירותים שאחרים רוצים לשלם עבורם את המחיר שאתה רוצה לגבות. אם אתה סופר ולא רוצים לקנות את הספר שלך במחיר נורמלי אז אל תאשים לקוחות - תאשים את עצמך. בא לך להרוויח כסף? תלמד הנדסה למשל. אף מהנדס נורמלי לא יהיה במצוקה כלכלית. במדינה כמו שלנו אפילו אפשר לחתום קבע - אחלה כסף ואפס הוצאות. בקיצור - מספיק להאשים אחרים על בחירות גרועות שלכם!
* עודד   18/03/16 | 00:08
וזו המדינה שאתה רוצה לחיות בה?
בלי אנשי רוח, בלי סופרים? רק עם מהנדסים ואנשי קבע? איזה איש עצוב אתה :-(
* סטלה   18/03/16 | 02:59
שטויות שאתה אומר
אף מהנדס נורמלי לא יהיה במצוקה כלכלית זה בולשיט אחד גדול ואם אתה לא יודע את זה, אתה כנראה לא מהנדס. ולא, לא כולם מסוגלים להיות מהנדסים או רוצים להיות מהנדסים ולא בגלל זה נגזרו עליהם חיי עוני וסבל. אתה מציע להוקיע מקצועות כמו ספרות, עבודה סוציאלית וחינוך מהחברה הישראלית? יש לך את הצד השני של הספקטרום, אנשים שלא עושים כלום חוץ מליסוע ברכבי יוקרה וללמוד מקצוע שקר כלשהו כי ההורים ביקשו, אבל הם לעולם לא יידונו לחיי קושי כמו אלו שמוכשרים יותר מהם עם נקודת מוצא פחות טובה. יש פה תפיסה הזויה בה הממשלה לא אחראית על החיים שלנו ולא קובעת לנו את ההחלטות, אבל היא כן ועד שזו לא תשתנה, גם המצב לא ישתנה ולהפך, הוא יהפוך ליותר חרבאנה. כן, אפילו יותר מיוקר מחיה ואינתיפאדה שלישית
* ויקי   18/03/16 | 08:56
רק כסף זאת השאיפה של האנושות??
אין לי בעיה עם קפיטליזם כי יש לו התרונות אבל זה לא נתפס שאתה חושב שהתפתחות הכי טובה של האדם צריכה להתבסס על חיפוש הכסף ובזה נגמר המשמעות לכל החיים האלה... גועל נפש אנשים כמוך ,כל ההמצאות נעשו על ידי אנשים שהיה בהם יותר עומק מלחפש כמה שיותר כסף...
* אזרח   18/03/16 | 14:50
דבר עם רופאים, דבר עם עורכי דין
לא רוצה חלילה להגיד את המילה הקשה - עובדים סוציאליים או אחיות, שזה באמת לימודים שמי שזה לא בדמו לא לומד את זה בשביל הכסף. רופאים, זוג ששניהם עובדים לא מצליחים לסגור חודש, ועוד מקצועות "נחשבים". גם "מהנדס נורמלי" מוצא את עצמו עובד באבטחה בשכר מינימום.
* אתה חי בסרט   18/03/16 | 19:29
אנחנו הדור ששואל שאלות
אנסה לקצר, אנחנו מוכרים וצורכים ומבזבזים משאבים ובעיקר את הזמן של עצמנו. כסף מייצג את כוח הקנייה שלנו , בעצם הגישה למשאבים תחבורה ופעילויות . מוכרים אחד לשני דברים שנועדו להתקלקל כדי שהקפיטליזם ימשיך . כוח הקנייה שלנו הולך ופוחת ואנחנו מגלים שאנחנו עבדים מודרנים לתאגידים ולממשלות ,חיי עבודה מיסים כבדים חוסר בטחון והכי גרוע חוסר הגיון ושינוי. נחשפנו לזועות שעשו תאגידים וממשלות בעבר , מגיע לנו טוב יותר . לרעיון טוב יותר חפשו פרוייקט ונוס לגילוי עד כמה המצב גרוע חפשו הרעלה מכוונת בפייסבוק
* עבדות מודרנית    19/03/16 | 11:09
24. כתבה מעניינת אך יש מקום לאופטימיות
בסופו של דבר אנשים צריכים לגור איפשהו, כשלרוב הצעירים לא יהיה כסף לרכישת דירה שוק השכירות יגדל. בהתחלה זה יגרום לעליית מחירים אבל בסופו של דבר כח הקניה המוגבל יעשה את שלו ומחירי השכירות יתאימו את עצמם ליכולת של הציבור. תרבות ה"לקנות בית זה המטרה בחיים" תעבור מהעולם ונהפוך למדינה מתוקנת.
* רונן   17/03/16 | 23:51
ימשיך התייקר לדעתי
פשוט ניחיה בחובות גדולים יותר כבולים לתשלומים ולעבודה כל החיים
* לא מדויק   19/03/16 | 11:11
23. חלק נכון וחלק לא
לגבי סביבת הריבית שאנו חיים בה - כל מילה בסלע. למרות שלא היינו רוצים לדעת לאיזה בור המדינה תיפול אם נתחיל להעלות ריביות בצורה משמעותית , במצב השווקים שיש בשנים האחרונות הכלכלה תקרוס בריבית גבוהה.. לגבי החיסכון . זה פשוט לא נכון . מתחילים עם בית קטן בארה"ב ואחרי שנתיים שלוש שהבית מתחיל להחזיר את עצמו מוכרים אותו וקונים 2 וכן הלאה. אני יודע שזה נשמע הזוי אבל יש לי חבר שהיה לו 300k הון עצמי (מהלוואות כמובן) הלך שיחק עם זה קנה שתי דירות מכר בהזדמנות וקנה עוד בקיצור היום אחרי חמש שנים הבחור כבר עומד על מיליון שח שלו. והוא בדרך לקנות דירה בלי משכנתא תוך כמה שנים. בקיצור אל תהיו טיפשים תעבדו קשה תחסכו ותנצלו כל הזדמנות!
* כלכלן   17/03/16 | 23:51
22. אני מת על אלה שממנים עצמם כל פעם לדוברי הדור
זה שאת סחית של תרבות הצריכה זה בעיה שלך ושל הזומבים שראיינת ברחוב. אחרי כל המלל הזה לא ציינת שהאוכל בסופר לא כ"כ זול עד כדי כך שלאכול בחוץ זו איזו מכה כלכלית. בקשר ללהיפגש בחוץ, גם אני וחבריי נפגשים בחוץ. למה? הדירות שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לגור בהן הן זעומות ואין בהן מקום. לחו"ל נוסעים הרבה כי הטיסות הפכו זולות, והמלונות פה הפכו יקרים. היום איש לא דורך בטבריה או נהריה שפעם אנשים באו לנפוש בהם. לטוס סופש לטורקיה זול יותר מלילה באוהל באחד מאתרי הטבע שבצפון. זה למה טסים הרבה לחו"ל. אבל כשטסים, הולכים לנפוש, לנוח או לטייל, לראות עולם. רק סחים טסים בשביל לפרק את האשראי על שטויות כמו מזוודות מלאות בגדים ו"גאדג'טים" מצטער אבל זה נכון
* קריפ   17/03/16 | 22:13
21. מעולה!! כתבה מאד מעניינת ...
* דבי   17/03/16 | 22:04
20. טור נהדר. כרגיל.
* דור Yניק   17/03/16 | 21:36
19. כתבה פשוט מדויקת
בתור דור yית בעצמי. זה הרגיש פשוט מדויק בתחושות. הכל נובע מתחושת האין טעם. לא יהיה. למה לסבול..
* מודה באשמה    17/03/16 | 21:36
18. נפלא כתמיד.
* ...   17/03/16 | 20:13
17. אהבתי
סדרת כתבות משובחת! זה מרגיש שהכותבת מביאה קול ביקורתי ייחודי שמצטרף לכתיבה קולחת ומעניינת. ישר כוח
* פסיכולוג קליני    17/03/16 | 20:06
16. תענוג לקרוא!
* אני   17/03/16 | 20:04
15. סל הצריכה של הדור שלנו השתנה
אי אפשר שרמת החיים שלנו תעלה ומחירי הדירות יעלו ונוכל להשיג את הכל, צריך להשלים עם זה. בקרוב אני מקווה שיהיה פתרון טכנולוגי ויוכלו להדפיס בתים במדפסת תלת מימד ונצא מהמירוץ המטורף אחרי דירה, כי באמת חבל על הכסף שלנו ועל כל הנבלות שאנחנו מפרנסים על הדרך.
* איילוס   17/03/16 | 19:52
הדפסת בתים לא תעזור
הבתים לא יקרים כי יקר לבנות בית ולכן הדפסת בתים לא תוריד את המחירים. הממשלה לא משחררת מספיק קרקעות והתכנון העירוני בישראל הוא פברברי ולא יעיל
* צוואר בקבוק   17/03/16 | 23:59
הבעיה היא בלב הקפיטליזם
הבעיה שקפיטליזם גורם לצורך במחסור , צריך שתיהיה כמות מוגבלת בשביל שלמשהו יהיה ערך כלכלי . תחפשי פרוייקט ונוס להבנת המצב היום ולרעיון טוב יותר .
* מישהי   19/03/16 | 11:14
14. אחלה כתבה
״מה הייתי עושה עם 30 אלף שקל? טיול ממש גדול״ ממש קולע :) שאלה, מה הבעיה ללמוד לתכנת וללכת להייטק? גם משכורות נמוכות בהייטק הן די גבוהות. זה פתרון לקניית דירה אבל בהחלט לחיים נוחים.
* מיכל    17/03/16 | 19:48
ממש לא כל אחד יכול להיות מתכנת
לא לכל אחד יש מח אנליטי ויכול לסיים בהצלחה לימודים במדעי המחשב או תוכנה. וגם אם כן ממש לא כל אחד יכול לשבת לכתוב קודים כל היום. זה כאילו את אומרת לכו תהיו פקיד או קופאי..
* ענבל   17/03/16 | 21:42