חודש דצמבר הוא זמן טוב לאוורר שירים ותיקים שנשכחו בבוידעם. האחים ניר וארנון פרידמן, שמכנים עצמם "הפרידמנים", מוציאים עכשיו גרסה משלהם לקלאסיקה "דצמבר", שבוצעה במקור על ידי דפנה ארמוני ומזי כהן, למילים של נתן אלתרמן ולחן של משה וילנסקי. בצילום עטיפת הסינגל, שנעשה לצורך פרסומת של "עלית" בשנות ה 70', הם מככבים בתמונות ילדות מתוקות בשחור-לבן לצד שני אחים נוספים - רמי וגיל פרידמן, ומתכננים להעלות מופע משותף במהלך השנה הקרובה.

כמובן שהעיתוי אינו מקרי. חודש דצמבר כבר אמרנו, וגמר "האח הגדול" בפתח, התוכנית שהביאה לתודעה הכלל ארצית את הביטוי "פרידמנים". ניר פרידמן ("פלורנטין", "עניין של זמן", "השוונג של הפיתה"), שכבר ידע בעבר אי אלו פרובוקציות (השירים "תמצצי לי" ו"אוכלת מהצד") נשאל לאחרונה על הנושא ודאג להזמין את עינב בובליל אליו הביתה "להראות לה מה זה פרידמן אמיתי", אבל לוקח את הכל בהומור.

"אני לוקח את נושא ה'פרידמנים' פחות ברצינות ממה שלוקח רוב העם", הוא אומר. "'האח הגדול' זה תוכנית בידורית, סוג של שעשועון. שם המשפחה שלי הפך לכמעט כינוי גנאי, אבל אני לא לוקח ברצינות את מה שנאמר בשעשועונים. שמעתי את זה מגיע מאשקלון, עוד לפני התוכנית. אותי זה משעשע ומצחיק ואני לא חושב שזה יעורר את השָד העדתי. הסבים שלנו יכולים לדבר על עדות, אנחנו זה כבר דור אחר. העניין הוא שבארץ ברגע שיש קטע עדתי אוהבים ללבות את זה. בעיני זה בידורי והומור ולא לוקח את זה ברצינות".

-מאיפה הרעיון לחדש את "דצמבר"?
"בשנת 2000 הופעתי ב'הבימה' בהצגה שנקראה 'תל אביב הקטנה', שביים אלדד זיו, שגם כתב את השיר 'אוכלת מהצד'. השיר 'דצמבר' היה ברפרטואר של ההצגה בגלל השורות שבו שעוסקות בתל-אביב ("אתה יודע להשיב מעט אביב לתל-אביב"). ביצעה אותו בהצגה איילה אינגדשט אבל אני התאהבתי בו וחיכיתי להזדמנות לבצע אותו בעצמי.

"אח שלי, ארנון, שהוא מוזיקאי אמיתי, עם תארים אקדמיים, נדלק וביצע אותו בהופעות שלו בשנה האחרונה. התחלנו לשיר את השיר בדואט עם קולות בסלון של ההורים בארוחות יום שישי וחיכינו לטיימינג הנכון להוציא אותו ובעקבות זה שה'פרידמנים' עלו לתודעה הטיימינג נראה מושלם. יש לשיר הזה מילים נדירות של אלתרמן ולחן מדהים של וילנסקי וראוי להזכיר אותו שוב. אני מקווה שהביצוע שלנו עושה עמו חסד, בחיבור בין החספוס שלי והניקיון של ארנון. בהופעות ניקח את זה כטריו: פסנתר, קונטרבס מתופף מברשות ונשיר שנינו. זה יהיה מעין מופע תרבותי-איכותי אני מעריך".

-מה עוד חדש בעשייה המוזיקלית שלך?
"אני מופיע עם אורי בנאי, שהפקתי לו את האלבום 'פרפרים לבנים', במופע מסחרי שמצליח על במות ועובר מפה לאוזן. יש לנו הרבה הופעות בחודש. היום למשל אני נוסע לאשקלון להתמודד עם המושג 'פרידמנים'. לפני שבוע היינו במטולה, ובשבוע הבא באילת. כל הארץ. בגדול אני מכוון יותר לטלוויזיה, אבל לא עשיתי כבר הרבה זמן. הדיסק האחרון שלי "אפס מעלות" יצא לפני שנה. עבדתי קצת עם 'המהפכה', גיל קופץ' וחבורתנו ועכשיו מסיים לאסוף חומר לתקליט סולו שלישי. אני כל הזמן מתלבט. מצד אחד אני רוצה להעמיק וללכת בכיוון של רוקנ'רול משוחרר ועד הסוף, יותר קיצוני מב'שוונג של הפיתה'. מצד שני הפסנתר קורא לי, אז אני עוד מתלבט בין שני הדברים".

-איך מסתדרים בהופעות שלכם שיר כמו 'אוכלת מהצד' עם שיר כמו 'הזמנה לחתונה'?
"זה השילוב הפסיכי. אורי הוא 'השוטר הטוב' ואני 'השוטר הרע'. ככה הקהל מקבל גם שירים רומנטיים יפים וגם כפיים. זו חפלת רוקנ'רול. לא חשבתי שזה יצליח, אבל מסתבר שזה עובד יפה מאוד".

-מה עם הזמנה לחתונה משלך?
"יותר מעניין אותי לעשות ילדים".