כסף
תגובות (191 תגובות ב-119 דיונים)
69. ממש מרגיז אותי שאני חייבת לשים טיפ בשביל שלא יפתחו על עין! נוהג מיותר
* צודק ב 100 אחוז   18/10/18 | 08:36
טיפ
קמצנית קיבלת שירות.... תשלמי זה גזל לא להשאיר טיפ עד שיהיה רפורמה אחרת
* זיזו    18/10/18 | 14:07
ממש לא גזל
הלקוח מחליט אם לתת טיפ, זה ממש לא חובה. תפסיקו עם הכסף השחור
* הילה   18/10/18 | 18:00
ברוב המקומות השירות מחפיר אז תקבלו את המגיע לכם לפי טיב השירות.
* תלמדו להעניק שירות   18/10/18 | 18:04
צריך להראות דיפלומה של מלצר
אם המלצרית או המלצר נותנים שרות מקצועי ונמצאים בקשר עין מידי פעם כדי לשפר את השרות או שצריך הזמנות נוספות בהמשך להזמנה הראשונית אז ראוי לצ'פר את המלצר המיקצועי אם המלצר בורח ומיתחבא לא להשאיר לו כלום.
* פרדי   21/10/18 | 10:06
68. צודק
או סופסוף מישהו אומר את האמת... יש עבודות הרבה יותר קשות פיזית ומנטלית ועובדיהן לא מקבלים טיפ. הנוהג הזה מעולם לא היה ברור לי. למלצר יש מעסיק שאחראי על שכרו. בטח שלא סועדי המסעדה
* ליאור   18/10/18 | 08:31
67. אוקיי. אז איך מקדמים את הנושא? אתה צודק לגמרי.
* טוליפ   18/10/18 | 08:05
66. ממש לא נכון
בתור אחת שעבדה במלצרות שנה שלמה. המשכורת שלי באמת הייתה רק מטיפים. הכסף היחידי שקיבלתי מבעל העסק היה מס בריאות ומס הכנסה . חוץ מזה לא קיבלתי שקל מבל הבית.המשכורת שלי הייתה מהטיפים שהתחלקו עם המלצרים באותו יום . ומלצרות היא אכן עבודה פיזית קשה (לא כמו שטיפת קלים) אבל עדין זאת עבודה קשה. אז בבקשה אל תכתוב שטויות בלי לברר את העובדות בשטח .
* נ   18/10/18 | 07:13
פרייארית
לא היית צריכה להמשיך לעבוד שם. כשאני מגיעה למסעדה אני לא צריכה לחשוב או להתחשב בבעל העסק ובעובדים. יש קבלה שבו המחיר על מה שרכשתי , אם אני רוכשת גם את השרות שלכם אז תכניסו לקבלה. בעל העסק חייב לשלם לכם משכורות וזה שהוא מצפה שאני בתור לקוחה אשלם לכם זו חוצפה !
* אחת שיודעת   18/10/18 | 11:25
65. לא ענית לשום שאלה שלך הכל מכבסת מילים לא הגיונית
* איילת   18/10/18 | 07:03
64. האמת, צודק לחלוטין. היו מספיק מקומות בהם קיבלתי שירות זוועתי והשארתי טיפ כי לא היה נעים לית
משאיר טיפ של אגורה, כדי שיבינו שהשירות היה מתחת לכל ביקורת...
* דוד שלי היה....    18/10/18 | 06:50
63. אין הגיון בעולם. גם זה שעובד נמל מקבל איזה 40 אלף שח לחודש זה לא היגיוני.
* א   18/10/18 | 06:05
62. המעסיק משלם את שכרו של המלצר מסכום הטיפ
בתי עובדת בקפה בפארק הלאומי המעסיק משלם למלצריו את שכרם מהטיפים שהם מקבלים. את הטיפים הם מחלקים בין המלצרים וכל מלצר מקבל 30 שח לשעת עבודה. ביזיון.
* גילי   18/10/18 | 05:56
61. עבדתי
בתור מלצר במלון ספורט, קריאת תחת פינוי שולחנות עבודה קשה כל היום על הרגליים מגיע למשמרת בוקר מ7 עד 15 חוזר ב 18 עד 21 ככה כל יום. שקל טיפ לא קיבלתי! רק את השכר מהמלון, אז תפסיקו להתבכיין על העבודה הקשה של המלצרים על הרגליים. זה היה ב 2005. אחרי זה עבדתי בפרקטים כל היום על הברכיים הרבה יותר קשה וכואב אגורה טיפ לא קיבלתי! פועל בניין קורע את הגוף שלו לגזרים לא מקבל טיפ. יאללה שתקו כבר עם ההתבכיינות לא רוצים אל תעבדו, אף אחד לא חייב לכם כלום מלבד המעסיק.
* חיים   18/10/18 | 05:41
60. צודק במאה אחוז, יש מדינות כמו פורטוגל וספרד שנהוג להשאיר
יורו שתיים טיפ, בלי קשר לגודל החשבון. ורוב המלצרים זה המקצוע שלהם בחיים והם נוחתים שרות מדהים.
* שר   18/10/18 | 05:30
59. מגיע לי 13% טיפ על זה שאני טורח לאכול במסעדה ולקבל שרות מהמלצר
* ככה החלטתי   18/10/18 | 04:52
טיפ הוא לא חובה, אלא בחירה
אני מסכים מאוד עם מה שכתוב בכתבה, וזה כבר מציק לי שנים, אבל נכנעתי לנורמות החברתיות במקומות שהשירות באמת סבבה, אני גם נותן שירות ולא תמיד מתייחסים אליי יפה, ויוצא שאני מגיע לבתי ספר בשעות לא שעות, וכן זה מצריך ממני או לנסוע בתחבצ או להסתמך על כך שלאחד המאבטחים שאיתי יהיה רכב, ואנחנו גם סופרים על שקל וגם חוסכים, ולא רואים שקל של טיפ, ואנחנו מקבלים משכורת על העבודה שלנו, והכי באמת אני אוהב את העבודה שלי ואני עושה אותה עם חיוך וגם עומד על הזכויות שלי מול המעסיק ומול ה״לקוחות״ שהם בדרך כלל מורי בית ספר ותלמידים שהמשכורת שלי היא העניין האחרון שמדאיג אותם (חוץ מהמנהלים המאוד נחמדים שלפעמים לא רוצים לחתום על טופס שמעיד שעבדנו שעות נוספות ומנסים לעשות כל מיני שטיקים כדי שנעבוד ולא ייחשב לנו שעות נוספות, ונחשו מה? המעסיק שלי יודע להתנגח איתם אחרי זה כמו שצריך) וקראתי פה הרבה תגובות ממלצרים שאומרים שגם ככה את רוב הטיפים בעל הבית לוקח לעצמו ונותן להם מינימום שזה עוד יותר מרתיח
* מאבטח טיולים   19/10/18 | 10:10
58. חלק מהדברים בהחלט נכונים
אני הולך פשוט צעד אחד קדימה. אני טוען שמומלץ להשאיר טיפ, ביחס לשירות שקיבלת. קרי, בארץ, לא מומלץ להשיאר טיפ. השירות כאן מזעזע. לא משנה מה תעשו וכיצד תהפכו את זה, מלצרים בארץ, בכל מקום, בכל מסעדה, בר, יוקרה או עממי, תל אביב, נהריה או שדרות, כל המלצרים ללא יוצא מהכלל הם סטודנטים שמשלמים את הלימודים עם העבודה או כאלה שעובדים בשביל לאסוף כסף לטיול. לכן, לעולם לעולם השירות לא יהיה טוב. מי שעובד בעבודה זמנית, ואת זה כל סוציולוג יגיד לך, הוא לא ישקיע אלפית ממה שישקיע בעבודה קבועה. במדינות אחרות בעולם, מלצרות היא מקצוע. יש מדינות שגיל הממוצע של מלצרים הוא 50!! כן כן, אם תגידו שלא זה בגלל שלא הסתובבתם בחו"ל או הייתם במדינות מפגרות כמו ישראל. שם, כיוון שזה מקצוע, המלצר הוא לומד, יש לו נסיון של שנים, הוא יודע מה זה לתת שירות, ועל זה, רק על זה, מומלץ להשאיר טיפ. כל השאר, פיגור שכלי בלשון המעטה. (כל מה שכתוב בלשון זכר, כולל גם נקבה)
* חלי   18/10/18 | 01:38
לגמרי נכון, אם השירות טוב אז משאירים ואם לא אז לא
המלצרים לא צריכים לחשוב שהם מקבלים טיפ אוטומטית. אז הם שמים #₪@ על הלקוחות. השבוע היתה לי אורחת מחו"ל שהיתה בשוק מהשירות בבתי קפה ומסעדות בארץ ומזה שאנחנו אוטומטית משאירים 12 אחוז טיפ. חא המלצרים ולא בעלי המסעדות צריכים לראות את הטיפ כחובה אלא כרשות בלבד...
* תזונאית    18/10/18 | 18:02
57. ...
עוד בכיין שעושה כתבה בכיינית מה קורה עם בתקופה האחרונה עם כל הכתבות הבכיינית האלה לא רוצה לשלם אל תשלם מה אתה אוכל לנו את המוח
* יאללה נו   18/10/18 | 01:35
56. כנסו
אין שום הגיון בטיפ ״חובה״ עוד נקבע מספר 12% אני (הלקוח) לא בעל הבית של המלצר .. אין שום סיבה שאני אשלם את האחוז הזה למלצר הוא בא לעבוד כמו שאני הולך לעבוד ועושה את עבודתי נאמנה
* דוד   18/10/18 | 01:20
55. הוא שכנע אותי תנו לי את הדולר שלי בחזרה
* mr orange   18/10/18 | 01:14
54. אתה טועה, ואתה חוצפן
אתה טועה! טיפ זה חשוב. מאוחר בלילה עכשיו אז אני לא אגיב יותר מדי אבל אשמח אם תדבר איתי איכשהו דרך המערכת בפלאפון כדי להוכיח אותך על טעותך
* ארז כהן   18/10/18 | 00:56
תן לי טענה אחת שהוא טועה אחי..אין שום היגיון בטיפ חובה
* מוטי   18/10/18 | 01:16
חחחחח
דיבליות מדבקת חחחח. אם מאוחר בלילה אז מדוע הגבת בכלל? לך לישון עם מוצץ בתחת. חחחחח. דביל אתה.
* ארז   18/10/18 | 09:22
53. נכון
בתור מלצרית אני חייבת לומר אתה צודק! מי שקמצנים בסיפור הזה אלה רק בעלי המקום שמנצלים את המלצרים עד תום ועוד משרירים אותם להתמודד לבד מול לקוח שלא רוצה להשאיר טיפ כמוך. הם בפירוש אומרים למלצרים לך תריב עם הקליינט שישאיר לך טיפ פשוט הזוי
* שירי   18/10/18 | 00:41
52. סוף סוף מישהו מדבר בהיגיון!!!! הלוואי וזה יקרה
* א   18/10/18 | 00:14
51. חוצפה
ישנם מסעדות שברוב חוצפתן רושמות בתחתית החשבונית לא כולל שירות. לידיעת כל הציבור מדובר בעברת מס הנחשבת לפלילי מכיוון שזה כסף שחור.
* נווה   18/10/18 | 00:04
50. מלצר
תלמדו מביבי שאף פעם לא משאיר טיפ.
* שירן   17/10/18 | 23:56
התגובה הלא קשורה והשיקרית שלך רק משקפת כמה אתה טמבל שטוף שנאה
* טיפ טיפה   18/10/18 | 05:00
49. סוף סוף אמת
ממש לא קשור לקמצנות!, מלצרים לא צריכים לקבל טיפ , בעל העסק צריך לדאוג למשכורת שלהם.
* הייתי חייב   17/10/18 | 23:46
48. כל הכבוד? אני כבר שנים עושה את זה
מניח שכל מי שעובד או עבד במלצרות יתנגד להצעה, כי מבחינתם לעבוד תמורת משכורת קבועה של אפילו 50 ש"ח לשעה זה נמוך יותר ממה שהם מקבלים עם הטיפים. וגם בעלי המסעדות מרוצים מזה שהם לא צריכים לשלם משכורת. אבל זאת לא הבעיה שלי. בכנות לא מעניין אותי. כשאני ניגש למכונה של קולה אני שם מטבע ומקבל פחית. מה שקורה בין לבין בתוך המכונה זה לא בעיה שלי. אותו דבר לגבי אוכל במסעדה. המלצר אמור להיות אדיב ולספק שירות טוב מפני שזה תפקידו. זאת סיבה מספיק טובה.
* מיכאל רינג   17/10/18 | 23:39
47. טיפים
יום אחד תגיע למסעדה והמלצרים כבר יידעו שהם לא מקבלים טיפים אז הם רק ייתנו לך אוכל וחשבון. הם לא יערכו לך לא יענו לבקשות שלך. תצתרך לחכות להם יותר זמן בנתיים שהם מסתלבטים עם מלצרים אחרים .לא ישאלו לשלומך כמו קופאית זקנה בסופר. ואף אחד לא ירצה לעבוד במלצרות כי עובדים על מינימום. אז לא יהיה לך כבר כיף לצאת ולחגוג וגם לא לאחרים הרבה מסעדות יפשטו רגל וגם מי שהוא לא מלצר יעבד את מקום העבודה שלו כי אין הכנסה
* שוליים כהן   17/10/18 | 23:23
בעיה של בעל המסעדה
מקום לא טוב אז לא חוזרים אליו
* ניר   18/10/18 | 02:53
מה??
לא יודעת איפה אתה נוהג לאכול, אבל המצב שתיארת הוא בדיוק המצב העכשווי. משאירים טיפ ולא מקבלים שירות. לא חיוך אפילו לא זורקים מבט לראות אם אתה רוצה חשבון ועד שחוזרים עם העודף אתה מתייבש 20 דקות לפחות. וזה מצב כללי לא רק במקום מסויים.
* שי   18/10/18 | 05:01
כן??
אז אם אני אחכה למנה יותר מידי זמן אתלונן ואעזוב את המקום... שבעל העסק ישבור את הראש. שתיים עם אותו ההיגיון תיגש לכל עסק אחר.
* חיים    18/10/18 | 05:34
ואז אני פשוט לא אבוא עוד לשם
ואם אני ועוד לא נגיע למקום שהעובדים לא עובדים בו אז הם יפוטרו. מעולה.
* אני   18/10/18 | 06:05
אתה אידיוט
* מישו חכם   18/10/18 | 06:14
גם ככה זה קורה, הם מרשים לעצמם לתת שירות זוועתי, ויודעים שיקבלו בסוף את ה 12 אחוז לא משנה מה.
* אז אולי שילמדו לתת שירות    18/10/18 | 06:52
46. צודק
הבחור אמר דברים נכונים. היו מקרים שבהם נתתי טיפ למרות שהשרות היה גרוע. ויש מלא עבודות קשות באותה מידה שלא נותנים בהם טיפ! טיפ זה לא חובה!
* Greg   17/10/18 | 23:21
45. שלא לדבר שזו העלמת מס לכל דבר
הרי אם הטיפים הוא השכר או חלק ניכר ממנו, ולא משלמים עליו מס (משלמים אולי רק על שכר המינימום, לא על היתר) - פחות כסף מועבר לקופת המדינה. כך שכל משלמי המסים נדפקים מזה, כי הם צריכים לשלם יותר, כדי לפצות על כל העלמות המס, או שנהנים מפחות שירותים מהמדינה, כי יש בקופה פחות כסף
* דינה   17/10/18 | 22:59
44. אם היית בעלים של מסעדה
אם היית בעלים של מסעדה, אולי היית חושב אחרת. בישראל, ובתל אביב בפרט, מסעדה מצליחה היא מסעדה שאחוז הרווח שלה עומד על עשרה אחוזים. תוסיף לנתון הזה את מס העובדים הזרים, את השכירות הגבוהה, הארנונה, הרגולציות הלא הגיונית, הפקחים שמחלקים דוחות על כל ענף שחורג מעציצו ותבין,אולי, מדוע בעלי המסעדות מנסים לחסוך מעצמם את תשלום השכר של המלצרים במדינה שנהוג להשאיר בה אחוז שירות מסויים
* לא תאמין   17/10/18 | 22:56
אז זה שקשה לך כבעל מסעדה אומר שאתה צריך לעקוץ מלצרים ולקוחות??
טיעון לא הגיוני- אל קשה לי להתפרנס, זה אומר שאפשר להפסיק לשלם משכורות ושהלקוחות ישלמו למלצרים את המשכורת!!
* א   18/10/18 | 14:34
43. אתה קמצן.
לא תשאיר טיפ למי שנותן לך שירות אבל כן תמשיך לבקש פיצויים מהגרמנים על שטות שקרתה לפני 70 שנה נכון?
* חציל במיונז   17/10/18 | 22:49
מה הקשר?????
יש להבדיל בין טיפ לפיצויים.
* אנונימי   17/10/18 | 23:47
וואו
זו כנראה התגובה הכי מטומטמת בהיסטוריה של האינטרנט. שאפו.
* אל מנשה   18/10/18 | 00:03
מקווה שתידרס עם האופניים החשמליות שלך
* דביל   18/10/18 | 00:07
שטות??? לפני 70 שנה. בושה וחרפה.
* שם   18/10/18 | 00:16
42. לידיעתכם מהטיפ שמשאירים נשאר למלצר או 2 שח
זה מתחלק בין כל העובדים כולל בעל המקום..ככה שלמלצר עצמו נשאר מעט מאוד
* אתי   17/10/18 | 22:46
גם הצלצרים האחרים מקבלים טיפ.
אז ממוצע הוא מקבל בדיוק מה שקיבל ולא 2 ש"ח
* ברק   17/10/18 | 23:14
41. 15%
בד"כ זה כומד על 15 עד20 % טיפ
* שחר   17/10/18 | 22:36
40. בחינת השירות
למשל שאני יוצא לבית קפה או מסעדה כלשהי אני כן בודק את טיב השירות וכן בא לי לפנק ברגע שאני רואה זלזול בי כלקוח המלצר לא יראה ממני תשר. למשל לא מזמן אכלתי בשתי מסעדות שף שהן רשתות ולומר בכנות המלצרים דאגו לי מא' ועד ת' ותמיד שאלו ותמיד התעניינו. גם בברים שאני יוצא לאחד מהם והברמן או המלצר ידאגו לי ברמה שראיתי גבוהה ויוציאו אותי מרוצה יקבלו יותר ממה שאני נוהג אם יוציאו אותי סביר יקבלו מה שמגיע סביר אם יהיה גרוע לא יחשוב פעמיים לא לתת. היה לי מקרה ישבנו חברים ביקשנו להזמין עד שמלצר התייחס אלינו ועד שראו שאני והחבר'ה קיימים וניגשו אלינו הזמנו שתייה ובקטנה לנשנש הזמנה לא בשמיים המשקאות הגיעו באיחור מה שנשנשנו נגמר לפני שהביאו שתייה וגם שתייה שהגיעה אחד מהיושבים לא קיבל וגם שאמרנו והודענו זה התעכב אפילו שבאנו להזמין חשבון לא דיברו איתנו יכולנו ללכת בקלות מבלי לשלם והמלצר היה סופג זאת. עוד להוסיף שנגשנו לקופה שמשם המלצרים משלמים שילמנו ועוד שאלה אותי על הטיפ שקיבלתי עליו שירות. הסברתי לה שלא וזה מה שמגיע ואפילו התלהמה והסברתי שאני לא חייב וגם שירות לא כזה קיבלתי אז מה שהזמנתי במקרה הזה מגיע. מוסר השכל תתן תקבל אולי לא בפעם הראשונה השנייה באחד הפעמים זה חוזר כפול ואפילו מכופל
* אופיר   17/10/18 | 22:31
39. שטויות!!!
ה12 אחוז האלה משנים להם מאוד אתם לא יודעים מה הולך להם בחיים ואם יקבלו אפילו עשר שקל מחמש שולחנות בשעה זה חמישים שקל תוספת והם עומדים על הרגליים יותר מ8 שעות!!! מי שכתב את הכתבה הזאת כנראה לא יודע מה זה לעבוד
* טומס   17/10/18 | 22:26
גם אחות עומדת יותר מ 8 שעות
גם ספר. גם מורה לספורט. זו עבודה רגילה
* אני   18/10/18 | 06:09
מי שכתב את הכתבה הזאת משלם מיסים
על העבודה שלו, בניגוד למרבית המלצרים, גם אם הוא יושב ולא "עומד שמונה שעות". וואי, לעמוד שמונה שעות. ממש תנאי שבי בחיזבאללה. רופא בחדר מיון עומד 24-48 שעות רצוף, ואצלו טעות מסתיימת במוות של חולה ולא מקסימום בלבול בין השניצל של הדודה שולה לסטייק של דודה טובה. ואצלו זה עשרות חולים, ועוד עשרות/מאות בני משפחה, וועוד עשרות אנשי צוות מסביב, וכל זה במשמרת "שקטה" כשאין חס וחלילה אירוע רב נפגעים כמו פיגוע או תאונת אוטובוס. דרך אגב, כותבים "אפילו עשרה שקלים מחמישה שולחנות בשעה זה חמישים שקלים". ועוד משהו, גם חמישים שקלים בשעה, בשמונה שעות, זה 400 שקל ביום, כפול לפחות 24 ימי עבודה בחודש זה 9600!!! שקל בחודש. טקס פריץ זה הרבה יותר מרופא, הרבה יותר ממורה, הרבה יותר מפקידים במשרדי ממשלה, בקיצור, הרבה יותר מהרבה מאד מקצועות שבהם צריך ללמוד ולהצטיין במשך שנים ולעבוד בתנאים הרבה יותר קשים. על מנת לקבל 10 שקלים בשעה משולחן, אפילו אם מדובר רק בזוג סועדים, הארוחה כולה צריכה לעלות בסביבות 83 שקלים. אתה מכיר מסעדה שמוכרת ארוחה שלמה ושתיה לזוג ב83 שקלים? למקום כזה לא קוראים מסעדה אלא דוכן שווארמה ברחוב, ואפילו שם זה לרב עולה יותר. בקיצור הכותרת שלך מתארת בדיוק את רמת הטיעונים שהעלית.
* שי   30/10/18 | 11:04
38. חכמה גדולה
יש הרבה בדברייך. נכון, אתה לא המעסיק של המלצרית. בעל המסעדה הוא המעסיק שלהם. וכמעסיק, הוא יעסיק את אלה שיעמדו במדדים שלו, למשל - המהירות שבה הם סוגרים עסקה, וגובה העסקה שהם סגרו. אבל ככה אתה רוצה את המלצרים שלך? שיעשו הכל בכדי שתעוף להם מהשולחן איך שסיימת? שידחפו לך מנה, זולה אמנם, אבל כזו שחומר הגלם שלה בדרך להתקלקל (או כבר מקולקל), בכדי שהמעסיק לא יספוג את הפחת? מכיוון שמדובר באוכל, שהוא באופן תרבותי חוויה ולא רק לסיפוק צורך (כמו דוגמאת הנהג שמספק צורך להגיע ממקום א' למקום ב'), יש משמעות לתחושה החווייתית של העניין. ועליה המעסיק לא משלם. זה לא מדיד. זה לא כלכלי. אבל המלצרים דווקא כן מבינים את זה, והם אלה שדואגים לחוויה שלך, שתהיה שלמה וטובה. אם אין טיפ - אז אתה מצפה שהם יעשו את זה בהתנדבות... למה? למה אתה מצפה מהם להתנדב ולא דורש מעצמך להשיב להם על המאמץ שעשו עבורך (ורק עבורך, הבוס שלהם דורש מהם דברים אחרים). כל שכן, כדבריך, מדובר במשוחררים טריים או בסטודנטים. שזו התקופה הכי כלבת של בן אדם. בלי גב, בלי חסכונות, עם דרישות האקדמיה, צורך לשלם סכומים מטורפים על שכ"ד ועוד, בעוד אתה, המתגאה בתואר ד"ר, רווי נחת, מתקשה להיפרד מכך וכך שקלים... המממ... אתה והם ממש שווים במעמד... ה-12% זה לא הגיוני. מסכים איתך לגמרי. אבל גם 80 קמ"ש בכביש בינעירוני לא הגיוני, ובטח לא 90 קמ"ש בכביש מהיר. אלא מה? צריך לקבוע גבול, להגדיר נורמה. אז "הגדירו" 12%. היו יכולים להגדיר גם 10%, אבל אני משוכנע שזה לא היה מה שגורם לך להגיד: "אה! 10% זה הגיוני! יתרה מכך - זה האידאלי!". הרי גם על 10% היית מלין. אז למה להתלות בקטנות, בזה שמדובר במספר לא עגול?... אז לטענה שזה לא הגיוני אני מסכים. אבל לטעמי "הגיון" לא קשור, כי אם קביעת נורמה. ועוד תחת הכותרת הזו הכנסת את ההשוואה בין מסעדות עממיות ליוקרה. אתה באמת מתכוון לזה? הרי אתה מצפה ממלצר במסעדות עממיות להפציר בך: "כן?! מה לשים?!" או "כן?! מה בשבילך?", ואתה מצפה ממנו להבין חומוס צ'יפס סלט פרגיות, בשינוי של "יותר מזה" ו-בלי ההוא". במסעדות יוקרה אתה מצפה שיתאימו לך יין, שיעשו את הטקס נכון, שיסיטו עבור זוגתך את הכסא", ושיחייכו מההלצה הטיפשית שלך. אז כן, יש הבדל, מה לעשות... בעל הבית יעלה את החשבון. זה נכון. אתה טוען שהוא לא יעלה בכל 12 האחוזים. אלא שאני זוכר שהיה נהוג טיפ של 10%. אח"כ היה מרד מלצרים/התמרמרות לקוחות/שינוי חקיקה או פרשנות, ואני זוכר שהשירות הוכנס לחשבון. ומה? הוא נקבע על 12%! כן. למיטב זכרוני ה-12% הוכנס כנורמה לארץ בתקופה שבה גבו עבור שירות בחשבון. אולי זה היה החישוב האמיתי של בעלי המסעדות, ואולי זה יובא מהסטנדרט האמריקאי. לא יודע. מה שאני כן יודע זה שהתחלנו לשלם 12% במקום 10% שהיה נהוג. בסופו של יום, אינך מסוגל לתקוע יד שהמחיר המגולם יהיה בגובה נמוך מ-12%. זו אמירה סתמית שהעובדות ההיסטוריות מוכיחות אחרת. אבל, ובעיקר, יש להניח שהחוויה, כפי שציינתי לעיל - תפגע. הטיפ אינו עבור הצטיינות. מסכים. אנחנו לא נותנים טיפ לכל מצטיין שנקרה בדרכינו. אבל כמו שכתבתי, המלצר לא מספק לך צורך בלבד. הוא יכול. לקחת הזמנה, ולהביא את המנה. אבל המלצר נותן לך יותר. "שלום" עם חיוך. דאגה. אכפתיות. עבור זה גם אתה מראה לו דאגה אכפתיות - על ידי הטיפ. זה משהו שהמלצר עושה שאינו בהגדרת התפקיד שלו מול המעסיק והוא ניתן לגמרי בשבילך. ההשוואה שהבאת מול נותני שירות שממלאים צורך בלבד היא דמגוגית. אבל מעבר, עובדים מצטיינים, בענפים רבים, מקבלים בונוס שנתי. זה מקובל. ההבדל היחיד הוא מי משלם - אתה או המעסיק. אבל על זה כבר דיברנו. ואגב, כשאני מקבל שירות לא טוב, אני דואג שידעו על כך. לא קרה שלא השארתי טיפ, אבל היו מספר לא מבוטל של מקרים בהם השארתי 10 אג' (וגם כמה פעמים שהשארתי חצי שקל, כי לא היו לי אגורות בארנק). זו אמירה, שברור גם לנותן השירות. כח האדם לא מיומן. צודק. אין מקצוענות במלצרות. בין היתר, כפי שציינת, כי מדובר במשוחררים או בסטודנטים. אלא שרק לצעירים האלה יש עדיין כח לחייך. ונראה לי שהחיוך תורם וחשוב לחוויה. לא יודע מה רצית לומר תחת "לא כולל שירות". אז אסור למסעדה לגבות ממני שירות. אז מה? אז אסור לי להשאיר טיפ? לא מבין איך עניין זה מתחבר לסך הטיעונים שלך. אבל אני לא אאשים אותך בזה שאני דביל. אשר ל-"סתם קמצן", לא יודע אם כך היית מנסח, אבל לחלוטין לא סולידרי. ברור הרי שמי שמבלה במסעדות (לא העממיות) הוא אדם שהממון בכיסו. וברור הרי שהמלצרים הם חבר'ה צעירים שכל שקל יעזור להם לממן את הלימודים, ולתרום לחברה אח"כ כאקדמאים (משכורות גבוהות יותר ששוה מס גבוה יותר, מחקר ופיתוח, ועוד). ההבדל הזה בין המעמד של המלצר שהלקוח כמעט מחייב הוגנות ואמפתיה אנושית בסיסית. ואת תכונות אלה אתה חסר. ולבסוף - נושא הסטטוס קוו - הלא הוא הוא לב העניין. ברב דבריך, כפי שציינתי בפתח דברי, יש הרבה. צריך לשנות את הסטטוס קוו כך שמלמדים ירוויחו טוב, ביושר, על ידי מעסיקם, ושיזכו לתנאים הסוציאלים. והנה אתה, עומד בראש החנות, ומוכן להוביל את השינוי. אלא מה? אתה מוכן לעשות את זה על גב ועל חשבון המלצרית (כשעל הדרך אתה חוסך לעצמך עוד כמה שקלים יקרים). באמת גיבור גדול!!! (אני, אגב, ולמי שתוהה, בן 42. אינני מלצר, ומעולם לא הייתי)
* סמי   17/10/18 | 22:17
37. צודק, אם אני לא טועה יש בירושלים
מסעדה שרשום שם לא להשאיר טיפ למלצרים מכיוון שהם נותנים משכורות ראליות או משהו כזה
* יוסף   17/10/18 | 21:44
36. צריך לעקור את כל תרבות הטיפים המטומטמת, למלצרים ולמובילים.
לא ייתכן שנשלם טיפ לכל בעל שירות שנותן שירות, מוביל שמעלה מקרר במעלית ומקבל כ 150 ש"ח על זה, עוד רוצה גם טיפ ומתעצבן שנותנים לו "רק 20 ש"ח". כאילו מה?! אנחנו לא עובדים על הכסף שלנו? אנשים צריכים להיכנס לפורפורציות, בכל עבודה יש את המשכורת ובזה זה נגמר, לא ייתכן שנזמין פיצה הביתה ונצטרך גם לשלם טיפ למשלוחן, בדיוק בשביל זה מוסיפים עוד כסף עבור המשלוח. העלית פה נקודה חשובה ותודה על הבמה
* צדיק בסדום   17/10/18 | 21:13
35. טיעונים כושלים של נציג דור ה-Y הקמצן! אין לכם שום יכולת להתמודד עם העולם
* לקוח ותיק   17/10/18 | 21:07
דווקא טיעונים טובים
אם הם היו גרועים הייתה לך תשובה, אבל במקום זאת יש לך רק טיעון לגופו של אדם (או דור...)- לא שכנעת!
* ...   18/10/18 | 13:20
34. תפסיקו לאכול בחוץ,,יש אוכל מסריח מזוהם,מפחיד
* יריב   17/10/18 | 21:03
33. טיפ
אני משלמת טיפ לפי רמת השביעות רצון שלי מהאוכל והשירות אם לא נהניתי מהשירות של מלצר מסויים אני לא אשלם גם 10% ויש מצב שלא אשלם כלום.
* מעיין   17/10/18 | 21:02
32. הרבה שטויות כתבת. המחיר יעלה אבל לא בהרבה-??
מאיפה החלטת את זה
* בובספוג   17/10/18 | 20:42
31. אם תגיד למלצר מראש שאין טיפ בסיום הארוחה
אז כול מלצר יזרוק ויזלזל בסועד ויעשה לנו בכוונה ירק לאוכל , יביא אותו קר ...בכוונה יזרוק מלח או חריף לאוכל .ככה זה ישראלים
* סמי   17/10/18 | 20:35
30. אתה צודק לחלוטין!!
* וואו   17/10/18 | 19:21
29. שי פליישון
אני באופן אישי, חפשתי את דמותך בפייסבוק. כשתגיע למסעדה בו אני עובדת, אחליט-כי זו זכותי שאני לא משרתת אותך קמצן אמאלה
* מלצרית   17/10/18 | 19:10
מ ט ו מ ט מ ת
שאלה למה לא נותנים טיפ לנציג שירות , קופאי, שוטר, רופא או כל אחר שנותן שירות. גם אני לא נותן טיפ
* אברם   17/10/18 | 20:41
בדיוק הסברת בפחות יפה למה אסור לשלם טיפים.
.
* גל    17/10/18 | 20:49
למה הוא צריך לתת לך טיפ?!
איזה עובד אחר מקבל טיפ? מנקה לא קורע את התחת? צבעי? טכנאי? למה שדווקא את, הוד מעלתה המלצרית, תקבל טיפ? מה קרה? מת העולם? מי חייב לך משהו על העבודה שאותה את אמורה לעשות ועליה את מקבלת שכר?!
* גג   17/10/18 | 22:27
מדוייק!
גם אני עבדתי בחנות בתור מוכרת. לפעמים לקוח היה נתקע שעה וחצי ואני נותנת לו שירות בסבלנות והבנה.אין שום הבדל בין מלצר לבין משוחררת טרייה מהצבא שעובדת בתחנת דלק או חנות בגדים. אין לדבר הזה שום הצדקה
* Gil   18/10/18 | 07:35
28. זה בא על חשבון תרומות למלחמה בסרטן ולילדים רעבים
אנחנו חיים במדינה שאחוז המיסים הישירים והעקיפים בה עולה על 75% מהשכר. לדוגמה - מס הכנסה, מס רווח הון, ביטוח לאומי, מע"מ, ארנונה, מס עיזבון, מס רכישה, ביטוחי בריאות, קנסות בלתי נמנעים (התנכלות שוטרים), בירוקרטיה שמחייבת ימי חופש, ימי מילואים שמוחזרים חלקית וכו' מתוך ה25% שנשארו לי בשביל מחיה, מגורים, תרופות וכו', אני מקצה אחוז מסויים לתרומות למטרות שחשובות לי כגון מחקרי סרטן, ילדים רעבים וכו'. הרי טיפ היום הוא במשמעות תרומה למלצר, ולכן יוצא מתקציב התרומות שאני מקצה כל חודש. לא נראה לי שלדאוג למלצר לטיול בתאילנד זו מטרה מספיק ראויה כדי לבוא על חשבון נזקקים או חולים. אם הייתי יכול לתרום מהברוטו היה לי הרבה יותר קל להשלים עם הנוהג הזה.
* שחר   17/10/18 | 18:13
מדוייק!
* מסכים   18/10/18 | 08:04
27. אני משאיר תמיד סביב 15-20 שקל וזהו, לא משנה מה הסכום
וזה אמור להיות כבונוס ולא כהעיקר, ועבדתי במלצרות, אז אני יודע מה זה
* מלצר לשעבר   17/10/18 | 18:08
26. גם אני משאיר רק בגלל לחץ חברתי
נוהג אמריקאי טיפשי שהישראלי ה"לארג'" אימץ בשמחה. אין שום סיבה לשלם טיפ. בטח ובטח שלא כסכום יחסי למזון שצרכנו. הדוגמה הקלאסית היא שכשמחזירים מנה - אף אחד לא משלם על השירות הכפול בגין אותה מנה...
* שפוי   17/10/18 | 18:06
טיעון מעניין
* נכון מאוד   18/10/18 | 08:06
25. ישר כח. כתבה לעניין!!
באמת לא מבינה את כל הקטע של טיפים, לתת למלצר, לשליח פיצה, למוביל, וכו׳. אני בתור אחות שמנקה כל היום קקי והפרשות של חולים ועובדת בשעות לא שעות לא מקבלת שם טיפ, ועל עבודתי בהחלט יכולה להעיד שזו עבודה קשה מאוד, ותמיד צריך להיות סימפטי ואמפטי, לענות על כל שאלה ולתת לחולה את הרגשה שהוא הכי חשוב והטיפול בו הוא העיקר. ואני לא מקבלת טיפ אז מה זה השטויות האלה?!
* כנסווו   17/10/18 | 17:45
24. לא לטיפים
אכלתי המבורגר במסעדה ב 70 שקל המלצרית כולה הבירה לי את ההמבורגר ולקחה את הצלחת חזרה ,על זה שהיא הלכה הלוך חזור אני צריך לשלם לה 10 שקלים???? הוא אכן צודק טיפ אמור להוות משהו שבאמת מגיע למלצר ולא סתם כי כולם עושים.
* יהודה   17/10/18 | 17:25
23. תכלס הכי צודק בעולם! הפסקתי לשלם!
* אור   17/10/18 | 17:12
22. צודק בכל מילה
* צודק בכל מילה   17/10/18 | 17:02
21. מאה אחוז איתך,ברוב המקומות בעולם לא נותנים טיפ למלצר
* עוז   17/10/18 | 17:01
20. טיפים
מאוד מזדהה עם כותב הכתבה למה אני צריכה לממן גם את המשכורת של העובדים ככה בעל העסק מרוויח עליי פעמיים והלוואי והייתי קמצנית למי שטוען שמי שנגד להשאיר טיפים קמצן
* גלי   17/10/18 | 16:34
בשוויץ המלצר סירב לקבל ממני טיפ בטענה שהבוס שלו משלם לו משכורת
* אכן נכון   17/10/18 | 22:01