אחרי שלא התקיים בגלל הקורונה בשנתיים האחרונות, הפסטיבל הגדול והחשוב בעולם למוזיקת EDM  (Electronic dance music) - טומורולנד שבבלגיה, חזר ובגדול. הפסטיבל התקיים לראשונה במשך שלושה סופ"שים, כשהמטרה הייתה מצד אחד לאפשר ליותר בליינים להגיע וליהנות מהאירוע, אבל גם לעזור לפסטיבל להתגבר על ההפסדים והבעיות שנוצרו אחרי שנתיים של ביטולים.

זו הפעם החמישית שאני מגיע לפסטיבל הענק, ותמיד מרשים לראות כמה הוא משתפר מבחינה הפקתית משנה לשנה – במות יותר מרשימות מבחינת תפאורה, דוכני אוכל יותר מגוונים (מפלאפל, דרך המבורגר ועד מנות וייאטנמיות) והשקעה בפרטים הקטנים השונים, כולם הופכים את טומורולנד לחוויה קסומה ויוצאת דופן בנוף של הפסטיבלים, כזו שחובבי מוזיקה אלקטרונית חייבים לנסות לפחות פעת אחת.

גם מבחינה מוזיקלית, כהרגלו בקודש, טומורולנד היה מפוצץ בכל טוב לחובבי המוזיקה האלקטרונית על כל גווניה: EDM, טכנו, האוס, דאבסטפ, הארדסטייל, טראנס – לכולם היה ייצוג בפסטיבל. מבחינה מוזיקלית, זה היה הטומורולנד הכי טוב שאני הייתי בו עד כה. ההפסקה בת השנתיים אפשרה לאמנים לאגור כמות יפה של טראקים חדשים ואנרגיות, ואלה פשוט התפוצצו בפסטיבל לחלוטין.

טומורולנד 2022 (צילום: זוהר צלח)
"הפסטיבל הכי טוב שהייתי בו". טומורלנד 2022 | צילום: זוהר צלח

טומורולנד מהווה בדרך כלל הזדמנות לראות את המגמות שמשתלטות על המוזיקה האלקטרונית העולמית. הבולטת בהן השנה הייתה החזרה של ה-EDM למרכז הבמה. נכון, זה קצת המגרש הביתי של הז'אנר, אבל אם בשנים האחרונות ראינו יותר ויותר אמנים נוטים לשלב בסטים שלהם גוונים טכנואידים, השנה המגמה התמתנה – רוב האמני ה-EDM הגדולים ניגנו סט על טהרת ה-EDM – והתוצאה הייתה נהדרת.

מנגד, אי אפשר שלא לשים לב לייצוג של הטכנו בבמות הגדולות שגדל משנה לשנה, וכן לעומסים בבמות היותר טכנואידיות ביחס לשנים קודמות, מה שמראה כמה הז'אנר התקרב למיינסטרים בשנים האחרונות.

בסופ"ש בו הייתי שמעתי קרוב ל-30 סטים, קשה לבחור את הטובים ביותר ובכל זאת – אלה הסטים המעניינים ביותר שנוגנו בסופ"ש השני של הפסטיבל:

אריק פרידץ – במת הפרידום

בשנים האחרונות, אחד המופעים המדוברים בטומורולנד (ובמוזיקה האלקטרונית בכלל) הוא מופע ה-HOLO של אריק פרידץ, שמשלב עם המוזיקה המבריקה שלו תפאורה וויזואליה שאין שום מילה לתאר אותה מלבד "וואו". המופע של פרידץ התעלה על כל הציפיות. השירים התכתבו באופן מושלם עם הוויזואליה, הסט היה בנוי נכון והקהל היה לוהט. התוצאה היא לא רק הסט הכי טוב של הפסטיבל השנה, אלא גם אחת ההופעות האלקטרוניות הטובות ביותר שראיתי עד היום.

טייסטו – הבמה המרכזית

הדיג'יי, שרבים מחשיבים לגדול בהיסטוריה, עלה שוב לבמה הגדולה של הפסטיבל. בהתחלה זה נשמע כמו עוד סט EDM סטנדרטי שלו, אבל ב-20 הדקות האחרונות עשה טייסטו את מה שכל עולם המוזיקה האלקטרונית מחכה לו כבר יותר מעשור וחזר לטראנס. אלו היו דקות לא פחות ממדהימות, שכללו בין השאר רמיקס חדש ל-"Silence" וכמובן את הטראק הגדול ביותר של טייסטו ואחד הגדולים במוזיקה האלקטרונית בכלל – "Adagio For Strings". האם מדובר בקריצה חד פעמית של טייסטו לז'אנר שהפך אותו לכוכב או בחזרה לשורשים? הזמן יגיד.

מרטין גריקס – מיינסטייג'

ילד הפלא של סצנת ה-EDM, שפרץ בגיל 17 לתודעה עם "Animals" ומאז הפך לפנים שלה, נבחר לסגור את הבמה המרכזית בשלושת השבועות של הפסטיבל – ובצדק. אין כיום בסצנת ה-EDM דיג'יי שמנגן סטים יותר טובים ושלמים משל גריקס, שממשיך לשחרר להיטי ענק בקצב מסחרר. סט מושלם לסגירת הפסטיבל מצד אמן שיכול למצוא את עצמו בסיום השנה הזו שוב בראש רשימת 100 הדיג'ייז המובילים של מגזין DJMAG.

HI-LO (אוליבר הלדנס) – במת ה-CORE

את אוליבר הלדנס הרוב מכירים אחד מחלוצי הפיוצ'ר האוס, אבל לדיג'יי ההולנדי יש גם שם במה נוסף בו הוא עושה מוזיקה אפלה ועמוקה יותר. במשך שעתיים ניגן אוליבר סט טכנואידי לא מתפשר, שלא נפל מאלו שהציגו כוכבים וכוכבות ותיקים של הז'אנר בפסטיבל כמו שארלוט דה ויט או טייל אוף האס. עוד הוכחה לכך שמדובר באחד הדיג'ייז הכי מעניינים ומגוונים שפועלים כיום.

פישר – הבמה המרכזית

מאז פרץ לתודעה עם המנון הרחבות "Losing It", פישר, שיגיע לארץ עוד חודש (27 באוגוסט), הפך לאחד האמנים המבוקשים והמעניינים ביותר במוזיקה האלקטרונית כיום – והסט שלו בטומורולנד הראה בדיוק למה. מוזיקה ייחודית שמשלבת בצורה מושלמת בין האוס לטכנו, שואו מרשים ומעל הכל תחושת הרעננות והגרוב שהסטים שלו מביאים הפכו את המופע שלו לאחד המהנים בטומורולנד.