אורי מארק עומד (צילום: ניר אריאלי)
"ויתרתי על האפשרות לכתוב ביקורות מוסיקה" | צילום: ניר אריאלי

אורי מרק (25) מסתמן כחתיך החדש והנכון של עולם הרוק והעיתונות. הוא נראה מצוין, הוא עורך בעיתון "ידיעות תל-אביב" והשיר הראשון שהוציא לרדיו, "לא לדבר על מין", נכנס השבוע לפלייליסטים של גלגל"צ, רדיו ת"א ורדיו ירושלים. נדמה שלמרק יש סגנון ייחודי ואישי, שלא מתחנף, אבל גורם לחבב את השירים אחרי האזנה אחת או שתיים.

בראיון הראשון בחייו מרק נבוך כשהוא נשאל על המעבר שהוא עושה מעמדת העיתונאי שמאחורי המקלדת, לעמדת המרואיין שאוחז בגיטרה, במיוחד כשמתברר שהפסדנו מבקר מוזיקה פוטנציאלי: "כשכתבתי ב'במחנה' בתקופת הצבא עורך התרבות שלח אותי להופעה של ארקדי דוכין שאותו אהבתי, אבל ההופעה הייתה כבויה. חזרתי הביתה והרגשתי שאני לא יכול לכתוב את הביקורת ולקרוע אותו על הופעה לא מוצלחת. אמרתי לעורך שאני מוותר על התפקיד ועל האפשרות לכתוב ביקורות מוסיקה. הרגשתי שזה גדול עלי".

-ועכשיו אתה עצמך בצד השני.
"אני לא כל כך יודע מה להגיד על זה. אני יכול להגיד לך שאני תמיד מסתכל על העבודה שלי בצורה מאד אחראית ולפעמים חושבים שאני מגזים. אני חושב על האדם שכותבים עליו, איפה אנחנו בוטים ולא הוגנים".

-שיר ראשון שהוצאת נכנס ישר לפלייליסט. זה בגלל הקטע של המין?
"פלייליסט זה מאוד מחמיא, אבל מה שיקבע זה ההופעות. השיר הוא מעין צרור עצות, שאינו חף מציניות, לזוגיות טובה, והוא תוהה אם מונוגמיה אפשרית. השאלה האם זוגיות אפשרית לאורך זמן היא שאלה שאני מרבה לעסוק בה, וברגע שאני נמצא במערכת יחסים היא תמיד עולה. כל חודש אתה יוצא עם מישהי אחרת ואתה מת כבר להכיר מישהי שתאהב אותך. ואז כשאתה נמצא ביחסים מעל שנה אתה אומר לעצמך שאתה עוד צעיר ורוצה ליהנות מכל העולמות. אני חושב שהרבה אנשים בגילי עוסקים בשאלה הזאת ואני תוהה אם זה אפשרי. בינתיים הזוגיות עושה לי רק דברים טובים ובגלל זה העצות שבשיר מוגשות עם קריצה".

-מה לגבי מעריצות? לפי התמונות אתה מסתמן כהורס.
"לא יכול לומר שזה מעסיק אותי ושאלו יהיו הבעיות שלי. זה רחוק ממני עכשיו, אבל אם יהיו מעריצות זה רק יחדד את הבעיה של המונוגמיה שעליה דיברנו".

-יש פער גדול בין הקול שלך בשירה ובדיבור.
"שכשגברים שרים בתדרים גבוהים אז זה טבעי. אני מניח שדוד ד'אור ומוריסי לא מדברים כמו שהם שרים, אבל אני מרגיש שרק ככה אני יכול לשיר. זה פשוט יוצא לי, זה לא משהו מעושה שאני מתאמץ להגיע אליו. אני מכיר בעניין הזה ואנשים אמרו לי את זה. פעם מישהו בעבודה שמע איזה דמו שלי והוא בא ואמר 'שמע, המילים מצוינות, הלחנים מעולים, אבל חייבים להחליף את הזמר'. הוא לא שיער שמדובר בי".

מרק עושה רוק בעברית עם השפעות שונות כשאורי כנרות מ"בום פם" מנצח על ההפקה ומביא גוון יותר מעודכן של סאונד. "אורי מחבר בין אייטיז לדברים שעושים היום. נתתי לו את המושכות למרות שאנחנו עובדים יחד. הדברים שהוא מפיק לא נשמעים כמו הדברים שלי ורצינו שהוא יביא משהו אחר, ולא ללכת על מפיק ובחירה בנאלית כמו רוק ישראלי קלאסי. לאורי זו הפקה ראשונה בעברית ואני מאד מבסוט מהבחירה הזו".

-איך התחלת?
אני כותב מאז שאני זוכר את עצמי. לפני חמש שנים התחלתי להופיע עם גיטרה אקוסטית. הצבא עיכב את ההתפתחות, אבל אחרי הצבא הקמתי הרכב ועד היום אני מופיע עם דניאל רוט מ"הפשרות" וטל שטורם, שהם התומכים והבסיס של ההרכב ושותפים לתהליך העבודה. המתופפים מתחלפים.

-חשוב לך לשיר בעברית?
"עברית היא הדבר הראשון שמגדיר אותי כאדם. כל התרבות שלי היא פועל יוצא מכך שאני מדבר עברית, חולם בעברית, חושב בעברית וצורך תרבות בעברית, אני לא מרגיש שאני יכול לכתוב בשפה אחרת וזה נראה לי תמוה. אני כנראה לא אחיה בחו"ל אף פעם בגלל השפה. אנשים מזלזלים בחשיבות של שפה, אבל היא מי שאנחנו. ברגע שאתה יכול להתנסח ולבטא את עצמך בשפה ברורה זה דבר שמשנה את הכל".

אורי מארק קלוז אפ (צילום: ניר אריאלי)
"לא רצינו מפיק בנאלי שיעשה רוק ישראלי קלאסי" | צילום: ניר אריאלי

ת.ז. אורי מרק
מגורים: תל אביב
פרנסה: עורך בעיתון "ידיעות תל אביב"
השפעות: "ברי סחרוף, רמי פורטיס, אהוד בנאי, מאיר אריאל, אביתר בנאי ועמיר לב".
לנצח ת'שיטה: "בלי שיטה, לפי התגובות שקיבלנו עד עכשיו יש לי תחושה שהשיר קומוניקטיבי, אז לא יודע אם צריך לנצח את השיטה. אם נופל לך פעם בכמה זמן שיר קומוניקטיבי ונגיש אז אתה עם השיטה. היא לא קללה".
הצלחה מבחינתך: "לעלות לבמה ולגלות פרצופים רבים שאני לא מכיר בקהל. לגלות שהפיות של הפרצופים הללו זזים עם הפה שלי ומבטאים את מילות השירים שאני כתבתי. זה יהיה הרגע שבו אדע שאנשים זרים התחברו ליצירה שלי, ואם זה יקרה מדובר בלא פחות מקסם".
היום בעוד עשר שנים: "עושה מוסיקה, מתפרנס ממנה או מתקשורת".
הדבר הכי טוב שקרה למוסיקה הישראלית בשנים האחרונות: "יש הרבה מקומות להופיע בהם, במות עם סאונד סביר ופרסום מסוים".
אלבום אחרון שקנית: "'וגלוי עיניים' של מאיר אריאל, במחיר טוב".
למי בא לך לתת סטירה: "למהנדס הבניין שאחראי לעמוד שניצב מול הבמה בלבונטין 7. ככה זה בישראל, הרכבי רוק בתחילת דרכם צריכים לשיר לעמודים".

אורי מרק יופיע ב 8.11 (מוצ"ש, 22:30) בלבונטין 7 בתל אביב.

אורי מרק במייספייס