לימודים וקריירה
תגובות (164 תגובות ב-63 דיונים)
13. היכולת להתקבל קשורה בעיקר לנתוני המועמד ופחות להשקעה הכלכלית
בעלי ואני שנינו בוגרי רפואה בארץ. שניינו נבחנו בפסיכומטרי פעם אחת בלבד אחר קורס בעלות של 1000 ש"ח בזמן התיכון, לא שיפרנו בגרויות ולא ניגשנו לקורסי הכנה למבחני המיון. כך שעלות הקבלה ללימודים הייתה דומה לעלות הקבלה של כל תואר אחר (פרט לתוספת של עלות מבחן המו"ר). כמו כן הצגת בוגרי חו"ל ככאלו ש"קנו" את התואר שלהם היא הצגה מגמתית ופוגענית. בין בוגרי חו"ל ישנם בוגרים מצטיינים בעלי ידע נרחב וגישה נהדרת למטופל לצד בוגרים עם יכולות בינוניות. בקיצור, הכתבה מציגה תחושה של אנשים שלא עמדו בקריטריונים לקבלה וממורמרים על כך. הפתרון איננו להוסיף עוד תקני סטודנטים כיוון שכעת אין די תקנים לביצוע סטז והתמחות או לעבודה כבכירים בבתי החולים. ראשית יש לפתוח את ברז התקנים ורק אז להגדיל את כמות הסטודנטים שכעת עם סים חוק לימודיהם מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה.
* מתמחה ברפואה   07/04/17 | 14:22
מה רצית להגיד בזה שעשית פסיכומטרי פעם אחת
צר לי לאכזב אבל את לא כזו עילוי כמו שאת חושבת. את שוכחת שעברו יותר מ8 שנים מאז שאת התקבלת. כמות האנשים שכיום התקבלו אחרי שניגשו לפסיכומטרי פעם אחת בלבד היא נמוכה עד אפסית. זה הכל עניין של היצע וביקוש.... אני מזמין אותך לנסות להתקבל כיום....
* סטודנט לרפואה    07/04/17 | 23:14
היא צודקת יש להוסיף תקנים ואז יוסיפו תקנים לסטודנטים
מי שלא עובר את המיונים כנראה שהוא לא הכי מתאים ועובדה שיש טובים יותר שמתקבלים.
* דוד   08/04/17 | 15:36
ובוגרי משפטים וראיית חשבון לא מוצאים עצמם
נו באמת
* מול שוקת שבורה?   08/04/17 | 14:24
צודק במאת האחוזים
* עדיין מחפשת התמחות במשפטים עם ממוצא 90   08/04/17 | 23:37
הילדה משמרת את עצמה
* בנים של מתקבלים יותר בקלות   08/04/17 | 21:03
יש הרבה מועמדים טובים ומתאימים שלא מתקבלים
ומי שמתקבל צריך להיות ברמת גאון כדי לעמוד בחתך הנדרש ואלו לרוב בכלל לא מתאימים באישיותו להיות רופאים ולטפל בחולים
* חלם זה פה   08/04/17 | 21:10
את לא קשורה גברת. עשית את זה לפני יובל והתנאים מאז הוקשחו
* לחצופה   09/04/17 | 00:22
אם את מתמחה עברו לא מעט שנים מאז הקבלה שלך, היום 740 נחשב לציון גבולי, מכיר מועמד ששיפר מ740 ל780 ורק אז התקבל.
* רונן   02/12/20 | 11:35
12. אמנם יש אי דיוקים קלים בכתבה, אך בסיס הכתבה אמיתי
הייתי ממליצה להפסיק עם התכניות האמריקאיות ולהכניס במקום האמריקאים סטודנטים ישראלים שיישארו בארץ אחרי הלימודים. זה יפנה לפחות עוד 130 תקנים בשנה, ובטוטאל זה למעשה 200, כי חצי מהסטודנטים הישראלים שלומדים רפואה בחו"ל לא חוזרים ארצה...
* רעות מזרחי   07/04/17 | 13:54
11. כמה נקודות חשובות:
א. יש הרבה אי דיוקים וגוזמאות בכתבה. ישנם משאבים מוגבלים ומס' מסויים של רופאים שהמערכת החליטה להקצות את המשאבים. ממילא כשיש ביקוש- הציון עולה. גם בהנדסת חשמל זה כך... ב. את השאלה האם המיונים עושים את העבודה, יש לשאול את אנשי המקצוע בתחום, כלומר הרופאים, שנתקלים בבוגרים\ בוגרים טריים בעצמם- ולא מועמד ממורמר שלא התקבל. ג. גם אותי לא קיבלו לטייס- המבחנים לקורס טייס ממש לא בסדר- הגיע הזמן לשנות אותם.... (הטענה על מערכת הקבלה מגוחכת באותה מידה בערך)... יש ביקוש- בוחרים מתוך הרבה אנשים טובים ומוכשרים את הטובים ביותר. (לפחות כפי שמבחן במערכת מוגבלת משאבים מסוגלת להציע.) 11 מליון שקל שילקחו ממשרד הבריאות\ חינוך- יהיו חור במקום אחר, על חשבון חולים לדוג....
* ארי   07/04/17 | 13:32
תשלם אתה את ה11 מליון
קראת בכלל את הכתבה? ברור שהנקודה היא ביקוש והיצע זה לא קשור לטובים ביותר, זה קשור לאלה שיש להם את הכסף לשבת שנתיים בבית ולשפר ציונים, וכאלה שלא.
* אלעד   07/04/17 | 13:50
מה הפתרון?
לכל שיטת קבלה ניתן להתכונן אליו. נפסיק לאפשר מכוני הכנה? מי צריך דמוקרטיה. לצערנו המציאות היא שיש יתרון לעשירים, אבל כל עוד הביקוש עולה על ההיצע, יתרון זה ישמר.
* נועם   07/04/17 | 18:19
תגובה
מסכימה איתך שהכל עניין של ביקוש והיצע בסוף, אבל.. גם במצב הביקוש וההיצע שקיימים, המיונים יכולים להיות הוגנים יותר כלפי המועמדים. המיונים וההכנה אליהם עולים הרבה יותר מידי כסף, מקבלים תוצאות ברגע האחרון (לפעמים אחרי תחילת שנת הלימודים!!) כך שאין אפשרות לתכננן תוכניות קדימה, אין שקיפות מצד האוניברסיטאות לגבי מצבך וכו'... ולגבי המיונים עצמם, לדעתי ולדעת סטודנטים רבים נוספים, הם לא בודקים או משקפים טוב את היכולות הדרושות. ברוב המקרים הם פשוט בודקים את יכולות המשחק שלך. ואת זה אני אומרת כשסטודנטית לרפואה ולא כמועמדת ממורמרת שלא התקבלה (כפי שאתה אמרת)
* סטודנטית לרפואה   07/04/17 | 13:58
ל-11
גם התגובה שלך מאלה באי דיוקים 1) מה שאתה מציע בסעיף ב לא חכם כלל, זה המקרה הקלאסי של פולס פוזיטיב אבל לא זה העיקר. העובדה שרופאים בחו"ל במדינות מערביות הרבה יותר מתקדמות מישראל אין סינון כזה אבסורד והרמה לא נופלת (אנדרסטייטמנט) מהרמה בארץ. מה שמוביל אותי לנקודה העיקרית - יש חוסר עצום בתקני התמחות וכתוצאה ברופאים. תפתור את זה, פתרת את חלק גדול מבעיות המערכת הרפואה בארץ.
* ביקורת התבונה   07/04/17 | 14:33
כל העניין:
אין פה איזה מין רוע של האוניברסיטאות או של המדינה, למעשה נוצר מצב כזה; המדינה משקיעה כחצי מהכסף שלה בביטחון ולכן לא נשאר לה מספיק כספים ומשאבים להשקיע במשרד הבריאות, משמע עוד בתי חולים, עוד מיטות ועוד רופאים, שכמובן יש בהם צורך. לראיה אפשר לראות את המערכת שקורסת מעייפות מתגברת של רופאים, מחסור בתורים וחוסר סבלנות של הרופאים, על אחת כמה וכמה המשכורות הנוכחיות המבישות שלהן. ברגע שיהיו יכולים להיכנס יותר בעלי מקצוע למערכת הצפופה גם ככה, יהיו יותר מורים, מה שאפשר לייצר גם עכשיו באמצעות לא הרבה כסף אבל לא יהיה לרופאים מקום להיכנס לעבוד לאחר הלימודים. עוד עניין דרמטי הוא שלמעשה סף הקבלה לא מהווה מדד האם הרופא יהיה מוצלח או לא, כי סף ההצלחה הוא נמוך בהרבה. וכמובן שניתן לבדוק אותו באמצעוץ שנה מדעית ראשונה סטנדרטית כמו בכל מקצוע מדעי, ואם המועמד עבר בהצלחה את הקורסים בציון ממוצע - הוא יכול להמשיך. צריך פשוט לשבור את הנקודה המתנשאת הזאת שאומרת שאלה עם סף נמוך יותר לא יתקבלו. הרי המבחן הפסיכומטרי הוא בדיחה, זמן הוא לא פונקציה באקדמיה או לפחות לא צריך להיות, בנוסף, הידע המדעי המוקדם לא הכרחי כיוון שלומדים הכול מהתחלה באוניברסיטה. אתם צריכים להבין גם שבגילאי התיכון רוב הילדים עוד לא בשלים להשקיע את כל מאמציהם בלימודים לבגרויות ולקבל ממוצע של 115, הם רוצים וצריכים לשחק וליהנות, ליצור קשרים חברתיים בריאים, רק אם יש לך זוג הורים יקים או רוסים רודניים אז לא תצטרך להשלים אחר כך בגרויות. בקיצור כשאתה בן 23 אתה הרבה יותר בשל ומוכן ללמוד, אחרי צבא, אחרי טיול ועבודה, מאשר בגיל 17 כשאתה ניגש לבגרות, הגיל הזה לא משקף. ובמיוחד שאופי משתנה ולא צריך פרופסור יהיר שיעריך אם אתה מספיק רגיש או סבלני, אלה מידות שרוכשים ומשתפרים בהן עם השנים. פשוט זה נהיה דיקטטורה דמוקרטית כל העסק הזה
* איתי   09/04/17 | 19:18
10. אנשים כמו טל עמיעד
מייקרים עוד יותר את תהליך הקבלה וגורמים להגברת היתרון לאלו שמשלמים יותר כסף על קורסי הכנה לטל עמיעד יש קורס הכנה לבחינות המור המרקם מי שיש לו יותר כסף בא מוכן יותר למיונים ומצליח יותר ואותו בחרתם לראיין??
* אפרת   07/04/17 | 13:27
9. כתבה טיפשית
ברור שהדרישות גבוהות - זה נובע מהביקוש. הפיתרון הוא ממש לא בהגדלת מספר המקומות בגלל שזה יגרום לאבטלה לאחר הלימודים (מה שכבר קורה להרבה סטודנטים שלמדו בחול ולא מצליחים למצוא התמחות). טיפול בבעיה האמיתית - הגדלת התקציבים בכל הדרגים של מע' הבריאות ובפרט של כמות המתמחים תתן הזדמנות לסטודנטים נוספים להתקבל (למרות שזו בכלל לא צריכה להיות המטרה). ולמי שלא התקבל - אל תתבאסו לפחות חצי מהרופאים מתחרטים על הרגע שבו הם בחרו במקצוע הזה... לכו להנדסה מקצוע עם המון אתגר וכסף. רפואה בסוף היום זה מקצוע של שינון פרוטוקולים
* סטודנט לרפואה   07/04/17 | 13:17
מה טיפשי בה
תקרא את הכתבה נשמה.. ואם אתה מתחרט - מוזמן לפנות מקומך
* סטודנט   07/04/17 | 13:49
אם זה ככ גרוע אז תפרוש
תלמד הנדסה ותעשה כסף... ועד שאתה לא מהנדס אל תטיף לאחרים מה לעשות עם החיים שלהם. העובדה שאתה מדבר בכזו התנשאות אבל גם סטודנט לרפואה רק ממחישה את הנקודה - מבחני הקבלה לרפואה הם תרמית שמטרתה לעשות כסף על חשבון מועמדים אומללים
* סטודנט לרפואה 2   07/04/17 | 23:22
הדרישות גבוהות נכון אך לערבים הם גבוהות פחות והם רופאים טובים... יש פה אפליה גזעית ברורה כלפי יהודים שנאלצים לעזוב את המדינה שלהם
* שלי   09/04/17 | 10:31
אין בעיה.. אז אפשר לעשות משהו אחר
להוריד את כול המבחני קבלה הטיפשיים האלו, ופשוט להעלות את רמת הלימודים. בתכלס למה שמישהו שקיבל 80 בתנך לא יכול ללמוד רפואה, זה לא קצת אבסורדי?
* עודד   15/01/19 | 01:41
8. מערכת הבריאות היא של כולנו
הכל מתחיל מזה שמספר התקנים ללימודי רפואה בארץ קטן מידי (ביחס לביקוש וביחס לכמות הרופאים שצריך במערכת הבריאות בארץ). היום זאת המחאה של המועמדים לרפואה, אבל זאת צריכה להיות המחאה של כולנו! מערכת הבריאות של כולנו תלויה בזה!
* טל   07/04/17 | 13:09
7. הדרישות כבר מזמן יצאו מפרופורציה..
דרישות הזויות ולא ריאליות, מבחנים שלא משקפים הרבה ובזבוז מטורף של זמן וכסף הם רק חלק ממה שהמועמדים לרפואה בארץ צריכים לעבור. ולמה? הרי חסרים רופאים בארץ! אין מספיק כוח אדם במערכת הבריאות בארץ, הביקוש ללימודים בשמיים, ובכל זאת.. מספר התקנים ללימודים נשאר קטן מאוד. לדעתי, המדינה מעדיפה שתטוסו ללמוד בחול ותשלמו על הלימודים מהכיס שלכם, מאשר לסבסב תקנים נוספים ללימודים בארץ.
* סטודנטית לרפואה   07/04/17 | 13:05
ברור לא רוצים להשקיע בהכשרה
הכשרה היא יקרה וגם אין פה מספיק פרופסורים שיודעים ללמד ולהכשיר..רמת הלימודים פה לא כזו גבוהה כמו שרוצים להציג העיקר להתקבל זה כמעט בלתי אפשרי מעדיפים רופאים סוג ז' מרוסיה
* מעדיפים רופאים מוכנים    08/04/17 | 14:28
אחר כך מתפלאים
שיש ישראלים שלא חוזרים ארצה...
* רונן 23   28/07/17 | 15:55
6. מדעית לנצח!!
* חוו   07/04/17 | 13:04
מדעית זה פח!!!
* מדעיתניק   09/04/17 | 12:05
5. אני עם 762 ולא עוברת סף קבלה בטכניון
ובקושי עוברת סף קבלה בעברית. שמישהו יסביר לי איך זה הגיוני
* יעל   07/04/17 | 12:37
מה לא ברור?
יש לך בגרות נמוכה
* פרי   07/04/17 | 21:38
רק ניסיתי להעביר שזה יצא משליטה
ברור לי שבגלל הבגרות אני לא עוברת ולכן אני משפרת ציונים בקרוב. אגב, הבגרות שלי לא נמוכה בכלל, פשוט היו לי חיים בתיכון אז היא לא 115.
* יעל   08/04/17 | 19:58
יעל, היו לך חיים בתיכון...? :-(
לבת שלי יש הרבה חיים בתיכון ובכל זאת כל הבגרויות שלה בשמיים. עשי טובה, בלי תירוצים.
* מישי   08/04/17 | 20:34
מישהי שקוראת לעצמה 'מישי' עדיף שלא תחיה דרך הבת שלה.את מביכה את עצמך גברת.
* אחת   08/04/17 | 23:32
אז יש לך בת מושלמת. כפיים
מה שאת לא מבינה זה שגם אנשים שמקבלים 90+ בכל הציונים שלהם (כמו במקרה שלי) צריכים לשפר ולהוסיף יחידות. יצא לי להכיר רק מישהן אחד שסיים תיכון עם ציון 115, זה אפשרי, אבל בחיים לא הייתי מתחלף איתו. אני לא מכליל, בהחלט יכןל להיות שהבת שלך מקרה מיוחד אבל אולי, גם היא, עם הבגרות בשמיים שלה תצטרך לשפר ציונים כמו כולנו.
* טימור   09/04/17 | 11:29
אולי כי פשוט היא גאונית
* רונן 23   28/07/17 | 15:57
אם היו קוראים לך סעדיה היו מקבלים אותך
* ליעיל    09/04/17 | 10:30
4. כמועמד לרפואה
המצב פשוט מתיש. 3 פעמים פסיכומטרי, השלמת בגרויות ל-5 יחידות ב3 מקצועות שונים, שיפור הבגרויות הקיימות [ואני מדבר על שיפור ציונים מ-80] ובינתיים אני יכול להתקבל רק לבן גוריון כי הסכם שהם דורשים נמוך. בשביל להיות רופא טוב צריך את כל זה?! נו באמת.
* ל.   07/04/17 | 12:21
לך ללמוד משהו אחר
איפה בדיוק עומד זה שמכוון לך אקדח לרקה ומכריח אותך להיות רופא..?
* או   07/04/17 | 15:24
אמנם לא עומד אדם עם אקדח אבל...
ציונים לא מעידים על הרגישות של הבנאדם! עש מאות אנשים שיכולים להיות רופאים מעולים ויש להם רצון בכך ושחסר להם כמה נקודות אתה מעדיף שהם ינסו וינסו עד שיתקבלו ובסופו של יום זה האדם שיטפל בך. מאשר עוד איזה כוכב פסיכומטרי שאין לו רצון ורגישות אבל חוכמה יוצאת דופן, הוא לא האדם שהיית רוצה שיטפל בך. אז אתה צריך להודות לאלה שמנסים מתוך רצון עז לטפל ולעזור לחברה.
* אדם   08/04/17 | 20:27
מסכימה עם "או". מה כ"כ נהדר ברפואה?
* מישי   08/04/17 | 20:34
נהדר או לא זו לא הפואנטה
מועמדים רבים רוצים להיות רופאים מתוך תחושת שליחות והרגשה שזה הייעוד שלהם
* מישו   08/04/17 | 21:24
3. צריך לעבור לשיטה הצרפתית
אשר לפיה כל מי שבעל בגרות עם רקע מדעי יכול להתקבל לשנה ראשונה המשותפת עם רפואה, רפואת שיניים ורוקחות. הסינון מתבצע בעת המעבר משנה ראשונה לשניה. אחוז מסויים מאלו שקיבלו את הציונים הגבוהים ביותר מתקבלים. כך מקבלים סינון טוב יותר לרפואה (בלי שטויות כמו פסיכומטרי שלא מלמד כלום), חינוך למצוינות אקדמית (ולא כמו שאומרים היום ממוצע 75 רופא, 76 פראייר)
* התבונה הטהורה   07/04/17 | 11:58
רפואה טבעית עדיף
יפה ונכון
* ריפוי טבעי בני אהרון   08/04/17 | 21:19
ממש צודקת!!!! גם אני חושבת שהניפוי אחרי השנה הררשונה אפקטיבית יותר לאיתור רופאים טובים
* דרומית   09/04/17 | 00:48
2. סוף סוף מדברים על זהההההה
מישהו צריך לשים סוף לשיגעון!!
* R   07/04/17 | 11:41
1. כתבנ חשובה מאוד!
חייב להשתנות המצב!
* יעל   07/04/17 | 00:18
פרייאר מי שמשלם להכנה- שרלטנות!
* סטודנט לרפואה    07/04/17 | 12:08
אין ברירה.
* מישי   08/04/17 | 20:35
איך ישתנה המצב
אין מספיק אוניברסיטאות ומקומות לימוד ואין מספיק פרופסורים ומרצים טובים שיכולים ויודעים להכשיר והמדינה לא מעוניינת להשקיע בכך תקציבים ומשאבים בונים על לייבא עובדים מוכנים וזולים מחו"ל
* מדינת עולם שלישי   08/04/17 | 21:07